گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفته ای که گذشت سینمای ایران با اخبار متفاوتی همراه بود؛ خبر اول اینکه:
فیلمنامه "سوآدیکا" به تایید رهبر انقلاب رسید؛ پولی برای تولید ندارم
جمال شورجه کارگردان سینمای ایران که بعد از "33 روز" پنج سالی می شود فیلمی نساخته عنوان کرد: من سه فیلمنامه آماده به نامهای "هانا"، "سوآدیکا" و "مسیح شاهد بود" دارم. دو فیلمنامه اول از آثار محمدهادی کریمی است و فیملنامه سوم با همکاری مینو فرشچی و عباس اکبری نوشته شده است. متاسفانه هر سه فیملنامه به ارگانهای متولی سینمای ارزشی ارائه شده اند اما یا پول نیست و یا دغدغه تولید چنین آثاری وجود ندارد که از ما حمایت نمیشود.
وی ادامه داد: تقریبا با تمام مسئولان فرهنگی که پول و سرمایه دستشان است از مسئولان سازمان سینمایی تا مدیران سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، موسسه شهیدآوینی و بنیاد روایت درباره تولید لااقل یکی از این آثار رایزنی کرده ام اما به نتیجه نرسیده ام.
شورجه با اشاره به اینکه فیلمنامه "سوآدیکا" مورد تایید مقام معظم رهبری است افزود: مقام معظم رهبری دستور همکاری برای تولید "سوآدیکا" را دادند و به معاونت فرهنگی شان این دستور را ارجاع دادند اما مشکل اینجاست که منابع مالی تولید کار فراهم نشد.
شورجه درباره اینکه چرا برای تولید این آثار سراغ تلویزیون نرفته، بیان داشت: متاسفانه یکی از مشکلات اصلی تلویزیون هم کمبود بودجه است. منابع مالی تلویزیونی هم در سالهای اخیر کم شده و متاسفانه از بودجه های مصوب هم برای تولید آثار استراتژیک استفاده نمی شود.
جمال شورجه درباره برآورد احتمالی خودش برای تولید این پروژه ها به «نسیم» گفت: "سوآدیکا" چون پروژه بین المللی است و باید در تایلند ساخته شود نیاز دارد به بودجه ای حدود 10 میلیارد تومانی اما "هانا" و "مسیح شاهد بود" را می تواند با حدود 2 تا 3 میلیارد تومان هم تولید کرد.
وی ادامه داد: دوست عزیزمان حسن برزیده برای تولید فیلم اخیرش "مزارشریف" بیشتر از 3 میلیارد بودجه گرفته و آن هم در شرایطی که بخش عمده تولیدش را در ایران انجام داده است پس اینکه ما بخواهیم برای پروژه ای مثل "مسیح شاهد بود" که بخش اصلی اش در لبنان میگذرد 2 تا 3 میلیارد بودجه بگیریم زیاده خواهانه نیست.
فرج الله سلحشور درباره نقش هنرمندان پیرامون اهانتهایی که گاه و بیگاه نسبت به اسلام و پیامبر(ص) صورت میگیرد گفت: اول باید بگویم که بخش عمده هنرمندان ما کسانی هستند که خودشان می ایستند و نظاره گر این اهانتها میشوند. اینها همانهایی هستند که وظیفه شان را گویا در این می بینند که هر چه بیگانه میخواهد را انجام دهند.
وی ادامه داد: البته تعداد کمی از هنرمندان مذهبی هم هستند که سعی میکنند با ارائه طرح و سناریو و ساخت فیلم پاسخ این توهینها را بدهند. اما اینها چنان که باید از دستگاه دولتی حمایت نمیشوند و نمیتوانند ایده هایشان را اجرایی کنند.
سلحشور افزود: در کنار این دو دسته عده ای هم هستند که شاید به اسلام معتقد باشند اما جرأت حرف زدن در برابر دیگران را ندارند چون می ترسند که مبادا از سوی دسته اول تحقیر شوند.
کارگردان "یوسف پیامبر" با بیان اینکه هنرمندان انقلابی باید در دو مرحله پاسخ هجمه ها را بدهند بیان داشت: اول اینکه باید مقابله به مثل کنیم یعنی با بیانی خردمندانه جواب اهانتها را بدهیم و دوم اینکه باید بکوشیم در آثارمان چهره واقعی پیامبر(ص) را تبیین کنیم. اگر این دو کار را انجام دهیم شک نکنید که آن طرفیها هم حساب کار دستشان خواهد آمد.
در هم تنیدن چند داستان در «انعکاس سایهها»
فیلم کوتاه «انعکاس سایهها» از چند پیرنگ جدا از هم تشکیل شده، به طوری که هر داستان در دیگری تاثیر میگذارد.
در داستان نخست، پیرمردی از زندان آزاد شده و دختر جوانش به استقبالش میآید. در ادامه متوجه میشویم که سالها قبل پیرمرد برای فراهم کردن هزینههای درمان همسرش دست به فروش مواد مخدر زده، سر از زندان در آورده است. به موازات این داستان، داستان پدر و مادر جوان دیگری روایت میشود که شبیه به داستان گذشته پیرمرد است.
عوامل فیلم کوتاه «انعکاس سایهها» عبارتند از نویسنده،تهیه کننده و کارگردان: شاهرخ صدقروحی، مشاور کارگردان: مهدی فخیمزاده، مشاور فیلمنامه: حمیدحسینزاده، بازیگران: محمد آریاگوهر، سعید رحمتی، رضا شریفنژاد، شاهین صدقروحی، اکرم علمدار، هلیا پورنعمتی، پونه قدسی، مهران شهسواری، رضا آزادفلاح، فیلمبردار: محمد سقر، صدابردار: اسفندیار سلطانزاده، تدوین، صداگذاری و ترکیب صدا: محمدعلی حسینی، طراح صحنه و لباس: شاهرخ صدقروحی، عکاس: دامون پورنعمتی.
«انعکاس سایهها» نخستین تجربه شاهرخ صدقروحی در مقام کارگردان است وی دستیار کارگردانی چند فیلم سینمایی و تلویزیونی را در کارنامه کاری خود دارد.
نام اولین فیلم حامد امرایی تغییر کرد
«یاسین» با نام قبلی «ما همه گناهکاریم» سال گذشته در تهران و شمال کشور جلوی دوربین رفت و مدتی به دلیل مسایل مالی متوقف شد که پس از رفع مشکلات، فیلمبرداری از سر گرفته شد و به اتمام رسید.
این فیلم سینمایی در ژانر اجتماعی با رگههای دینی، در مورد پدری است که در مقطعی از زندگی با سوء استفاده از موقعیت پسر کوچکش که حافظ قرآن است سعی در رانت خواری و بهرهبرداریهای مادی و معنوی به نفع خودش دارد که در این بین اتفاقی میافتد و مسیر پدر عوض میشود...
حمید فرخنژاد، پریوش نظریه، یوسف مرادیان، آزاده شمس، رضا توکلی،حسین سلیمانی، طوفان مهردادیان، احمد مهیاری، رخساره شجاعالدین، جعفر کرمی و .... در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
«یاسین» نخستین ساخته سینمایی حامد امرایی است که پیش از این چندین تله فیلم ، مجموعههای مستند و... ساخته بود.
سایر عوامل سازنده این فیلم عبارتند از:کارگردان:حامد امرایی / مدیران فیلمبرداری : بهرام بدخشانی ، فریدون شیردل/ صدابرداران : یدا.. نجفی ، روح الله جعفربیگلو/ طراح صحنه و لباس : هومن معصومی / طراح گریم : مهرداد میر کیانی / تدوین : حسین زندباف ، مهران کرمی / موسیقی : محمد میرزمانی / دستیاران کارگردان : علی تهرانی ، مهدی امرایی ، حدیث کرمی/ منشی صحنه : شیدا یوسفی / عکاس : علی علی اکبری / صداگذاری : امیرحسین قاسمی / مدیران تولید : فرهاد کی نژاد ، داوود معدنی / تهیه کننده : محسن علی اکبری
مشکلات «خانه پدری» باعث شد فرو بریزم
کیانوش عیاری در دومین جلسه انجمن بازیگران که عصر روز گذشته جمعه سوم بهمن ماه در محل خانه سینما برگزار شد با اشاره به مشکلاتی که برای اکران فیلم سینمایی «خانه پدری» به وجود آمده است، گفت: «خانه پدری» تجربه غم انگیزی برای من در حوزه فعالیت های سینمایی به شمار می رود و غم انگیزتر از آن اینکه من در این تجربه متوجه شدم که همه کرگدن شده ایم. من برای مشکلاتی که برای «خانه پدری» به وجود آمد واقعا فرو ریختم و اگر یک انسان معمولی تر بودم شاید به دلیل این اتفاق کُپ می کردم و مدتی در خلوت خودم می رفتم اما من اینگونه نیستم و از الان به فکر فیلم بعدی هستم.
وی ادامه داد: متاسفانه از ابتدا و از همان نمایش اولیه تجربه سینمایی من با نام «تنوره دیو» سوءتفاهم نسبت به آثار من وجود داشت. به گونه ای که یک به یک فیلم های من را ویران کردند و هیچ استثنایی برای آن قائل نشدند. البته شما از برخی از این اتفاقات آگاه هستید و از برخی دیگر اطلاع ندارید چراکه من از برملا کردن مشکلاتم خجالت می کشم.
وی تاکید کرد: اگر من فردا بخواهم فیلمی درباره طالبان بسازم چه باید بکنم؟ آیا نباید نشان دهم که این گروه نماز می خوانند و در جلسات مذهبی حضور دارند. در حالی که اگر بخواهم این فیلم را بسازم نباید به نماز خواندن طالبان اشاره کنم چراکه به نوعی به معنای سخره گرفتن تمایلات مذهبی این گروه است.
عیاری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که برای «خانه پدری» وجود داشت یک چنین مسائلی بود به عنوان مثال مهران رجبی یک شخصیت مذهبی کربلا رفته است. فردی که دختر خود را به دلیل تعصب می کشد. برخی از دوستان اصرار داشتند که مذهبی بودن مهران رجبی در این فیلم بدنام کردن مرد مسلمان در جامعه است. من چگونه می توانستم این شخصیت را در داستان نشان دهم مثلا شغل او را در آن دوران لوکوموتیو ران یا آپاراتچی نشان می دادم؛ شغل هایی که در آن زمان افراد مذهبی به سمت آن نمی رفتند در این صورت حتما مشکلی برای فیلم پیش نمی آمد.
این کارگردان سینما ادامه داد: اگر این فیلم قرار بود درباره یک خانواده فرنگ رفته ساخته شود آن وقت از نظر درک برای مخاطب مشکل ساز می شد چراکه در آن دوره افرادی که پیشینه حضور در فرنگ را داشتند چنین نگاهی را دنبال نمی کردند. متاسفانه پوست کلفتی و کرگدن بودن ما یک ضعف و یک اشکال است که ما دچار آن شده ایم.
عیاری در پایان با اشاره به اینکه در «خانه پدری» به دنبال به رخ کشیدن کارگردانی خودش نبوده است، گفت: اگر می خواستم خود را در این فیلم نشان دهم می توانستم سکانسی که پدر سنگ را بر سر دختر خود می زند و آن را به قتل می رساند وحشتناک تر و ملتهب تر از آنچه که در فیلم آمده است نشان دهم. من تمام سعی خود را کردم تا در «خانه پدری» خود را نشان ندهم.
به محض جذب سرمایه "سوته زار" وارد پیش تولید میشود
عزیزالله حمیدنژاد نویسنده و کارگردان که به تازگی پروانه ساخت فیلمنامه ای به نام "سوته زار" را گرفته است درباره زمان پیش تولید اثر گفت: در اولین فرصت یعنی زمانی که منبع مالی لازم برای تولید فراهم شود کار وارد پیش تولید خواهد شد.
وی ادامه داد: برای تامین سرمایه از بخش خصوصی شروع میکنیم و سعی میکنیم در همین بخش کار را به انجام برسانیم اما اگر نشد به بخش دولتی هم خواهیم رسید.
کارگردانی که آخرین ساخته اش "آناهیتا" بود درباره اینکه برای حمایت بخش دولتی به سراغ کدام ارگانها رفته است بیان داشت: راستش را بخواهید هنوز به هیچ ارگان دولتی فیلمنامه را ارائه نکرده ام و در صورت لزوم سعی میکنم با ارگانهای مختلف مذاکره کنیم.
حمیدنژاد درباره هزینه موردنیاز برای تولید "سوته زار" گفت: پروژه ای جمع و جور است که با هزینه ای متوسط قابل تولید است.
این کارگردان درباره درونمایه کار و وجه تسمیه عنوان آن به «نسیم» گفت: "سوته" به معنای سوخته و سوزانده شده به کار رفته است و "سوته زار" یک عاشقانه است که در بطن اجتماع ما می گذرد.
عزیزا.. حمیدنژاد درباره پیش بینی اش از زمان آغاز فیلمبرداری بیان داشت: بعید میدانم امسال بتوانیم فیلمبرداری را آغاز کنیم.
"آشوب" تا پایان سال کلید میخورد؛ طنز اجتماعی مربوط به قبل از انقلاب است
کاظم راست گفتار کارگردان و نویسنده سینمای ایران درباره فیلمنامه "آشوب" که به تازگی پروانه ساختش را گفت: خوشحالم که بالاخره توانستم پروانه ساخت یکی از فیلمنامه های مورد علاقه ام را بگیرم. البته جا دارد از همراهی مدیران ارشاد نیز در صدور پروانه ساخت تشکر کنم.
وی ادامه داد: "آشوب" یک طنز اجتماعی است که تمامی داستان آن قبل از انقلاب می گذرد و حد فاصل دهه 20 تا پیروزی انقلاب اسلامی روایت میشود. موضوع داستان خیالی است اما در بستری واقعی رخ می دهد.
راست گفتار با بیان اینکه فیلم را کاملا در بخش خصوصی تولید خواهد کرد بیان داشت: به هر حال چون فیلمنامه کار کاملا اجتماعی است و رگه های سیاسی ندارد طبیعی است که ارگانهای سیاسی و شبه سیاسی برای تولید آن پیشقدم نخواهند شد با این حال همچنان روی پاهای خودم می ایستم و با سرمایه شخصی خودم "آشوب" را تهیه خواهم کرد.
این کارگردان با اشاره به اینکه ساخت فیلم "چک" نوعی تست بود برای تولید "آشوب" افزود: در "آشوب" هم به مانند "چک" شخصیت پردازی واقعی داریم و مواجهه آدمهای واقعی با یکدیگر را خواهیم دید و همین باعث میشود فیلم لحنی مستندگونه هم پیدا کند.
راست گفتار درباره لوکیشنهای فیلم بیان داشت: به غیر از بخشی از کار که در تهران و شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری میشود بخشهایی از کار در شهرهایی چون اهواز، آبادان، خرمشهر و رامسر می گذرد و همین باعث میشود تولید سنگینی هم داشته باشیم.
این کارگردان درباره زمان آغاز فیلمبرداری به «نسیم» گفت: همه سعیمان را خواهیم کرد که فیلم را تا انتهای سال کلید بزنیم.