به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، دلبریان امروز در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه با بیان این مطلب که شناختن هدف شهید چمران راهمیانبری است برای رسیدن به کلید معرفت، گفت: با وجود اینکه امکانات مادی در کشور آمریکا در اختیار او بود؛ اما این شهید از تمام آن مادیات برای خدمت به اسلام گذشت.
وی افزود: برای جلوگیری از خروجش از آمریکا چک سفید امضاء به او دادند تا هر مبلغی را که خود مایل است در آن بنویسد؛ اما شهید چمران از آن گذشت و به کشورهای اشغالی مانند لبنان و فلسطین رفت.
این روایتگر دفاع مقدس تصریح کرد: چمران در این کشورها به سازماندهی جوانان و مردم برای مقاومت و مقابله در برابر اشغالگران میپرداخت و بعد پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت و به خواست امام(ره) در ایران ماند.
دلبریان همچنین در خصوص متعهد بودن این شهید به امام(ره) گفت: شهید چمران معاون بازرگان بود، زمانی که نخست وزیر استعفاء داد و کرکرهای دفتر خود را پایین داد وی کار خود را تعطیل نکرد و گفت: من به امام(ره) متعهد هستم.
وی افزود: شهید صیاد شیرازی نقل میکرد که در هنگام درگیری با ضد انقلابیون در پاوه در اوج ناامیدی به گمان اینکه پاوه سقوط خواهد کرد؛ ناگهان شهید چمران به همراه هلیکوپتر رسید و باعث نجات و فرار منافقین شد.
این رزمنده دفاع مقدس همچنین در خصوص دلبستگی افراد به دنیا، بیان داشت: هنگامی که میبینیم کودکی با ماشین پلاستیکی اسباببازی خود مشغول بازی است به او میخندیم، باید این را بدانیم که شهدا از آن بالا نظارهگر اعمال ما هستند و وقتی انسانها را مشغول به امور این دنیا میبینند به آنها میخندند.
راهیاننور برای رسیدن به هدف خلقت است
دلبریان همچنین در خصوص اینکه سفر راهیاننور میخواهد به شما آرامش دهد، گفت: باید سفر راهیاننور را برای رسیدن به هدف خلقت برویم، هرچه به این نگاه نزدیکتر شوید آرامتر میگیرید.
وی افزود: وقتی که نگاه الهی شود نورانیت راهیاننور را پیدا میکنید و هرکسی در برخورد با شما، متوجه تغییر فکر و رفتارتان میشود.
این رزمنده دفاع مقدس با بیان این مطلب که احساسات تنها در سایه عقلانیت خوب است نه مطلق بودن آن، بیان داشت: متاسفانه در بیان معرفی هشتسال دفاع مقدس سلیقه نداشتیم و از شهدایی گفتیم که دائما در حال عبادت هستند و هر گاه ترکشی به آنان اصابت میکرد، دردی را احساس نمیکنند که این خود برای جوانان ایجاد شبه میکرد.
دلبریان افزود: اصابت ترکش درد داشت؛ اما وقتی میدانستی که این درد برای چه چیزی است لذت هم داشت که متاسفانه امروز از این لذت چیزی برای جوانان نگفتهاند.
این روایتگر دوران دفاع مقدس تصریح کرد: شربت شهادت اولش شیرین نیست خیلی تلخ است و شیرینی آن زمانی است که روح از بدن خارج شود، تلخی این شربت شفا بخش است؛ مانند دارویی که برای بهبودی بیماری میخورید.
وی به دانشجویان که عازم سفر راهیاننور هستند توصیه کرد تا خاطرات خود را در یک دفتر یاداشت کنند و ادامه داد: اهمیت این یاداشتها را بعد ازگذشت یکسال از سفرتان خواهید فهمید که چقدر تاثیرگزار است.
دلبریان همچنین در خصوص تربیت انفرادی خود در بحث معنوی با طرح این مثل که «خواهی شوی رسوا، رسوای جامعه شو» گفت: در حوزهای معنوی انفرادی جلو بروید و منتظر دیگران نباشید.
این روایتگر دوران دفاع مقدس همچنین در خصوص اجرای برنامههای فرهنگی گفت: در کارهای فرهنگی باید خدا را جلو بیاوریم؛ اما برعکس ما خودمان را جلو بردهایم.
مسافران راهیاننور با شهدا رفیق شوند
وی خطاب به دانشجویان با بیان این مطلب که اطرافیان ما حتی والدینمان هم در آخرت نمیتوانند برای ما کاری انجام دهند، گفت: راهیان نور سفری است که آخرت را به مانشان میدهد، سعی کنید از وقتهای آن بهرمند شوید، زائر مکه متاسفانه بیشتر وقت خود را در بازار میگزارند که طبق این آیه شریفه «ان انسان لفی خسر» یعنی به خود زیان میرساند.
این روایتگر دوران دفاع مقدس با بیان این مطلب که باید انسان دارای روحی شاد باشد، بیان داشت: شهدا با وجود بودن شرایط محیطی سخت و محدویت امکانات روحی بسیار شادی داشتند.
دلبریان افزود: رزمندگان با شوخیها، برگزاری مسابقات مختلف مانند ماست و سیب خوری و شکستن قالب یخ با سر و اجرای تئاتر، فضای بانشاطی را ایجاد میکردند.
وی تصریح کرد: رزمندگان آنقدر در ایجاد شوخیها و طنز ماهر بودند که اگر مستربین آن روزها در جبهه بود، فیلمش میکردند.
این روایتگر دوران دفاع مقدس بسیاری از فیلمهای سینمایی که در ارتباط دفاع مقدس ساخته شدهاند را دروغ دانست و بیان داشت: این فیلمها در خصوص رزمندگان افراط و تفریط کردهاند، رزمندگان نه مجید سوزکی بودن که به خاطره دختر میرزا به جنگ بروند و نه عارفی که دائما در حال عبادت است.
این رزمنده دفاع مقدس در پایان با بیان این مطلب که ذکری که رزمندگان بیان میکردند در سایه عمل بود، گفت: برخی رزمندگان را طوری معرفی کردهاند که انگار با یک تکبیر، خرمشهر را آزاد کردند در صورتی که این درست نیست.