به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ سرپرست هیأت کاوش نجات بخشی تپه باستانی بهشت آباد با اعلام این خبر گفت: « تحلیل فضای معماری این تپه ما را به این اصل رهنمون کرد که باید این مجموعه را یک بنای اربابی با تعداد زیادی فضاهای مختلف برای انجام امور روزمره فرض کرد.»
«لاله روح انگیز» افزود : بر اساس کاوش های انجام شده مشخص شد این مجموعه دارای یک راهرو مرکزی و تعدادی فضا، احتمالاً با کاربرد اتاق ، مطبخ و ...بوده است.
به گفته این باستان شناس، راهرو مرکزی از شرق به غرب امتداد داشته و تمامی فضا ها را به هم مرتبط می ساخته که قسمت خروجی فضاهای بدست آمده به سمت همین راهروی مرکزی است.
روح انگیز خاطر نشان ساخت که برخی از این فضا ها مستقل بوده و بعضی نیز از داخل به هم مرتبط می شده اند.
این باستان شناس اظهار داشت: وجود سازه های حرارتی نظیر تنور پخت نان، اجاق و هاون های سنگی در بعضی از این فضا های معماری می تواند دلیلی بر کاربرد آنها برای مطبخ یا نظیر آن باشد که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گرفته است.
سرپرست هیأت کاوش نجات بخشی تپه باستانی بهشت آباد خاطر نشان ساخت که در تعداد دیگری از این فضا ها فقط یک سازه حرارتی تنور مانند وجود داشت که احتمال می رود بخاطر داشتن وسیله گرمایشی این فضاها در فصول سرد نظیر پاییز و زمستان به عنوان اتاق نشیمن کاربردداشته است.
این باستان شناس با اشاره به اینکه اتاق های دیگر نیز کاربردی مانند نشیمن و یا انبار را داشته تصریح کرد که هیچ آثاری ازتیر چوبی و یا هر چیز دیگری که نشان دهنده وجود پوششی برای سقف باشد بدست نیامد.
به گفته او ، مقدار قابل توجهی قطعات کوچک و بزرگ سفال از این منطقه بدست آمدکه مربوط به ظروفی مانند خمره های ذخیره آذوقه ، سبو ، کاسه ، پیاله، کوزه های دارای گردن کوتاه و بلند است.
روح انگیز سفال های بدست آمده را در طیف های رنگی نخودی، قرمز، خاکستری و لعاب دار طبقه بندی کرد و گفت: تعدادی ازسفالهابه خاطردودزدگی زیاددرگروه سفالهای آشپزخانه ای طبقه بندی شدند.
سرپرست هیأت کاوش نجات بخشی تپه باستانی بهشت آباد افزود: سفال های بدست آمده، از دوران اشکانی و ساسانی تادوران متاُخراسلامی قابل تاریخ گذاری هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه پس از ساخت و آبگیری این سد روستاهای بهشت آباد ، شیخ محمود ، سنگ بیل و شهر کاج به زیر آب می رود،پژوهشهای مردم شناسی و مردم نگاری نیز توسط فیروزه هیبتیان کارشناس اداره کل میراث فرهنگی چهار محال و بختیاری در این حوضه انجام شد .
محیط طبیعی شرایط اقلیمی، وضعیت اجتماعی و گروههای انسانی ، راه ها و ارتباطات ، زبان ، شیوه های معیشت، دانش های مردم ، فناوری و صنایع بومی ،شیوه های عرضه و توزیع تولیدات ،حمل و نقل سنتی و امروزی ، پوشاک ، مسکن ، خوراک ، بازی های محلی و بومی، ورزش ، هنرها ، آیین ها ، مراسم و رسم های سنتی ادبیات شفاهی ،سوغات ،مطالعه و مستند نگاری و با توجه به گویش بختیاری رایج در این مناطق، اصطلاحات و واژه های محلی آوانگاری شد.