به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، مجتبی شریعتی نیاسر در سی و پنجمین گردهمایی روسای واحدهای استانی و موسسات آموزش علمی کاربردی که امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه در حال برگزاری است گفت: یکی از مسائل اصلی که فقدان آن در دستگاه آموزش عالی حس میشود نبود برنامه است وقتی که برنامه راهبردی نداشته باشیم افق آینده را نمیشناسیم و لذا شاهد آن هستیم که در افق زمان برنامهها مقطعی تعیین میشود و در نهایت به این نتیجه میرسیم که تمامی اینها حاصل فقدان برنامه راهبردی است.
وی افزود: در همه جلسات اگر زمینهای فراهم شود که پیشکسوتان و صاحب نظران کنار هم جمع شوند قطعا به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید آموزش مهارتی و فنی و حرفهای از ضرورتهای عصر کنونی است بسیاری از سازمانهای بین المللی بخش مهمی از توصیههای خودشان را به توسعه آموزش مهارتی اختصاص دادهاند.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه بیان داشت: ما مسیر درستی را انتخاب کردیم ولی باید جهت گیری درستی هم داشته باشیم رشد بیرویه کمیت در فارغ التحصیلان دانشگاهی به ویژه در تحصیلات تکمیلی مسئله مهمی است و مهارت آموزی یکی از مسائل حساس در کشور شده است.
وی به تشریح آماری پیرامون جذب هیئت علمی پرداخت و گفت: فراخوان جذب هیئت علمی تا الان بالغ بر ۲۵ هزار نفر ثبت نام شده دارد که در این تعداد بیش از دو سوم دارای مدرک تحصیلی دکتری هستند اما ظرفیت جذب آنها در موسسات عالی کشور در حدود ۲۰۰۰ نفر است یعنی ما با یک حجم عظیمی از فارغ التحصیلان که دانش آموخته مقاطع تحصیلی بالا هستند مواجهایم.
شریعتی نیاسر به تضمین کیفیت تاکید کرد و گفت: تضمین کیفیت با اعطای گواهی نامه صلاحیت حرفهای به سرعت در جهان در حال گسترش است آموزش مهارتی از سابقه و قدمت طولانی برخوردار است.
وی به شعار خود در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: من در آغاز فعالیتم سه سوال را مطرح کردم که آن هم کنترل کمی ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی است مراکز آموزش عالی باید اقتدار خود را داشته باشند و هماهنگ با بخشهای تصمیم گیری باشند در همه زیرنظامهای آموزش عالی بحث کنترل کیفیت هم یک اصل است و دانشگاه جامع گسترش کمی فراوانی پیدا کرده است.
وی به ۸۰۰ هزار دانشجوی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: وجود بیش از یک هزار دانشگاه و بالغ بر ۸۰۰ هزار دانشجو و ۴۶ هزار مدرس وضعیت خاصی را برای این دانشگاه ایجاد کرده و این دانشگاه ارتباط نسبتا خوبی با مراکز هماهنگی دارد.
نیاسر گفت: دانشگاه جامع ۱۵ درصد دانشجویان کشور را در بر دارد و سهم مهمی در نظام آموزشی کشور به عهده گرفته است از لحاظ هیئت علمی هم تقریبا دو دهم درصد هیئت علمی در دانشگاه جامع علمی کاربردی است ولی باید تعریفهای خود را بازنگری کنیم و واژه مدرس را به مثابه یک هیئت علمی ببینیم که این موجب میشود این درصد هیئت علمی تغییر کند.
وی نسبت دانشجو به استاد را در این دانشگاه ۶۵۰۰ دانست و افزود: مراکز اقماری دانشگاه جامع ۳۴ و نیم درصد کل مراکز آموزش عالی کشور را تشکیل میدهند ما ۲۶۳۸ مرکز آموزش عالی داریم و این تعداد و رقم برای دانشگاههای جامع بسیار مناسب است.
نیاسر به تشریح پیشنهادهای خود پیرامون بهتر شدن بهبود وضعیت دانشگاه جامع پرداخت و گفت: اولین پیشنهاد من هدف گذاری و رصد مستمر بازار کار است که باید در دستور کار مدیریت دانشگاه قرار بگیرد ضمن اینکه نظارت باید نظارت حداکثری باشد و توجه به ماموریت گرایی و کیفی سازی آموزش مهارت هم در دستور کار قرار بگیرد. متوازن سازی جهت گیریهای گسترش و توسعه با توجه به دادههای داخلی بازار نیز اهمیت خاصی دارد.
وی در خصوص رتبه بندی دانشگاهها گفت: از طریق رتبه بندی میتوانیم قطبهای دانشگاهها را شناسایی کنیم. ما باید در بخش تکنولوژی ورود پیدا کنیم و چه جایی بهتر از دانشگاه جامع علمی کاربردی.
نیاسر در ادامه گفت: پرهیز از تبدیل شدن دانشگاه به فضایی برای تولید مدرک و درآمدزایی و دریافت روزمره بازتابهای اقتصادی و اجتماعی دانشگاه نیز مباحث مهمی میباشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ساماندهی و انسجام بخش فعالیت فنی و حرفهای تامین منابع از طریق ارائه خدمات به بازار رقابت عالی کشور و هزینه کردن جهت توسعه کیفی شناسایی روسا و استادان زبده و کارآمد و کنترل و ارزیابی از جمله مباحث مهمی است که در این دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و باید بیش از پیش در کار قرار بگیرد.