به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، محمد رضا عدالتیان شب گذشته در نشست نقد و بررسی فیلم «خط ویژه» که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده بود، این فیلم را جذاب و پر کنش دانست و گفت: برای نخستین بار است که مخاطب در این فیلم احساس میکند باید فیلم را دنبال کند.
وی با اشاره به اینکه این فیلم برگزیده مخاطبین در جشنواره فیلم فجر شده است، تصریح کرد: البته نباید از این نکته غافل شد که در بزرگترین جشنوارههای بینالمللی، ابتدا فیلم اکران میشود و مردم آن را مشاهده میکنند و زمانی که به بخش داوری برده میشود یکی از پارامترها را استقبال مردمی فیلم در نظر میگیرند در صورتی که در ایران اینگونه نیست.
این مستند ساز ادامه داد: اتفاقی که در جشنواره فجر رخ میدهد را نمیتوان به معنای واقعی کلمه استقبال مردمی دانست؛ زیرا تنها تعداد کمی در طول جشنواره فیلمها را و آن هم تنها در تهران مشاهده میکنند.
عدالتیان افزود: اما باید در رابطه با «خط ویژه» گفت که این فیلم به مخاطب خود توجه دارد و نقطه قوت فیلم در این است که ضرب آهنگ و شتاب قانع کدنندهای را دنبال میکند که باعث میشود یک سری از ایرادات به چشم مخاطب نیاید.
وی خاطرنشان کرد: همچنین موضوع داستان که سرقت از بانک را به تصور میکشد به خودی خود جذاب و پرکشش است منتها باید دید در فیلمهایی با موضوع سرقت از بانک، کارگردان چگونه به طرح مسئله و ادامه آن پرداخته است.
این مستند ساز با بیان این موضوع که فیلم ساز این اثر جوان و کاربلد است افزود: این فیلم از نظر میزانسن و کارگردانی به خوبی کار شده است؛ اما در مقام فیلم نامه نویسی مشکلات اساسی در آن مشاهده میشود که باید به آنها توجه شود.
موقعیتها در این فیلم به خوبی خلق شدهاند
عدالتیان تاکید کرد: از نظر کارگردانی استاندارها رعایت شده و موقعیتها به خوبی خلق شدهاند و پشت سر هم آمدن اشخاص باعث شه کار خوب در بیاید که هر کارگردانی نمیتواند اینگونه عمل کند.
وی در رابطه با نقطه ضعف این فیلم نیز بیان داشت: یکی از نقاط ضعف فیلم این است که تحولات در شخصیتهای داستان به سرعت رخ میدهد به طور مثال زمانی که کاوه «هومن سیدی» از زندان مرخصی میگیرد در ابتدای داستان عنوان میکند که نمیخواهد دست به کار خلاف بزند؛ اما پس از یک صحبت کوتاه با خواهر خود متحول میشود.
این مستند ساز، نوع به پرداختن به قربانیان فیلم را یکی دیگر از نقاط ضعف فیلم برشمرد و گفت: این مسئله بسیار مهم است که در پرداختن به قربانی، انسانی را نشان دهیم که به واقع قربانی است؛ اما در این فیلم، قربانیان بیگناه نیستند بلکه خلافکار هستند.
عدالتیان تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که فیلم ساز به آن توجه نکرده این است که سرقت از بانک به این سادگیها ممکن نیست و قاعدتا نمیتوان با داشتن یک اینترنت پر سرعت از بنک سرقت کرد.
وی در پایان، صحنه پایانی فیلم را ضعیفترین بخش فیلم دانست و خاطرنشان کرد: این صحنه کار را خراب کرده و کارگردان نباید به این صحنه تن میداد.