به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ارومیه، کبیری روز گذشته در نشست «رفتارشناسی مدگرایی و تطبیق الگوهای رایج با باورهای دینی و ملی» که با هدف بررسی ابعاد مختلف مدگرایی در بین جوانان، تبیین مد و مدگرایی از منظر الگوهای اسلامی و ایرانی در دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: دین، ملیت و مد بیانگر هویت یک کشور است بر همین اساس ما باید بدانیم که مد چه بستری برای ارزشهای دینی در جامعه فراهم میکند.
وی افزود: بعد فرهنگی و اجتماعی را انسان خود در تقابل با طبیعت، فطرت و انگاشت های اجتماعی میسازد.
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه باید از دو منظر تاریخی و بعد اجتماعی به مسئله مد و مدگرایی نگاه شود، افزود: هویت تاریخی ما ایرانیان ترکیبی از مولفههای ملی و دینی در طول تاریخ قابل جستجو و تحقیق است و باید گفت مدرنیته شروع ورود عناصر فرهنگ غرب به مولفه های فرهنگ ملی است.
کبیری با اشاره به آسیب های ترویج مصرف گرایی در چرخه باز تولید جوامع گفت: آسیبهای مدگرایی سبب میشود که جامعهای که قرار است یک جامعه تولید محور و منظم باشد و براساس چهار پایه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع شکل بگیرد، از طریق تزریقات و تبلیغات فرهنگ بیگانه بی سازمان شود.
در ادامه مراسم امین رستم زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجانغربی بیان داشت: مد پدیده اجتماعی و به معنی اسلوب سلیقه شیوه است و وابستگی معنیداری با عرف ارزشها و ایدئولوژیهای یک جامعه دارد.
وی افزود: مد گاهی اوقات بهعنوان ابزاری برای خودخوری فرهنگی، با تهی شدن از درون و تاثیر گرفتن از برون به صورت هدفمند نقشآفرینی میکند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجانغربی با بیان اینکه مد ظرفیتی است که باید برای آن حسب ارزشها و عرف اصیل یک جامعه برنامه داشت، تصریح کرد: مدی که برگرفته از ریشه عمیق شاخصههای یک جامعه باشد هویت و اصالت داشته دمده نمیشود.
رستمزاده گفت: آسیبهای مدگرایی را در جلوه گری و بیمحتوا شدن عارضههای حاکم بر آن باید جست و جو کرد و شکاف طبقاتی مصرفگرایی و توجه به صورتی که از سیرت آن غافل هستیم از چالشهای پیشروی این پدیده مهم اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام مخالف نوگرایی و مفاهیم مشابه نیست، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیتهای قانون در راستای ترویج ابزارهای مدهایی که میتواند از الگوی دینی و ملی ما سرچشمه بگیرد بهره جست.