کد خبر:۳۸۷۶۳۵
آیت‌الله کعبی در گفتگوی تفصیلی با «خبرگزاری دانشجو»:

تمدن سازی منطبق با حرکت انبیاء موجب شکوفایی انقلاب و پیشرفت‌های متعدد علمی شد/ زیرساخت پایه‌ای تمدن انسانی و اسلامی بر پایه آموزه‌های اهل بیت با ظرفیت جهانی ایجاد شده است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: طی گذشت این ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران امدادهای غیبی الهی و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و اخلاص و در صحنه بودن مردم در حوادث مختلف به گونه‌ای بوده است که زیرساخت پایه‌ای تمدن انسانی و اسلامی بر پایه آموزه‌های اهل بیت با ظرفیت جهانی ایجاد شده است.

آیت‌الله عباس کعبی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص رسالت نهایی انقلاب اسلامی ایران ملی است یا منطقه‌ای یا جهانی، اظهار داشت: از مباحث مهم در زمینه انقلاب اسلامی ایران این است که آیا انقلاب اسلامی را می‌توان پدیده‌ای ملی یا منطقه‌ای یا جهانی دانست. چنان‌چه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رجوع کنیم از اصول متعدد قانون اساسی می‌توان این برداشت را کرد که رسالت انقلاب اسلامی نه تنها رسالت انقلاب اسلامی ملی و منطقه‌ای بوده بلکه رسالتی جهانی است و از جمله این اصول، اصل ۱۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و اصل دیگر اصل ۱۵۴ قانون اساسی که به صراحت تصریح دارد جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند.

 


همچنین وی در پاسخ به این سوال که انقلاب اسلامی کدام عرصه‌ها را نشانه گرفته است و به تعبیر دیگر عرصه جوهری انقلاب اسلامی کدام حوزه‌ها بوده و انقلاب اسلامی در صدد تحول در کدام ساحت زندگی فردی و اجتماعی اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی، امنیتی و... بوده است؟ گفت: انقلاب اسلامی همه عرصه‌های زندگی بشر را به عنوان عرصه جوهری و نقاط تحولی خود قرار داده است و این بدان علت است که دین همه عرصه‌های سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی و... را شامل می‌شود و دین همه این قلمرو‌ها را در برگرفته و دین و دنیا با هم آمیخته شده است و هر کدام از این حوزه‌ها و عرصه‌ها دارای روابط متقابل هستند و نقص و نقصان در یکی از عرصه‌ها نقص و نقصان در دیگری را در پی خواهد داشت و تحول بنیادی در همه عرصه‌ها با مقیاس جهانی توسط انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی را انقلابی تمدن ساز خواهد کرد.


این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعریف تمدن چیست و وجه بارز تمدن‌های بشری چه بوده است؟ تصریح کرد: تمدن را می‌توان آخرین دستاورد فکری و اندیشه بشر دانست که می‌تواند انسان را به سعادت برساند و دارای شکل و محتوایی است که شکل آن را عمران و آبادانی و محتوای تمدن را رسیدن به کمال انسانی تشکیل می‌دهد.

 

آیت‌الله کعبی افزود: هر تمدنی بر پایه و مولفه‌های بنیادی استوار است به طوری که مولفه‌های بنیادین در هر کدام از تمدن‌های بشری مختلف بوده است. در تمدن اسلامی به رهبری حضرت رسول اکرم مبتنی بر تعلیم کتاب و حکمت و در رنسانس مبتنی بر علم و فناوری منهای ایمان و معنویت و در برهه تمدنی انقلاب اسلامی تلفیق ماهرانه علم و ایمان و عقلانیت و عدالت و قانونگرایی و آزادی و رحمت و نورانیت و معنویت است.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از انقلاب اسلامی چیست و آیا انقلاب اسلامی می‌تواند منجر به تمدن بزرگ اسلامی شود؟ ابراز داشت: بله، برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید گفت اگر بخواهیم تمدن‌های بشری از آغاز تا دوران حال را مدنظر قرار دهیم مشاهده می‌شود تمدن‌های بشری الهام گرفته از حرکت انبیا در طول تاریخ بوده است که این تمدن‌ها به دست طواغیت و مفسدین و مستکبرین و به تعبیر قرآن کریم ملأ به انحراف کشیده است.


این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در یک سیر اجمالی باید چند برهه زمانی را برای تمدن‌های بشری در نظر گرفت. بخش اول تمدن‌های ایران باستان، روم باستان و مصر باستان است و بخش دوم میلاد پیامبر گرامی اسلام و همچنین بخش سوم رنسانس و انقلاب صنعتی و فکری اروپا و قطعه چهارم انقلاب اسلامی ایران است.

 

آیت‌الله کعبی اظهار داشت: انقلاب اسلامی در واقع نقطه اوج تمدن و تعالی تمدن‌های دیگر است به تعبیر دیگر تمدنی که انقلاب اسلامی در صدد تشکیل آن است از همه دستاورد‌ها و تجربه‌های مختلف بشریت از زمان ایران باستان مصر باستان گرفته تا تمدن اسلامی و تحولات تمدنی مغرب زمین استفاده می‌کند و جنبه‌های مثبت را استفاده کرده و از جنبه‌های منفی پرهیز می‌کندو این تمدن انشاله به قطعه پنجم تمدنی یعنی جامعه مهدوی و دولت حضرت بقیه الله الاعظم متصل خواهد شد.


وی در پاسخ به این سوال که کدام عناصر بنیادی و مولفه‌های راهبردی برای تمدن نوین اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی ایران می‌توان برشمرد، گفت: هر تمدن دارای پنج عنصر ریشه‌ای و بنیادین بوده و نخستین شاخصه و مولفه بنیادی تمدن فکر و اندیشه است. هر تمدن لازم است دارای اندیشه و فکر متعالی در عرصه‌های هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی ‌باشد و باید به گونه‌ای باشد که منجر به جهان بینی و ایدئولوژی امید بخش و سعادت آفرین شود.


این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: انقلاب اسلامی با بهره گرفتن از قرآن و آموزه‌های اسلام ناب محمدی و تعالیم اهل بیت علیهم السلام دارای این فکر و اندیشه متعالی است که لازم است این اندیشه متعالی با عنصر اجتهاد و اسلام‌شناسی دقیق روزآمد و پویا ساخت.


آیت‌الله کعبی تصریح کرد: مولفه بنیادی بعدی تمدن رهبری بوده و این عنصر در ساخت تمدن به قدری حائز اهمیت است که تمدن بدون رهبری اتفاق نمی‌افتد و بر اساس تعالیم اهل بیت پایه اصلی رشد و شکوفایی اسلام و اساس پیشرفت و حرکت به جلو وجود امامت و رهبری است و بلاشک مطابق روایات متعدد از اهل بیت و نظر فق‌ها ولایت فقیه ادامه رهبری رسول الله و ائمه اطهار می‌باشد.


وی ابراز داشت: مولفه‌های بنیادی دیگر تمدن اسلامی وجود منابع انسانی بوده و مسلما انقلاب اسلامی ایران از منابع انسانی پویای برخوردار است که متاسفانه فکر و اندیشه منحصر به فرد جوان ایرانی در دوران ستم‌شاهی در خواب و آشفتگی و ناامیدی فرورفت و هر کس که دارای اندیشه بالایی داشت به خارج از کشور مهاجرت می‌کرد. ولی با وقوع انقلاب اسلامی، فکر پویای جوان ایرانی به سمت تمدن سازی منطبق با حرکت انبیا سوق داده شد و توفیقات و پیشرفت‌های متعددی علمی را نصیب انقلاب کرد که به کارآمدی و شکوفایی انقلاب اسلامی منجر شد که از جمله نشانه‌های این کارآمدی پدیده دانشمندان جوان اسلامی است. دانشمندان جوانی که نه تنها در فکر گرفتن مدرک و گذراندن درس‌ها نبودند بلکه با درهم آمیختن عقلانیت توام با علم و ایمان باعث آثار و برکات علمی فراوانی برای انقلاب شدند.


این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: چهارمین مولفه بنیادی تمدن سازی، برخورداری از ملت بیدار و منسجم است. هنر انقلاب اسلامی و رهبری الهی حضرت امام خمینی (ره) این بود که ظرفیت عظیم مردمی را از حاشیه به متن آورد و با طراحی و اجرای سازوکارهای مختلف از جمله تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی و انتخابات مردم را به صحنه آورد و برای دوام و تقویت انقلاب نیز لازم است این ظرفیت عظیم مردمی که قدرت زاست در صحنه بمانند و تحول آفرین باشند.


آیت‌الله کعبی تصریح کرد: مولفه بنیادین نهایی در ساخت تمدن نوین اسلامی مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، عنصر و مولفه مقاومت و پایداری است. جهت ساختن تمدن، شناسایی آسیب‌ها، صبر و بالابردن آستانه تحمل، اصلاح درون‌زای اقتدار از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و چنان چه بر جامعه مسلمین خستگی، جهل، سکون، عجله و... حاکم شود اصلا چشم آنان به روی تمدن نوین اسلامی باز نخواهد شد.


وی در خصوص نقش و وظیفه و تکلیف آحاد مردم مخصوصا جوانان انقلابی جهت تحقق رسالت جهانی انقلاب اسلامی و تشکیل تمدن نوین اسلام، گفت: طی گذشت این ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران امدادهای غیبی الهی و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و اخلاص و در صحنه بودن مردم در حوادث مختلف به گونه‌ای بوده است که زیرساخت پایه‌ای تمدن انسانی و اسلامی بر پایه آموزه‌های اهل بیت با ظرفیت جهانی ایجاد شده است و برای تحقق رسالت جهانی انقلاب اسلامی وظیفه ما این است که ساختارهای نظام را با توجه به ماموریت‌های انقلاب اسلامی متحول ساخت و با پرهیز از هرگونه روزمرگی و با آینده نگری دقیق به افق‌های دور دست چشم نواخت.


این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: از موانع تحقق تمدن اسلامی دشمنان بیرونی هستند که از کار نمی‌نشینند و دائما در فکر فریب، توطئه و خرابکاری هستند که برای غلبه بر این تهدیدات، شناخت دقیق دشمن و بصیرت بالا لازم است و در این خصوص باید مجاهدت و تهدیدات را به فرصت‌ها تبدیل کرد. همچنین باید خطوط اول میدان کارزار در عرصه‌های مختلف فرهنگی علمی سیاسی و... را شناسایی و در مرحله اول خط مقدم را حفظ کرد و در مرحله بعد خط شکن بود و این وظیفه خطیر و مجاهدت خستگی ناپذیر بر عهده جوانان انقلابی و حزب الهی است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار