به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، جامعه اسلامی سه دانشگاه آذربایجان شرقی در نامه ای، از اعطاء مجوز به خوانندگان زن توسط وزارت ارشاد ابراز تاسف کردند.
متن این نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
خداوند شما را با کرامت خلق کرده است، آزاد خلق کرده است. خداوند همان طوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود اینکه فساد بر آنها راه نیابد دارد، در زنها هم دارد. همه برای صلاح شماست. همه قوانین اسلامی برای صلاح جامعه است. آنها که زنها را میخواهند ملعبه مردان و ملعبه جوانهای فاسد قرار بدهند خیانتکارند. زنها نباید گول بخورند؛ زنها گمان نکنند که این مقام زن است... این عروسک بازی است نه زن. زن باید شجاع باشد؛ زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند. زن آدم ساز است؛ زن مربی انسا ن است. (صحیفه امام خمینی- جلد ۶- صفحه ۳۰۱)
دهه فجر، بیانگر آرمان های بنیانگذاری است که پیامبر گونه شالوده ی حکومتی اسلامی را بنا نهاد و مصداق تجدید کننده ی بسیاری از احکام تعطیل شده ی کتاب خدا بود.دهه پیشرفت و عدالت دهه ای است که پس از گذشت ۳۶ سال از انقلاب اسلامی ایران ، هر ساله اینطور برایمان ایجاد انتظار کرده است که به یمن آمدنش از دستاوردی، افتخاری و یا هر آنچه که مایه ی کوری چشم دشمن و سر افرازی دوست می باشد پرده برداری شود. لکن امسال در معیت دولت اعتدال از برهنگی فرهنگمان رونمایی و شأن و شخصیت و فلسفه ی وجودی زن، آگاهانه زیر خروارها بی غیرتی مدفون شد و هیچ کس توانایی صحه گذاشتن بر اتفاقی بودن این موضوع را نداشت
انگار وزیر ارشاد فرهنگ را منحصر به حذف ممیزی، باز خوانی کتاب های سانسور شده و رفع فیلترینگ فیس بوک و نهایتا دستیابی به بزرگترین آمال و آرزویشان، اعطاء مجوز به خوانندگان زن می دانند.
در این راستا ذکر چند نکته خطاب به وزیر محترم ارشاد، ضروری به نظر می رسد:
۱- جناب آقای وزیر، علی الظاهر دولت شما را به جهت آشنایی با فضای فرهنگی حوزه علمیه به این سمت منتسب نموده است، اما شما ثابت کردید داشتن فکر و دغدغه ی اسلامی، نه ربطی به نسب، نه ۱۰ سال سابقه تحصیلات حوزوی و نه غیره دارد؛ کما اینکه به اذعان جنابتان، «مسائل فکری، موروثی نیست» کاملا صحیح است اما نگفته بودید که مسائل فکری شما تنها در جهت جلب رضایتمندی و خوش آمد به اصطلاح روشنفکران است!
۲- شما رسالت خود را گام برداشتن در جهت تلطیف فضای فرهنگی ایران و ارتباط نزدیک با هنرمندان میدانستید که الحق نیز به توفیقاتی هم در این راستا دست یافتید. از همان زمان که برای اعطاء مجوز به موسیقی پاپ، آن را با لطافت تمام در لفافه گفت آواز پیچاندید و همینطور بی مناسبت با روز کودک، هنر را در قالب رقص باله دختران به منصه ظهور گذاشتید و اما در رابطه با آخرین بَری که از این گلستان فرهنگ با توجیه غلط عدم اتفاق نظر مراجع تقلید بر حرمت تکخوانی زنان به ثمر نشست، دادن مجوز به آلبوم با تکخوانی مشهود یک زن است.
اما در رابطه با فتاوای مراجع عظام تقلید که چندیست دستمایه سیاسی کاری جنابعالی شده است باید گفت: در مورد گوش دادن به صداي خواننده زن براي مردان دو ديدگاه فقهي وجود دارد؛
۱. برخي از مراجع اين امر را به خودی خود حرام نمي دانند. بطور مثال: آیت الله خامنه ای معتقدند، اگر صداى زن (چه به صورت تك خوانی و يا همخوانی با زنان و يا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد. اگر مفسده داشته باشد و يا تحريك شهوت بكند، جايز نيست.
۲. برخي مراجع مطلقا حتي بدون لذت و مفسده آن را جايز نمي دانند؛ مثلا به نظر آيت الله بهجت، گوش دادن به آواز زن خواننده بنابر احتياط واجب جايز نيست، هرچند قصد ريبه و لذت نباشد. يا آیت الله فاضل فرموده اند: «گوش فرا دادن به خواننده زن، جايز نيست». بهر حال طبق نظر همه مراجع اگر صداي خواننده زن بدون مفسده و غنا و شكل لهوي باشد، برای زنان گوش دادن مانعي ندارد و براي مردان بر فرض مشتمل نبودن صدا بر مفسده و ساير موارد ذكر شده، طبق ديدگاه اول صحيح است.
حال سؤال اینجاست که آیا انجام مقدمه حلال، اگر موجب مفسده شود، جایز است؟ آیا شما اولین کاشف اختلاف فتوای مراجع هستید؟ آیا توان ایجاد خط قرمزهایی که موجب جلوگیری از بروز ایجاد مفسده می شوند را دارید؟
غنا چیست و آیا شامل موردی که مجوز به آن اختصاص داده شده هم می شود؟ در پاسخ باید گفت: در لغت نامه ی معین، غنا، آواز خوش و طرب انگیز، آوازه خوانی، سرود و نغمه می باشد که بی شک می توان گفت قابل تعمیم بر مورد مذکور نیز می باشد. از طرفی امام صادق( ع) در باب مذمت آوازه خوانی زنان می فرمایند: زن آوازه خوان مورد لعن است و ملعون است کسی که درامد او را بخورد. ( وسائل الشیعه، ج۲، ص۹۵۷). و در رهنمودی دیگر می فرمایند: غنا مایه پرداختن به فحشاست، زیرا غیرت مرد را تضعیف می کند و روحیه ی تنفر از فحشا را از آدمی نابود می سازد.( وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۳۱۲). و همینطور آیات و روایات بسیاری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مذمت غنا بیان شده اند و در این مکتوب، مجال پرداختن به آن ها نمی باشد.
۳- اما بواقع هدف از اعطای این مجوز چه بوده است؟ شکستن تابوی منع خوانندگی زنان در راستای انجام اقداماتی فراتر از این در آینده؟ بر قراری تساوی زن و مرد؟ بالا بردن کرامت زن؟ یا زن را به ورطه خود فراموشی کشاندن با باز تعریف رسالت زن مسلمان؟ هدف هر چه که باشد در راستای تحقق کامل اسلام آمریکایی، تا کنون گام مؤثری برداشته شده است.
اما باید بدانید خداوند زن را با تمام ویژگی های منحصر به فردش برای اهداف خاصی آفریده است که تنها هنگام وصول به آنها به درک واقعی آرامش حقیقی خواهد رسید، زن امانتی الهی است و شما به عنوان متصدی فرهنگ جامعه ی اسلامی، بر این امانت خیانت کرده اید و به ناچار جمیع اقدامات جنابعالی در راستای ایجاد انحراف رسالت زن، نا خودآگاه ذهن را مجبور به تأیید پیش بینی رابرت مرداک یهودی می کند که می گوید: در سال ۲۰۲۰ کلمه ی مادر را در ایران بی معنی خواهم کرد.
در نهایت اینکه با توجه به انتشار اسلام و نفوذ بارقه های آن در قلب اروپا که بیانگر انفجار نور انقلاب است که خمینی کبیر وعده اش را با این ضمانت داده بود که هیچ کس قادر به مقابله با تشعشعات آن نخواهد بود پس ما به کدامین سو در حرکتیم؟ آیا بناست که آنها از ثمره ی خون هزاران شهید انقلاب، به حق و اسلام روی بیاورند و هویت انسانی شان را بعد از دوران فطرت بدست بیاورند اما ما انسانیت از کف دهیم و به جاهلیت اولی باز گردیم؟
در آخر لازم به ذکر است اعلام داریم به عنوان اعضا تشکل های دانشجویی اسلامی نه تنها با تابو شکنی اعطا مجوز به زنان در حکومت اسلامی مخالفیم بلکه این گام را در راه قباحت زدایی و ترویج اباحه گری و آزادی لجام گسیخته غربی می دانیم و نشاید آن روزی که اقدامات عامدانه شما فرهنگ ما را از درون بی فرهنگ نماید.
والسلام علی من التبع الهدی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بناب