آخرین اخبار:
کد خبر:۴۱۲۹۲۱
حجت الاسلام بی آزار شیرازی:

سوره‌های قرآن جفت آفریده شدند/ قرائت قرآن نیازمند تطهیر بدن و تهذیب نفس است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: قرآن نیز همانند دیگر آفرینش‌های الهی جفت خلق شده تا جایی که حتی آیات الاحکام آن مانند «نماز و زکات» و یا «مهریه و زکات» دو به دو شبیه یکدیگرند.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از گرگان؛ حجت الاسلام بی آزار شیرازی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ظهر امروز در نخستین گردهمایی تجلیل از برگزیدگان قرآنی دانشگاه‌های آزاد استان گلستان گفت: فعالیت‌های قرآنی مایه افتخار دانشگاه‌ها در جهت تحقق بخشی به منویات مقام معظم رهبری در راستای تفکر در آیات الهی و عمل به آن است.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره به آحاد جامعه به خصوص به قاریان قرآن تأکید دارند که تنها به قرائت اکتفا نکنند بلکه آن را مقدمه ای برای درک مبانی و معانی و عمل به آیات قرآنی قرار دهند.

 

استاد بی آزار شیرازی در ادامه بیان داشت: در گذشته عده‌ای فرقه‌ها اعم از اخباری‌ها و عشائره می‌گفتند قرآن برای ثواب قرائت است و بالاتر از آن است که ما بتوانیم آن را درک کنیم و اینچنین موجب شدند مسلمانان قرن‌ها تنها به قرائت اکتفا کرده و محتوا در میان آنان کمرنگ شود.

 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی متذکر شد: آفت بزرگ دیگر تفاسیر فرقه‌گراست؛ در گذشته فرقه‌های مختلف عرفانی، کلامی و فلسفی با پیوند زدن افکار خود به درخت قرآن مسلمانان را به تفرقه کشاندند و خوشحال و خوشبخت اعلام کردند که قرآن همان چیزی را می گوید که ما می‌گوییم که امام علی (ع) در تعبیری در نهج ابلاغه در رابطه با آنان فرموده‌اند: «گویی آن‌ها امامان قرآن هستند نه قرآن امام آن‌ها».

 

وی در ادامه از علامه طباطبایی در قم و شیخ محمد عبدو در مصر به عنوان دو مفسر قرآن در تاریخ معاصر نام برد و گفت: در زمان معاصر این دو عالم با تفسیر «قرآن به قرآن» جامعه را از دست تفرقه گرایان نجات داده و قرآن تقریب گرا را جایگزین تفاسیر به رأی فرقه‌های مختلف که این نوع تفسیر مورد اقبال همه نیز واقع شد.

 

حجت الاسلام بی آزار شیرازی تصریح کرد: در روش تفسیر علامه طباطبایی با رسیدن به تفسیر هر آیه از قرآن، تمامی آیات مرتبط با آن ذکر می‌شود چرا که ایشان معتقد بودند قرآن یک واحد به هم پیوسته و یک مجموعه از هم ناگسسته است.

 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در رابطه با شیوه تفسیر شاگردان شیخ محمد عبدو نیز ابراز داشت: در روش شیخ عبدو در تفسیر هر سوره موضوعات گوناگون آن را دسته بندی کرده و آن سوره را با توجه به ترابط آیات آن تفسیر می‌کنند که ما این روش را به انضمام  تفسیر هر سوره با سوره هم‌جوار در کتاب «تفسیر کاشف» با همکاری سیدمحمدباقر حجتی گسترش دادیم.

 

وی در تشریح دو روش تفسیری تقریب گرا، عنوان داشت: قرآن نیز همانند دیگر آفرینش‌های الهی جفت خلق شده تا جایی که حتی آیات الاحکام آن مانند «نماز و زکات» و یا «مهریه و زکات» دو به دو شبیه یکدیگرند؛ سوره‌های قرآن نیز همانند سوره‌های «آل عمران و بقره»، «الرحمن و واقعه» و «انفال و توبه» زوج تفسیر می‌شوند حتی بسیاری از مفسرین تفسیر دو سوره انفال و توبه را تفسیر یک سوره می‌دانند.

 

بی آزار شیرازی در ادامه با اشاره به روایتی در رابطه با امام علی (ع) که «از حضرت پرسیدند قرآن چگونه با ما سخن می‌گوید؟ پاسخ می‌دهند پاره‌ای از آن با پاره‌ای دیگر»، گفت: برای درک مبانی قرآن باید با تطهیر بدن و تهذیب نفس به سمت آن برویم تا ارتباط آنان را درک و عامل به دستورات آن شویم.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد روز به روز بینش ما نسبت به قرآن بیشتر و ارتباط ما با آن وثیق‌تر شود.

 

لازم به ذکر است این مراسم در دانشگاه آزاد گرگان با همکاری مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره)، کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های آزاد گلستان، دفتر فرهنگ اسلامی و کانون فرهنگی دانشجویی مختومقلی فراغی دانشگاه آزاد گرگان برگزار شده بود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار