به گزارش خبرنگار "خبرگراری دانشجو" از مشهد، حجت الاسلام حسین سوزنچی دقایقی پیش در جمع دانشجویان و نخبگان فرهنگی مشهد در سلسله نشستهای "بینش مطهر" در سالن جلسات موسسه جوانان آستان قدس بیان کرد: باید به تفاوت اصلی تلاش غرب در مفهوم آزادی و به کاربردن آزادی در اسلام از نگاه شهید مطهری پرداخت.
وی با بیان این نکته که لیبرالیسم آزادی را در مقابل عدالت در اسلام قرار میدهد بیان داشت: مهمترین محور و مبنا در میان لیبرالها در دنیای غرب آزادی است.
این محقق مسائل دینی گفت: در کتاب 10 گفتار شهید مطهری، هدف زندگی در مقابله با اگزیستاسیالیسم و تقوا و توبه در مقابله با لیبرالیسم میگیرد.
حجت الاسلام سوزنچی در ادامه به بیان آزادی از دیدگاه شهید مطهری پرداخت و افزود: شهید مطهری به بیان آزادی از منظر اسلام بدون اشاره به این دو فرقه میپردازد و بیان می دارد که "آزادی با مفهوم رشد ارتباط دارد".
وی با اشاره به این نکته که ما در مقابل آزادی در غرب مفهومی با نام عبودیت داریم افزود: در اسلام عبودیت در مقابل آزادی و در تعریف شهید مطهری در مرتبهای بالاتر از عدالت قرار میگیرد.
این محقق مسائل دینی با بیان این نکته که این جایگزینی از سوی شهید مطهری بسیار دارای اهمیت است خاطر نشان کرد: در مناظره اخیر اصغر زاده با الله کرم که دو هفته پیش انجام شد، اصغر زاده به این نکته اشاره دارد که ما فکر میکردیم عدالت را باید محور قرار دهیم حال فهمیدیم اشتباه کردهایم و آزادی را باید مبنا قرار دهیم.
حجت الاسلام سوزنچی با بیان این نکته که اصغر زاده از افرادی است که در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشته است گفت: امروز او خود را اوپوزیسیون معرفی میکند که تغییر رویه داده است و از عبودیت به عدالت و در نهایت به آزادی رسیده است.
وی در ادامه با بیان این نکته که شهید مطهری در گفتار "هدف زندگی" خود روش به کارگیری خود در بسیاری از تحقیقاتش را نشان میدهد تصریح کرد: در هدف زندگی به راحتی میتوان نحوه رسیدن شهید مطهری به پاسخ را دید و این در حالی است که علما روشهای خود را در دسترس قرار نداده؛ اما در این کتاب ما طریقت راه را در کنار شهید مطهری میبینیم.
این محقق مسائل دینی به بخش عبادت و دعا در کتاب 10 گفتار شهید مطهری اشاره کرد و بیان داشت: در این قسمت شهید مطهری تلاش دارد بگوید انسان دارای یک بعد فردی و عبادی و یک بعد اجتماعی است که تمام این ابعاددر هم تنیده شدهاند.
حجت الاسلام سوزنچی در ادامه تقوا را تنها در اسلام دارای تبیین دانست و متذکر شد: تقوا یک مفهوم کلی است که هیچ حاکمیتی نمیتواند از آن فرار کرده و باید آن را پذیرا باشند؛ اما شکوفایی و تبیین آن تنها در اسلام امکان پذیر است.
وی تقوا را دارای یک اصل آرمانی دانست و یادآور شد: مقام معظم رهبری در بحث زن یک سخن بسیار زیبا دارند که مضمون آن به این نحو است که "مکتب اسلام مکتب آرمان گرای واقع بین است نه تنها آرمان گرای صرف".
این محقق مسائل دینی با اشاره به این نکته که آرمان گرایی بدون واقع بینی معاویه و داعش را ایجاد میکند گفت: اسلام، آرمانی را به نام تقوا به جهان معرفی کرده است که برای تبیین آن دارای مبنا است.
حجت الاسلام سوزنچی با بیان این نکته که شهید مطهری با روش "شش جلسهای خود" در "هدف زندگی" به تبیین اصول خود با دیگر مکاتب میپردازد افزود: در این روش این عالم دانشمند به این نکته میپردازد که ابتدا برای رسیدن به هر پاسخی باید اصول دین را برای خود حل کنید.
وی ادامه داد: این نکته بر این مبنا استوار است که شما باید در ابتدا قبول کنید خدا خدا است و پیامر خاتم واقعا آخرین پیامبر و امام امام است.
این محقق مسائل دینی در ادامه با بیان این موضوع که نیمی از مشکلات ما در عدم این باور است که خدا خدا است و پیامبر دیگری بنا نیست بیاید گفت: به عنوان مثال در شبهه حجاب برخی میگویند پیامبر(ص) را قبول داریم اما دوست نداریم موی خود را پنهان کنیم و یا میگویندحجاب مد نظر پیامبر(ص) برای 1400 سال پیش مناسب بوده است.
وی ادامه داد: اگر این افراد اعتقاد داشته باشند فرموده پیامبر(ص) فرموده خدا است برای آن دنبال پاسخ جدید در ورای 1400 سال نخواهند گشت.
حجت الاسلام سوزنچی نقاط قوت دیگر مکاتب را از نگاه شهید مطهری به دلیل اتکای آنها به دین دانست و متذکر شد: متاسفانه برخی روشن فکران اعتقاد دارند زن میتواند مانند مرد لباس بپوشد و یا در ارث تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد.
وی یادآور شد: برخی اینگونه آزاد اندیشانه در حق دین اجحاف کرده و برخی با استناد به روایات دین را از تفکر خاموش میکنند.
این کارشناس مسائل دینی افزود: اخباریون تنها به روایات استناد و عقل را تعطیل میدانند اما شهید عالم مطهری بیان میکند که من روایت را جدی و عقل را نیز جدی میگیرم؛ اما عقلی که معصوم را جدی گرفته باشد.
وی در ادامه به تبیین راه رسیدن شهید مطهری در پاسخ دادن به سئوالت اشاره و بیان میکند: شهید عالم مطهری در ابتدا کلیدواژها را پیدا و در ادامه هدف را مشخص و در نهایت تئوری سازی میکند تا به پاسخ مورد نظر دست پیدا کند.
حجت الاسلام سوزنچی در ادامه با بیان این نکته که در اسلام هرگونه شرک مخدوش است افزود: در اسلام مبدا و معاد واحد است و آیه " هو الاول و الاخر" دو اصل اساسی است در اسلام که قابل دفاع نمیباشند.
این محقق مسائل دینی عبودیت را از منظر شهید مطهری ایمان به خدا دانسته است و بیان داشت: عبودیت که همان ایمان به خدا است در حقیقیت پیوند خوردن میان حق و حقیقت است که ایمان در مقابل عمل دارای جایگاه بالاتری قرار دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه مرم عمل را بالاتر از ایمان افراد میبینند حال سئوال این است که آیا نماز برتر است یا وضو؟ مشخصا نماز و آیا مومن فاسق بدتر است یا کافر صالح؟ در این جا نیز پاسخ مومن فاسق است.
حجت الاسلام سوزنچی خاطر نشان کرد: مومن فاسق عذاب فسق خود را در جهنم میبیند؛ اما در نهایت به بهشت رفته؛ زیرا دارای ایمان به خداوند است؛ اما کافر صالح جایش به دلیل نداشتتن ایمان در جهنم است.
این کارشناس مسائل دینی در ادامه با به بخش اول سخنان خود بازگشت و گفت: غرب و در اصل نگاه لیبرال نهایت آزادی را برای بینهایت افراد میخواهد؛ اما اسلام نهایت تلاش خود را با آوردن پیامبران و اولیاء برای بردن انسان به بهشت انجام میدهد.
وی با بیان این نکته که سخن یکی از مسئولان مهم کشوری در لباس ما مایه تعجب و تفکر است بیان داشت: این که یکی از مسئولان سیاسی کشور در لباس ما میگوید حکومت به دنبال فرستادن مردم به بهشت و جلوگیری از به جهنم رفتن مردم نیست تنها در یک حکومت لیبرالیستی دارای معناست.
حجت الاسلام سوزنچی در این راستا به مناظره صادق لاریجانی با صادق زیبا کلام اشاره داشت و تصریح کرد: در این مناظره که 10 سال پیش از تلویزیون کشور نیز پخش شد زیبا کلام خطاب به لاریجانی بیان کرد" من می خواهم بروم جهنم به تو چه ربطی دارد" و لاریجانی در پاسخ وی گفت" تو مخفیانه میتوانی بروی به جهنم اما حق نداری جامعه را با خود به جهنم ببری و ما این اجازه را به شما نمیدهیم".
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: عبودیت میگوید نمیگذاریم به جهنم بروی اما اگر مخفیانه قصد رفتن به جهنم را داری مانع تو نمیشوم و در حقیقت حسین (ع) شهید شد تا انسانها به جهنم نروند و راه حق و رسیدن به بهشت را بیابند.
وی با بیان این نکته که کتاب چند گفتار را شهید مطهری در حسینیه ارشاد بیان کرد افزود: در حدود سالهای 1348 و 49 شهید مطهری این کتاب را در حسینیه ارشاد تبیین کرد که تفکرات شریعتی را در خود جای داده بود و آن تفکر اسلام اجتماعی است نه اسلام عبادی.
حجت الاسلانم سوزنچی در پایان گفت: روح اسلام عبادت و تقرب به خداوند است و شهید مطهری تلاش دارد این را به بگوید که عدالت هدف نهایی اسلام نبوده بلکه عبودیت و عبادت هدف نهایی اسلام است.