به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بيان اين مطلب افزود : یکی از رسالتهای اصلی آموزش و پرورش این است که دانش موجود و یافتههای علمی و پژوهشی موجود را به زبان کودک و نوجوان ترجمه کند و فرآیندی که این موضوع طی میکند، معمولا طولانی و تخصصی است و حاصل آن در قالب کتاب درسی متجلی و وارد فرایند آموزش میشود که الزامات و ویژگیهای خاص خود را دارد.
وی با بیان اینکه نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورهای دنیا، کتابهای درسی در شرایط موجود نسبت به یافتههای پژوهشی و علمی عقبتر هستند، افزود: علت این موضوع سرعت تحولات علمی و پژوهشی است که در جامعه اتفاق میافتد و یافتههای جدید خیلی زود جای یافتههای قبلی را میگیرند و چیزهای تازه تری را عرضه می کنند.
نوید ادهم، محدویت ظرف کتاب درسی را از دیگر عوامل موثر در این زمینه دانست و ادامه داد: آموختههای معلمی که باید این کتاب را تدریس کند، زمان و فرصت تحصیلی محدود دانش آموزان در مدرسه و دیگر عواملی از این دست نیز در ایجاد محدودیت برای پاسخگویی کتاب درسی به همه نیازهای دانش آموزان دخالت و تاثیر دارد از این رو کتابهای درسی در همه جای دنیا نسبت به نیازهای مخاطبان و تحولات جاری، تاخیر زمانی دارند و برای اینکه بتوان این تاخیر زمانی را بهسامان کرد و آسیبهای احتمالی آن را به حداقل رساند، باید از منابع و کتابهای غیر درسی استفاده کرد و به همین دلیل این منابع معمولا توسط بخش غیر دولتی تولید و منتشر میشود.
این صاحب نظر حوزه مسائل آموزشی و تربیتی افزود: معمولا سهم بخش غیردولتی دراین امر بیشتر است و این بخش به دلیل چابکی که دارد و منابع مالی که از آن برخوردار است، تمایل دارد که وارد این میدان شود و ضمن سرمایه گذاری در این زمینه، سود و منفعت اقتصادی منطقی خودش را داشته باشد. اصل این کار، موضوعی است که هم توجیه اقتصادی و هم توجیه فرهنگی دارد و خوشبختانه این روند در کشور ما هم دنبال شده است .
رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اهمیت و جایگاه مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش و ضرورت ابلاغ آن اعلام کرد: نخستین شرط تحقق این امر آن بود که سازمان رسمی متولی تولید و انتشار کتابهای درسی، باید چارچوبها و استانداردهای لازم را تولید کند، که خوشبختانه با اجرایی شدن طرح سامان بخشی کتابهای آموزشی این مهم صورت عمل به خود گرفت و در سیر تحولی خود منجر به تصویب و ابلاغ آیین نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی( مواد و رسانهها) در هشتصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش شد.
نوید با اشاره به اینکه درسند تحول بنیادین آموزش وپرورش هم به خوبی به این معنا توجه شده است، اظهار داشت: اعتقادم براین است که آموزش و پرورش به دلایل مختلف، باید به سمتی برود که نقش کتابهای درسی که امروزه نقشی بلامنازع است، قدری کمرنگتر و میدان برای حضور سایرمنابع مواد و رسانهها بیش از پیش باز و فضا برای حضور بقیه بخشها و بخصوص بخش نشر غیر دولتی بیش از گذشته فراهم شود. از سویی دیگر و با وجود و نفوذ شبکههای مختلف آموزشی در دنیاي مجازی ضرورت توجه به همکاری و همگرایی بین آموزش و پرورش و سایر بخشهای موثر در زمینه تولید مواد و منابع آموزشی و تربیتی احساس میشود که باید هر چه بیشتر در این خصوص برنامه ریزی و اقدام شود.
وی با تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در تامین منابع کمک آموزشی، خاطر نشان کرد: اقتضای چنین میدان گستردهای این است که ناشران آموزشی و همه بخشهای غیر دولتی که علاقه و امکان فعالیت در زمینه تهیه و تولید مواد و منابع آموزشی و تربیتی را دارند به کمک آموزش و پرورش بیایند و در این کار بزرگ سهیم و شریک شوند.
آیین پایانی یازدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد 23 دی ماه سال جاری در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.