به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،محمداخباری در گردهمایی رؤسای مراکز آموزش علمی- کاربردی استان تهران و گرامی داشت هفته معلم که امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: هدف من در این جلسه این است که بتوانیم ماموریتهای دانشگاه جامع علمی- کاربردی را تبیین کنیم.
دانشگاه جامع اولین متولی نظام مهارتی و بزرگترین دانشگاه در این نظام است بیش از ۸۵۰هزار نفر دانشجو داریم و ۵۰ هزار نفر مدرس در ۱۰۳۵ این دانشگاه به فعالیت میپردازند.
این گستره سرزمینی این دانشگاه را نشان میدهد به همین دلیل ما نیازمند این هستیم که برای بقای دانشگاه فکر اساسی کنیم.
وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی کشور حالت انقباضی دارد، افزود: روز به روز تعداد دانشجویان کم شده و به تناسب آن ما هم از نظر بقایی دانشگاه دچار مشکل خواهیم شد لذا باید روند و فرآیندهای این دانشگاه را مهندسی مجدد کنیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی در ادامه بیان داشت: رفع نیاز روز بازار کار از جمله وظایف ماست ما باید بتوانیم در جهت رشتههای جدید و با توجه به نیاز بازار کار قدم برداریم اگر این اتفاق نیافتد دچار مشکل میشویم ما به تناسب چیزی که نظام آموزش کشور میطلبد باید کار کنیم از نظر مدرک گرایی نظام آموزش عالی به حالت اشباع رسیده است.
برمبنای مزیتهای اقتصادی و جهت گیریهای شغلی و مبنای اشتغالی باید دسته بندیهای جدید صورت بگیرد در حال حاضر برنامه ششم در حال تدوین است و ما باید جهت گیری این برنامه را رصد کنیم که استانها و مراکز براساس این جهت گیری شغل و مهارت تنظیم کنند.
وی با اعلام این خبر که در حال تنظیم سندراهبردی برای دانشگاه جامع هستیم، گفت: مناسبترین برنامه راهبردی این است که جهت را کاملاً درست نشان دهد ما اگر جهت گیری نداشته باشیم و به روزمرگی بیافتیم بقایی دانشگاه که شما مدیران و اساتید سرمایه اصلی آن هستید دچار مشکل خواهد شد در سند اساسنامه دانشگاه بحث پودمان مطرح شده که باید در آن جهت همفکری کنیم و گام برداریم.
اخباری در ادامه افزود: ما حتماً باید در بحث مهارت و کیفیت مهارت دقت نظر داشته باشیم و به بازنگری رشتههای خودمان همت کنیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی با تاکید بر اینکه کیفیت باید افزایش پیدا کند، گفت: اساس کار ما باید بر این روند باشد که کیفیت را بالا ببریم علاوه بر آن یکی از موضوعات اساسی ما مهارت است که مدرسان در بحث مهارت چقدر همت دارند و چقدر میتوانند دانشجویی مهارتی تربیت کنند.
وی به راه اندازی مرکز تربیت مدرس اشاره کرد و افزود: در سال ۹۴ حکم راه اندازی مرکز تربیت مدرس را امضاء نمودم و راه اندازی برای سه هدف اساسی است برای سه هدف اساسی است که این اهداف بازآموزی نوآوری و خبرگی است درصد خبرگان ما کم است ۶۰ درصد دروس ما باید مهارتی باشد.
وی در ادامه بیان داشت: در جلسه هیئت ممیزه که هفته پیش برگزار شد خبرگی را تعریف کردیم که شما مدیران میتوانید از این تعریف استفاده کنید همچنین مدرسین باید افرادی باشند که بتوانند دانشجو را به طرف مهارت پیش ببرند.
اخباری با تاکید بر مدیریت فرآیندها گفت: این مسئله یک موضوع اساسی است ما باید مراکزمان را گسترش دهیم ولی باید کیفیت را سرلوحه کار قرار دهیم ما نمیتوانیم گسترش بیرویه بیکیفیت داشته باشیم چون این دانشگاه را دچار مشکلات جدید میکند در حال حاضر ساماندهی مجدد این دانشگاه را برای اجرای برنامههای ششم توسعه دنبال میکنیم. در دیدارهایی که با مسئولان داشتم همه تاکید داشتند که این دانشگاه میتواند در روند توسعه قدم اساسی بردارد ولی آیا ما این آمادگی را داریم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه به درآمد پایدار برای این دانشگاه اشاره کرد و افزود: ما باید درآمد پایدار برای این دانشگاه به وجود آوریم که درآمد پایدار نباید صرفا از گرفتن هزینه شهریه ازدانشجو باشد چرا که این درآمد پایدار نیست و سیر نزولی دارد. ما ۵۴ درصد دانشجو را از صددرصدی که داشتیم در بهمن ماه جذب کردهایم و این خود نشان دهنده سیر نزولی است.
وی در ادامه به تشریح چگونگی به دست آوردن درآمد پایدار پرداخت و گفت: پودمان آموزش ضمن خدمت آموزش مهارتهای مختلف از راههای به دست آوردن درآمد پایدار است ما باید در بحث گسترش پودمانی قدمهای بزرگی و اساسی برداریم باید بتوانیم با اصناف مختلف وارد قرارداد شویم و اصناف را آموزش پودمانی بدهیم.
اخباری در ادامه تصریح کرد: دانشگاه جامع باید در نظام مهارتی حرف اول را بزند در کشور ما حرف زدن راحت است اما عمل کردن سخت است سندی که ارادهای پشت آن نباشد مفید نیست اراده ما شما هستید که باید بتوانید کاری غیر از جذب دانشجو کنید و کارهای مهارتی دیگر را استارت بزنید.
وی به حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: ما از بخش خصوصی حمایت ویژه میکنیم و تحول در نظام آموزش مهارتی از جمله کارهای ماست همچنین بناداریم همکاریهای بین المللی را به خصوص در روند حاضر و پس از مذاکرات به نتیجه رسیده با ۱+۵ گسترده کنیم کشورهای مختلف آمادگی سرمایه گذاری دارند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: کیفیت بخشی به نظام مدرسان از بخشهای مهم کار ماست امیدواریم که با هم و در کنار هم به عنوان یک خانواده بتوانیم همه مشکلات را حل کنیم و هم در جهت ارتقای جامعه قدم برداریم مسئولیت من به عنوان رئیس دانشگاه اعتباری است ولی مسئولیت شما به عنوان مدیر و استاد دانشگاه ساری و جاری است و لذا باید با توجه به بیانات مقام معظم رهبری به تربیت نیروی انسانی ماهر همت گمارید.