به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس محمد حقّانی گفت: مصرف روزانه بنزين در تهران به 14 ميليون و 800 هزار ليتر رسيده که با احتساب جمعيت حدود 9 ميليون نفري این کلانشهر، هر تهراني به طور متوسط روزانه يك و 62 صدم ليتر بنزين مصرف ميكند.
وي با اشاره به اين كه مصرف بنزين كشور در هفته گذشته 462 ميليون ليتر و روزانه به طور متوسط 66 ميليون ليتر بود، اظهار كرد: با احتساب جمعيت حدود 80 ميليون نفري كشورمان، هر ايراني به طور متوسط روزانه 82 صدم ليتر بنزين مصرف مينماید.
مهندس حقّانی با بيان اين كه سرانه مصرف بنزين در تهران بالغ بر دو برابر سرانه مصرف بنزین در كشور است، تصريح كرد: تنها 11 درصد كل جمعيت كشور در تهران زندگي ميكنند، در صورتی که 22 درصد بنزين كل كشور در اين كلانشهر مصرف ميشود.
وي با اشاره به اين كه تهران با مصرف 99 ميليون ليتر بنزين در هفته از نظر سرانه مصرف بنزين ركورددار شهرها و كلانشهرهاي دنياست، اضافه كرد: هر تهراني در هر ماه به طور متوسط 49 ليتر و به عبارتي معادل يك گالن 50 ليتري بنزين مصرف ميكند. مهندس حقّانی با بیان این که تا زمانی که ناوگان حمل و نقل شهری چه از نظر کیفی و چه از نظر کمّی از جذابیت لازم به منظور جایگزینی وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی برخوردار نشود، این روند صعودی همچنان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: اگر تنها بخشی از اعتباراتی که صرف یارانه بنزین مصرفی خودروهای شخصی میشود، جهت توسعه کیفی و کمّی ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه شود، شاهد کاهش ترافیک، کاهش تصادفات، کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پايان با تأكيد بر اين كه اين آمار و ارقام نشان دهنده این است که تهران براي تبديل شدن از «شهر خودرو محور» به «شهر انسان محور»، راه درازي را در پيش دارد، خاطرنشان كرد: راهكار اول و آخر كاهش مصرف روزافزون بنزين در كلانشهرها به ويژه در پايتخت كشورمان، توسعه حمل و نقل عمومي با محوريت حمل و نقل ريلي است.