فعالیت مراکز علمی باید برای مردم ملموس باشد
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ارومیه، نصرتالله ضرغام روز گذشته در نشست مشترک هیات رئیسه دانشگاههای ارومیه که در سالن جلسات دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: با وجود چهار میلیون و700 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی کشور و رشد کمی آموزش عالی که بخش پژوهش را متاثر کرده است، رشد کیفی متناسب با کمیت آموزش عالی، نیز ضروری است.
وی، تمرکز بر کیفیت آموزشی و پژوهشی را درحال حاضر ارجح بر کمیت دانست و افزود: اصل 44 اجرا شده است اما باید اثرات اجرای آن را در آموزش عالی و پژوهش ببینیم و برای تحقق این هدف، باید آموزش دانشجویان به گونه ای انجام شود که دانش آنان در هرکجای دنیا قابل استفاده باشد.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تصریح کرد: برای آنکه کیفیت آموزشها و فعالیتهای پژوهشی، هرچه بیشتر رشد کند، باید برنامهریزی داشته و از تمام ظرفیتهای دانشمندان و محققان در داخل و خارج از کشور استفاده کنیم.
ضرغام ادامه داد: برای رشد کیفی آموزش عالی، باید علاوه بر تامین برخی امکانات از طریق دولت، مراکز علمی و دانشگاه ها نیز به روش های گوناگون، نسبت به جذب منابع اقدام کنند و به همین منظور، باید مراکز علمی جایگاه و پایگاه مردمی داشته باشند و فعالیت این مراکز، برای مردم ملموس باشد و اگر این جایگاه ایجاد شود، امکان توسعه کمی و کیفی با کمک های مردمی و افزایش بودجه های تحقیقاتی و آموزش عالی حاصل خواهد شد.
در ادامه این نشست رحیم حب نقی، رئیس دانشگاه ارومیه با اشاره به ایدههای بسیار ارزشمند و فعالیت پژوهشی محققان و اساتید این دانشگاه تصمیم هیات رئیسه مبنی بر تاسیس مرکز نوآوری در دانشگاه ارومیه را مطرح کرده و خواستار همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران جهت پشتیبانی از این دانشگاه و اجرای این مهم شد.