رحیم نوروزی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری داشنجو» با ابراز گلایه از نقش های پیشنهادی به خود، اظهار کرد: متاسفانه نقش هایی که از طرف فیلمسازان و تهیه کنندگان به من ارجاع داده می شود، همگی در یک فضا و موقعیت است که به لحاظ رفتاری و کنش ها، نقشها بسیار به هم شباهت دارند، یک مشکلی در سینما وتلویزیون کاملا نمایان است، وقتی بازیگر با یک غالب و نقش در ذهن بیننده تثبیت می شود، دیگر هیچ احدی حاضر به عوض کردن این تصویر و شمایل در ذهن مخاطب نیستند، باید این تابو توسط کارگردان شکست شود و در جهت معکوس کاراکتر در ذهن مخاطب، بازیگر را به بازی به گیرند و توانایی های دیگر بازیگر را به آفرینش برسانند.
بازیگر«شکلات» در ادامه خاطر نشان کرد: بنده هم دانشجوی کارشناسی ارشد تئاتر نمایشی هستم، هم در مقطع کارشناسی این رشته را تدریس می کنم در کنار اینها بازی کردن در تئاتر، رسیدگی به همسر و بچه شرایط را بسیار دشوار می کند و مسلما تمرکز در این هجمه از بین خواهد رفت. حالا شما این وضعیت را در کنار تسویه حسابهای دیر هنگام و یا به کل فراموش شده قرار دهید، ببینید چه وضعیت نابه هنجاری می شود.
این بازیگر خود را مدیون تئاتر دانست و اذعان کرد: تئاتر مخاطب خاص خودش را دارد، تئاتر یک شاخص فرهنگی است و حیات ما با تئاتر گره خورده است، اگر روزی تئاتر را از شاخه های هنری حذف کنند، نمی دانم باید چه کار کنم و از چه طریقی امرار معاش کنم. تئاتر، هنری بسیار خرد ورزانه و اندیشه ورزانه است که مخاطبین خودش را دارد چرا که هر کسی به نظاره نمایش های اقتباسی نمی نشیند کما اینکه حتی در اوسط نمایش سالن را ترک می کنند و شاید فحش هایی را هم نثار آن تئاتر و بازیگران، عوامل آن کنند.
نوروزی در ادامه تصریح کرد: بازیگر تئاتر باید سالها در این عرصه فعالیت کنند تا بازی کردن در این مدیوم را یاد بگیرد. باید سالها زیر نظر بزرگان این عرصه کار کرد تا مبانی آن را فرا گرفت. علاقه مندان این حوزه در دانشگاه تئوری و الفبای تئاتر می آموزند ولی در تئاتر باید چندین سال خاک خورد تا با خط مشی و نوع بازی آن آشنا شد، صرف اینکه بچه پررو باشی و بر روی صحنه روبروی تماشاگران قرار بگیری، کفایت نمی کند چرا که تئاتر شاخص و الگوهایی دارد که باعث استمرار حضور بازیگر در این عرصه می شود.
وی در رابطه با حضور بازیگران سینما در تئاتر، عنوان کرد: بازیگران تئاتر خیلی راحت در سینما فعالیت می کنند، به این دلیل که با حضور در چند اثر سینمایی خیلی سریع با دوربین، قاب و دکوپاژ آشنا می شوند ولی در تئاتر صرف اینکه بازیگر سینما باشید، افاقه نمی کند. چراکه در تئاتر باید زبان بدن شما بسیار متحرک باشد و در اختیار دیدگان تماشاگران قرار بگیرد که درک این مقوله خیلی سخت و دشوار است. درحالیکه در سینما زبان بدن بازیگر نسبت به تئاتر بسیار ضعیف است چراکه دوربین و کادر بندی یا تدوین بسیار باعث به چشم آمدن بازیگر میشود.
نوروزی ادامه داد: وقتی که بحث هزینه های مالی به وجود می آید، خیلی از کارگردان تئاتر سعی می کنند از چهره های مطرح سینما برای فروش نمایش خود سود ببرند که تم غالب این تئاتر ها بیشتر کمدی، طنز، لودگی وموزیکال است که مشخص است دغدغه های مالی باعث به روی صحنه بردن این نمایش شدند. شاید به نوعی هم باید به وجه درآمد زایی تئاتر اهمیت بیشتری داد، ولی دغدغه های افراد حاضر در تئاتر خیلی به سمت بار مالی حرکت نمی کند.
وی در رابطه با تئاترهای آپارتمانی تشریح کرد: باید یک شورای کیفی، متشکل از ۱۰ نفر آدم خبره این کار تشکیل شود و سروسامانی به این وضعیت ببخشد، بالاخره باید یک چاره ای اندیشید برای این نمایش ها که توسط افراد خاص برای تماشاگران از پیش مشخص شده به نمایش در می آید، صحبت کرد و دلایل های آنها را گوش کرد.حتی بعضی از این دوستان برای خود یک برچسبی درست کردن با این مدل نمایش و از این القاب های که توسط افراد این حوزه دریافت می کنند، بسیار خشنود هستند.
نوروزی در رابطه با فعالیتهای اخیر، توضیح داد: یک سریالی پلیسی را برای ایام نوروز به نام« زاویه هفت» به کارگردانی محمود معزنی و تهیه کنندگی امیر حسین شریفی برای پخش آماده دارم.