به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر ابراهیم ریحانی سرگروه داوران ریاضی جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد در گفتوگو با ستاد خبری این جشنواره با اشاره به کمرنگ بودن رویکردهای آموزش نوین در آثار ریاضی ارسال شده به جشنواره رشد افزود: از آنجایی که آشنایی با رویکردهای جدید آموزش ریاضی نیاز به زمان و آموزش دارد از این رو در این کتابها هنوز به صورت واضح و آشکار سبکهای نوین و جدید آموزش ریاضی قابل مشاهده نیست و عمده کتابهای تالیف شده در این حوزه نسبتا قدیمی هستند.
وی جوان بودن آموزش تخصصی ریاضی را از جمله عوامل در این زمینه دانست و اظهار داشت: با وجود اینکه از حدود بیش از 10 سال است که دانشگاهها اقدام به تربیت نیرو در این رشته کردهاند ولی این رشته در کشور همچنان جوان است به گونهای که رشته دکتری "آموزش ریاضی" به صورت رشتهای مستقل در دانشگاههای کشور وجود ندارد.
ریحانی ادامه داد: در برخی از دانشگاهها،دانشجویان پس از جذب در مقطع دکتری گرایش "آموزش ریاضی" را انتخاب میکنند ولی این امر جوابگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست.
سرگروه داوران ریاضی جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد آموزش معلمان را ازدیگر عوامل موثر در به روز کردن کتابهای ریاضی عنوان کرد و ادامه داد: در سالهای اخیر در خصوص رشتههای دبیری بازنگریهای مفید و اساسی صورت نگرفته و این امر موجب شده است که آموزش ریاضیات بر اساس سبکهای قدیمی و با تاکید بر محتوا انجام گیرد که نتایج آن در جامعه قابل مشاهده است. البته حرکتهایی آغاز شده اما هنوز در ابتدای راه هستیم.
وی با بیان اینکه برای آموزش ریاضی دو هدف وجود دارد، خاطر نشان کرد: یکی یادگیری مهارتهای ریاضی مثل جمع و ضرب و معادله و دیگری که مورد غفلت قرار گرفته و به عنوان هدف اساسی در نظر گرفته نشده، وادار کردن بچهها به تفکر و تعقل است.
ریحانی در این باره توضیح داد: در این مقوله دانش آموز علاوه بر آنکه مهارتهای ریاضی را میآموزد، میتوانند در یک موقعیت جدید با آنچه یاد گرفتهاند، تصمیم گیری کنند که متاسفانه در وضعیت سابق این گونه نبوده و کتابها هم بر هدف نخست تمرکز دارند و تغییر این مسیر کار بسیار دشواری است که البته به آن امیدواریم.
وی به زیرساختهای لازم برای ایجاد تغییرات در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: برای این تعییرات نیاز به فهم بسیار مناسب و جدی توسط متخصصان نیاز داریم که از آن جمله میتوان به نقش گروههای ریاضی در دانشگاهها اشاره کرد. دانشگاهها نباید احساس کنند وظیفه تربیت دانش آموز تنها به عهده آموزش و پرورش است. اگر آنها در تربیت معلمانی توانمند موفق باشند ما شاهد پیشرفتهای بسیار خوبی در این زمینه خواهیم بود.
ریحانی جدی گرفتن تالیفات در وزارتخانه آموزش و پرورش را از دیگر زیرساختهای لازم در این زمینه نام برد و خاطر نشان کرد: تامین مدرسان و آموزشهای ضمن خدمت برای معلمان از دیگر زیر ساختها است.
وی با بیان اینکه مهمترین اهداف جشنواره رشد را ساماندهی منابع آموزشی نام برد و گفت: رسیدن به این هدف نیاز به کار زیادی دارد بنابراین بزرگی کار ما را متقاعد میکند که باید بخشهای گوناگون را درگیر این کار شوند.