به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام امامی امروز در نوزدهمین همایش سراسری اتحادیه جامعه اسلامی در دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ما معتقدیم تمدنها ساخته نمیشوند؛ بلکه زایش میشوند و تفاوت این دو این است که بخش وسیعی از زایشها خارج از اراده انسان میباشد.
وی با اشاره به این که تمدنها پروژهای جلو نمیروند؛ بلکه باید با برنامه آنان را هدایت کرد، گفت: تا استعداد یک مسئله در جامعه پیدا نشود حرکت شکل نخواهد گرفت؛ زیرا باید در ابتدا بستر زایش را پیدا کنیم. تمدن خروجی یک فرهنگ و سرریز فرهنگ در عینیت است.
این استاد دانشگاه اهل البیت(ع) با بیان اینکه تمدن سخت افزاری و جمعی است؛ اما فرهنگ نرم افزاری، تصریح کرد: یکی از خصوصیات جدی تمدن توان تحلیل گری آن است که این تحلیل به انسان آزادی عمل نمیدهد.
حجت الاسلام امامی ضمن اشاره به این که تمدن انسان را محدود و آزادی عمل را از وی سلب میکند؛ خاطرنشان کرد: ما علاوه بر این که در جامعه و شهر خودمان نمیتوانیم آزادی عمل داشته باشیم در ساختار بین المللی نیز به همین شکل خواهیم بود.
وی با بیان این که تمدنها در ناخوداگاه انسان اثر میگذارند و انسانها را مجبور به انجام برخی فعالیتها میکنند؛ بیان داشت: این امر مختص تمامی تمدنها حتی اسلام است زیرا در تمامی تمدنها نرم افزار و برنامه تولید کردهاند.
مدیر مسئول موسسه مطالعات تمدن اسلامی ادامه داد: تمدنها زمانی رخ میدهند که انسانها برای تحول تاریخ آماده شوند زمانی که انقلاب رخ داد یکی از اندیشمندان غربی به نام سوکو می گفت زمانی که در آن برهه به ایران امدم مشاهده کردم همه در دنیا شعار اقتصادی میدهند اما ایران شعار استقلال و آزادی.
حجت الاسلام امامی با بیان این که امروز جهان اسلام گرایش به تحول دارد، تصریح کرذ: امروز در وضعینی هستیم که چنانچه به تمدن اسلامی فکر نکنیم راه آمده در تمدن سازی از بین میرود. ابتدای انقلاب شعار صدور انقلاب، استکبار ستیزی و غیره سر میدادیم و مشاهده میکنید که بسیاری از کشورها امروز نیز به این سمت گرایش یافتهاند.
وی ضمن اشاره به این که ما در وضعیتی هستیم که همه از ما انتظار تمدن زایی دارند، گفت: ایجاد جامعه اسلامی، انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، نظام سازی و تمدن سازی اسلامی پنج گام ایجاد تمدن توسط جامعه اسلامی خواهد بود.
استاد دانشگاه اهل البیت(ع) افزود: جامعه اسلامی دارای فرهنگ اسلامی نمیباشد که بر اساس آن باورهای دینی مشترک دارند دارای عبادتهای جمعی و دارای اکثریت جامعه میباشند.
حجت الاسلام امامی با بیان این که امروز تشیع در تاریخ اسلام کاری کرده که گام به گام ملتها را تصرف کرده است، گفت: بعد جریان سقیفه اهل بیت(ع) تلاش میکنند که بگویند امامت مهم است در دوره امام حسن و امام حسین(ع) حتی یک سئوال فقهی نداریم در آن دوره امامت برای مردم مهم نبود؛ بلکه خلیفه برای آنان ارزشمند تلقی میشد.
وی ادامه داد: هنگامی که عاشورا رخ داد تقدس خلافت شکست و پس از آن است که مشاهده میکنیم امام صادق (ع) به تربیت ۴۰۰۰ شاگرد میپردازد و در آن دوره است که شاگرد پروری رخ داده و به تدریج زمینههای ظهور ایجاد و روزگاری پیش میآید که امام به سئوالات مردم پاسخ نمیگوید؛ بلکه مردم را به سمت پرسش از شاگردان خود مانند هشام هدایت میکند.
استاد دانشگاه اهل البیت(ع) گفت: تا دوران صفویه مشغول به جامعه سازی بودیم که سه جریان مغول فلسفه یونانی و جریان تصوف شکل گرفته که خوشبختانه شیعه هر سه این جریان را در درون خود هضم میکند و خروجی قوی را ارائه میدهد.
حجت الاسلام امامی افزود: پس از ورود مغول به ایران و ۲۰۰ سال حکومت داری در این کشور شیعه بر آنان غلبه و سردمداران آن را شیعه میکنند.
مدیر مسئول موسسه تمدن سازی اسلامی خاطرشان کرد: زمانی که فلسفه یونانی وارد ایران میشود توسط فارابی با یک نرم افزار در خدمت قرآن قرار میگیرد و تصوف نیز که تا قرن دوم متاثر از آئینهای هندی بود پس از قرن هفتم و هشتم از طریق شیعه به تصرف تصوف در میآید، به گونهای که سوفیان سنی شیعه مذهب میشوند.
وی ضمن بیان این که در قرن هفتم و هشتم جریانی راه افتاد که بر اساس آن چهار پنجم آسیای صغیر شیعه شدند، گفت: تصوف ظرفیتی داشت که باعث شد بسیاری از اهل سنت شیعه شوند.
حجت الاسلام امامی ادامه داد: پس از تشکیل جامعه اسلامی وارد انقلابات اسلامی میشویم به گونهای که ظرفیتهای سنگینی برای تمدن سازی به وجود میآید.
مدیر مسئول موسسه تمدن سازی اسلامی با اشاره به این که از دوره صفویه رجوع و اعتماد علما افزایش مییابد، بیان داشت: تئوری جامعه شناختی اسلامی بر اساس اعتقاد شکل میگیرد، مردم برای فیلسوف جان نمیدهند؛ اما برای علما جان میدهند و به همین دلیل است که غرب به دنبال از بین بردن پایگاه علما میباشد.
وی با بیان اینکه در انقلابات اسلامی مردم به شعور اسلامی رسیدهاند؛ گفت: زمانی که وارد دولت اسلامی میشویم سیاست رنگ و بوی فقهی میگیرد؛ بنابراین نخستین کاری که انجام میشود این است که نظام حقوقی به وجود میآید.