به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، امسال بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد درآمد موسسه های آموزشی غیر مجاز و مجاز در تهران است و این نشان میدهد که مراجعان در مجموع میلیون ها ساعت برای آموزش در این مراکز وقت صرف کرده اند.
این رقم بالا تنها در بررسی آموزش و پرورش از ۹۵۰ آموزشگاه به دست آمده است و وقتی بخواهیم این موضوع در سراسر کشور مورد بررسی قرار دهیم به رقم ۱۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد تومانی می توانیم از جیب خانواده ها به حساب آموزشگاه های مجاز و غیر مجاز واریز می شود.
این طور که در کشور ما مرسوم شده این است که دانش آموزان برای موفقیت در کنکور باید حتما در کلاس های آموزشی زبان و تقویتی درس ها شرکت کنند و برای فهمیدن رمز و راز کتاب درسی به کتاب کمک آموزشی که از سوی مراکز آزاد منتشر می شوند رجوع کنند.
روزنامه جهان صنعت نوشت: تنها کتابهایی که هر نوبت تیراژشان ۱۰ هزار عدد و در طول یک سال بیش از ۱۰ بار تجدید چاپ میشوند کتابهای کنکوری هستند، کتابهای انتشاراتی چون گاج، قلمچی، گل واژه، الگو، خیلی سبز و انتشارات دیگر. هر روز یک کتاب جدید، یک فلش کارت جدید، یک کتاب جمعبندی جدید، یک آموزش تستزنی جدید منتشر میکنند و هر داوطلب کنکور بیش از یک بار برای خرید جذب فروشگاههای اینترنتی مجهز و فروشگاههای بسیار بزرگ چند نبش انتشاراتیها در خیابان میشود.
به عنوان مثال تنها یک عنوان کتاب گاج حداقل ۲۵ میلیارد فروش میکند. کتابهای چهار جلدی دور دنیا در چهار ساعت گاج را تمام داوطلبین میشناسند. کنکورهای عمومی و اختصاصی ۱۰ سال گذشته را همراه با پاسخنامه دارد. هر کتاب ۲۵ هزار تومان است.
اگر تنها یک چهارم داوطلبین امسال این کتاب را خریداری کرده باشند، تنها یک عنوان کتاب ۲۵ میلیارد فروش خواهد داشت.
در این رابطه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد: اگرچه تاثیر کلاس های تقویتی در برخی بخش ها را نمی توانیم نفی کنیم اما با این شدت تبلیغات کلاس های کنکور و این رقم بالای گردش مالی موسسات آموزشی کنکور که معادل نصف بودجه آموزش و پرورش با یک میلیون معلم است نشان می دهد که باید در این راستا اقدامی جدی شود.
از سوی دیگر صحبتهای مدارس غیردولتی مطرح میشود که به تنهایی سهم بزرگی از درآمدها را به خود اختصاص داده است و مدیران این مجموعهها این طور نشان دادهاند که آنان باعث ورود دانش آموزان به دانشگاههای برتر میشوند و دیگر حتی جای رقابتی برای دانش آموزان مدارس دولتی گذاشته نمیشود.
اما کارشناسان بر این باورند که تمامی امتحانات مدارس و کنکور از محتوای کتابهای آموزش و پرورش تهیه میشود و کسانی تسلط کامل بر این مطالب دارند میتوانند، به بیش از ۹۰ درصد سوالات پاسخ دهند فرقی هم بین دانش آموزان مدارس دولتی و خصوصی نیست.
به طور مثال، یکی از معروفترین مدارس تهران در حوالی خیابان ونک ۱۲ میلیون شهریه در مقطع چهارم دبیرستان یا پیشدانشگاهی سابق دریافت میکند. این مدرسه دخترانه تعداد دانشآموزان پیشدانشگاهیاش در سال تحصیلی ۹۲-۹۳، به تعداد ۶۰ نفر بوده است که با این حساب تنها ۷۲۰ میلیون شهریه مقطع پیش دانشگاهی این مدرسه در تهران محسوب میشود.
از طرف دیگر خرید کتابهای لازم بیش از یک میلیون دیگر خرج برمیدارد و شرکت در آزمونهای قلمچی و سنجش و گزینه دو و همایشها نیز نزدیک ۵۰۰ هزار تومان و از طرف دیگر مدارس شرایط مناسبی برای درس خواندن بچهها تا ۹ شب به وجود میآورند و به طور میانگین برای ۱۰۰ روز ماندن انها ۵۰۰ هزار تومان دریافت میکنند.
اگر یک دانشآموز دبیرستانی بنا بر ترغیب آموزشگاههای آزاد تنها پنج جلسه معلم خصوصی بگیرد که هزینه هر جلسه نزدیک ۲۰۰ هزار تومان است، حداقل هزینه سال پیش دانشگاهی او ۱۵ میلیون میشود. از طرف دیگر خانوادهها و دانشآموز چهارم دبیرستانی هر روز نام یک موسسه به نام، یک مشاور خبره، یک همایش جمعبندی و یک معلم خصوصی را میشنوند. شرکت کردن در این جلسهها به آنها پیشنهاد میشود و همه آنان هزینه بردار که در مجموع میتوان مشاهده که تمامی این چالشهای بیهوده که برای دانش آموزان به وجود میاورند یک منفعت طلبی است.
قاسم جعفری سخنگوی آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: شاید ۸۰ تا ۹۰ درصد کتاب های آموزشی که در این کلاس ها ارائه می شود ضرورتی نداشته باشند و به عقیده من اگر حتی کلیه موسسات آموزش های کنکور نیز حذف شوند اتفاق خاصی نخواهد افتاد و باز همان رقابت وجود دارد تا دانش آموزان بتوانند در دانشگاه مورد نظر خود پذیرش شوند.
جعفری در ادامه بیان داشت: شاید تغییری که با حذف کلاس های کنکور در پذیرش ها باشد کمتر از ۵ تا ۱۰ درصد است اما عوارض و مشکلات ناشی این رشد بی رویه کلاس های کنکور نظیر مشکلات اقتصادی برای خانواده ها، مشکلات اجتماعی، مشکلات استرس و روحی و روانی و ده ها عوارض دیگر بسیار بیشتر از تاثیر آن است.
چهار بند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص تدریس خصوصی اعلام کرد: تدریس خصوصی را به هیچ عنوان قبول نداشته و به شدت آن را منع میکنیم چرا که در آموزشگاهها نظارت و بازرسی لازم صورت میگیرد اما در تدریس خصوصی نظارتی وجود ندارد و بسیاری از افرادی که اقدام به تدریس خصوصی میکنند معلم نیستند بلکه دانشجو یا فارغالتحصیلان یک رشته خاص هستند بنابراین به خانوادهها توصیه میشود که از روش تدریس خصوصی استفاده نکنند چرا که رابطه میان فرد و دانش آموز تحت نظارت نیست.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۵ درصد آموزشگاههای آزاد کلاس کنکور است، بیان کرد:از آنجایی که در کلاس کنکور دانشآموز خود را برای یک رقابت آماده میکنند و مدارس دانشآموزان را برای آنچه که در کتابهای درسی گنجانده شده، آماده میکنند، نیاز به فرصتهایی دارند که در دوره متوسطه ارائه نمیشود. کلاسهای کنکور عمدتا تکنیکی کار نمیکنند نه مفهومی و همین موضوع منجر میشود تا ورودیها به نظام آموزش عالی ضعف داشته باشند.
هم اکنون شاهد هستیم این آموزشگاههای ازاد رسمی و غیر رسمی که در سرتاسر کشور در حال فعالیت هستند و دستگاه قضا نیز با کسانی که در این زمینه به صورت غیر قانونی فعالیت میکنند درصدد از بین بردن مدارس دولتی و پایمال کردن حقوق دانش آموزانی هستند که توان مالی آنان برای شرکت در کلاسهای آنان را ندارند.
شاید بد نباشد که آموزشها متمرکز بر یادگیری درست شود و به جای گذراندن سال با هدف شرکت در کنکور، راه حل دیگری اندیشید. فشار و استرس سال کنکور بسیاری از انگیزهها و خلاقیت دانشآموزان را نابود میکند و چهبسا کسانی که سالها پشت کنکور میمانند و آخر بدون ادامه تحصیل روانه سربازی میشوند. تنها یاد گرفتن خوب تست زدن نمیتواند دانشآموزان را کارآمد کند یا شایسته تحصیل در بهترین رشتههای دانشگاهی کند. امروزه راه دستیابی به این دانشگاهها را گروههای زیادی مدیریت میکنند که اسمشان آموزشگاههای ازاد است.
موسسات به نام کنکور، انتشارات کتابهای کنکوری و مشاوران تحصیلی و مدارسی که دانشآموزانشان در کنکور رتبههای بالایی آوردهاند، مارتن کنکور را برگزار میکنند و هر روز بر آمار فارغالتحصیلهای بیکار افزوده میشود یا دانشجویانی که در رشته تخصصی شان کار نمیکنند یا برای درس خواندن معتاد قرصهایی مانند ریتالین میشوند.
البته بي لياقتي برخي مسئولي آموزش و پرورش است که اينها اينطور مردم امي را خام مي کنند
کدوم یکی از سوال های کنکور از کتاب میاد !
نمیشه !