آخرین اخبار:
کد خبر:۳۸۴۴۹۳
کدام تعلیم؛ کدام تربیت؟ -۶

اجرای عجولانه و فاقد نگاه راهبردی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش/ سرنوشت میلیون‌ها دانش‌آموز در آزمون و خطای مسئولان

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از کامل‌ترین اسناد بالادستی جمهوری اسلامی تاکنون است که از مبانی نظری و فلسفی دقیق‌تر و ویژگی‌های اسلامی‌تری نسبت به سایر اسناد موجود برخوردار است اما اجرای عجولانه و فقدان نگاه راهبردی در اجرای این سند مشکلاتی را به کشور تحمیل کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، از آغازین روزهای انقلاب اسلامی، ایجاد تحول در آموزش و پرورش، به منظور تعمیق و استمرار انقلاب فرهنگی، دغدغه‌ی رهبران و مسئولان ارشد نظام نوپای اسلامی بوده است.

 

مدیران و متصدیان آموزش و پرورش نیز در پاسخ به این مطالبه‌ی ‌به‌حق، اقدامات متعدد و متنوعی را در سطح خرد و کلان انجام داده‌اند تا شاید بتوانند این مجموعه‌ی‌ تأثیرگذار در فرآیند رشد و تعالی فرد و جامعه را بیش از پیش با اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی هماهنگ و همسو نمایند. بیانات روشنگرانه و هشدارهای عالمانه‌ی مقام معظم رهبری، مبنی بر تقلیدی و وارداتی بودن نظام آموزش و پرورش و ضرورت تحول بنیادین در این نظام، تأیید و تأکیدی بر صحت نگاه مذکور و ضرورت اقدام عاجل در این زمینه است.

 

شورای عالی آموزش و پرورش، در پاسخ به نیازها و مطالبات مزبور، در تاریخ 6 خرداد 82 «طراحی و اجرای مطالعه‌ی‌ ملی به منظور آسیب‌شناسی آموزش و پرورش و ترسیم چشم‌انداز آینده در برنامه‌های توسعه‌ی کشور» را به تصویب رساند.


از آن تاریخ با تلاش خستگی‌ناپذیر دست‌اندرکاران و همراهی قریب به 500 نفر از پژوهشگران، صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه، کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش «بسته‌ی سند ملی آموزش و پرورش» برای دستیابی به تحول بنیادین در آموزش و پرورش تدوین و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

 

این بسته شامل اسناد، "فلسفه‌ی تربیت در جمهوری اسلامی ایران ، فلسفه‌ی تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، رهنامه‌ی نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران"، است.

 

همان طور که ملاحظه می‌شود، این سند با این بسته‌ی مفصل، تقریباً می‌توان گفت کامل‌ترین سند بالادستی جمهوری اسلامی تاکنون است که از مبانی نظری و فلسفی دقیق‌تر و ویژگی‌های اسلامی‌تری نسبت به سایر اسناد موجود برخوردار است.

 

 

اما اجرای عجولانه و شاید فقدان نگاه راهبردی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشکلاتی را به کشور تحمیل کرد

 

 

چرا باید در مدت زمان کوتاهی و بدون در نظر گرفتن پیامد های آن انبوه طرحها ارائه گردند . از جمله طرح 6-3-3 ، طرح کرامت ، انس با قرآن ،طرح سبا ، طرح شنا ، طرح طناب زنی ، طرح خلاقیت ، جابر بن حیان ، طرح توصیفی و بسیاری از طرحهای دیگر .
 

 

اما در این میان تغییر ساختار نظام آموزشی به 6-3- 3  و ایجاد پایة ششم ابتدایی یکی از مباحثی بود که انتقادات زیادی  از سوی والدین ، مردم عادی ، کارشناسان و برنامه ریزان به همراه داشت.
 


 

برخی از مشکلات این طرح در ادامه آمده است که می‌خوانید:



۱- کمبود معلم و امکانات کافی و برنامه ریزی شده در مدارس ابتدایی



۲- وجود معضل هم زیستی کودکان سال اول ابتدایی با پایه ششم ابتدایی



۳- نبود برنامه های مدون و کارشناسی شده برای مردودی های پایه ی اول راهنمایی سال جاری



۴- عدم توانایی آموزگاران و دبیران برای آموزش تعداد متنوع کتاب های درسی با مفاهیم متنوع در صورتی که با یک کلاس و یک معلم تدریس شود.



۵- ضعف آموزشی



۶- تفاوت زیاد سنی دانش آموزان ابتدایی مخصوصا در مناطق روستایی و عشایری که معمولا دانش آموزان در کلاس های چند پایه و مختلط (پسر و دختر ) هستند مشکل بیشتر نمایان می شود.



۷- آموزش و پرورش در کوتاه مدت امکان تامین و آموزش معلمان به ویژه برای پایه ی ششم ندارد.



۸- سرمایه گذاری نظام آموزش و پرورش بر روی شکل ساختار دوره ها می تواند مانعی بر سر راه تغییر محتوا باشد .



۹- کمبود فضای آموزشی



۱۰- بدون نظر خواهی قبلی وبرنامه ریزی قبلی می باشد.



۱۱- تمایل نداشتن دانش آموزان به تحصیل در همان مدرسه چون تغییر و تحولی ایجاد نمی شود.

 


۱۲- فضای زیبا سازی رده ی سنی 6تا 10 سال با نوجوانی متفاوت است

 


۱۳- اختلاف سنی ، جسمی و روحی و روانی زیاد بین پایه های ابتدایی ، پایه اول تا پایه ششم



۱۴- همراهی معلمان با دانش آموزان از پایه اول تا سوم ابتدایی در عمل گاهی باعث بروز مشکلاتی برای دانش آموزان و معلمان خواهد کرد



۱۵- اجرا نکردن طرح بصورت آزمایشی در منطقه ای محدود .

 

۱۶- شتابزدگی بیش از حد اجرای ان


۱۷- تدوین کتب پایه ششم ابتدایی هنوز به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده است،



۱۸- از اندازه میز و صندلی و فضا و...... ودیگر ملزومات که بگذریم

 

با اين اوصاف به نظر مي‌رسد امروز مشکلاتی که پيش از اين کارشناسان آموزشي آن را پيش بيني و درباره آن هشدار داده بودند در حال وقوع است  و بهتر است مسئولان تا میزان مشکلات بیشتر کشف نشده و صدمات جدی تری به پیکره نظام آموزشی کشور وارده نشده است،‌ در این روند تجدید نظر کنند و راه‌کار‌های دیگر را مدنظر قرار دهند و بدانیم در آنچه سرنوشت میلیون‌ها دانش‌آموز در آن مطرح است حق حدس و خطا نداریم.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار