به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از خرم آباد، روحیان شنبه 18 بهمن در دومین دوره تربیت مدرس دانشگاه علمی کاربردی لرستان، ضمن تشریح تفاوت های نظام آموزش مهارتی با نظری گفت: به کارگیری شیوه های نظام نظری در نظام مهارتی دانشگاه علمی کاربردی مانند سم عمل می کند و در واقع پاسخگو نیست.
وی با بیان اینکه پرورش شهروند مطلوب جزء ماموریت های آموزش و پرورش است، اما ماموریت دانشگاه علمی کاربردی انتقال مهارت های شهروندی است، افزود: پس از اتمام دوره تحصیلات در آموزش و پرورش متولی برای آموزش مهارت های شهروندی نبوده است اما ما در نظام علمی کاربردی این دغدغه را داریم.
رئیس مرکز امور مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور شصت و پنج هزار نفر مدرس در دانشگاه علمی کاربردی داریم که بیش از چهل هزار نفر از آنها با ما همکاری می کنند که ای کاش بیست هزار نفر آنها خبره های صنعت، هنر و دیگر حوزه ها بودند گفت: مدرس علمی کاردی در جامعه و در حوزه تخصص خود باید به جایگاهی رسیده باشد که با یک دستنوشته و توصیه بتواند دانشجوی خود را وارد عرصه کاربینی در صنعت و جامعه کند.
روحیان ادامه داد: فلسفه دانشگاه علمی کاربردی این بوده که دانشگاه نسل سوم باشد اما در سیستم اجرا برای تحقق این مهم مشکل داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری نوجوانان از جمله نهادهایی است که در سیستم آموزشی آن امتحان وجود ندارد اما همین سیستم به نتایج موفقیت آمیزی دست یافته است، تصریح کرد: در نظام علمی کاربردی نیز می توانیم امتحان نداشته باشیم و نتایج خوبی را هم به دست بیاوریم اما در حال حاضر اینگونه نیست.
رئیس مرکز امور مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: اگر از این زاویه به تدریس در دانشگاه علمی کاربردی نگاه شود که فارغ التحصیل فوق لیسانس و دکتری برای رهایی از بیکاری در این دانشگاه مشغول به تدریس شود این نوعی بداخلاقی است و ما تلاش کرده ایم که ریشه این بداخلاقی را بخشکانیم.
روحیان اضافه کرد: استاد دانشگاه علمی کاربردی باید بتواند داشجو را حمایت و در پروژه ها دخیل کند و حال سوال این است که آیا مدرسان این دانشگاه از این قابلیت برخوردار هستند.