گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» - امین اسدی؛ در حالی است که مدت ها شاهد درگیری خودروسازان با شورای رقابت برسر قیمت خودرو هستیم، خودرو سازان اقدام موثری در زمینه ارتقای کیفیت از خود نشان نداده اند و هچنان کیفیت خودرو هایشان باتوجه به قیمتی که به مردم عرضه میکنند، پایین است. از اصلی ترین وظایف هر خودروسازی ارائه ی خودروهای با کیفیت و با قیمتی منطقی است ولی اخیرا در صنعت کشورمان این به عکس تعریف شده و در واقع میتوانیم اینگونه بیان کنیم که هم اکنون خودرو با کیفیتی پایین و دارای مشکلات فنی و قیمتی غیر منطقی به مردم عرضه می شود.
حوادث اخیری که در زمینه ی برخی از خودروهای تولید داخل که طی سالهای اخیر شاهد بودیم که منجر به خسارات جانی و مالی فراوان به هموطنان وارد شد ، شاهد بر این مدعاست که خودرو سازان تلاشی را در زمینه ی رفع مشکلات فنی و کیفیتی خودرو های داخل معمول نداشته و این در حالیست که همواره هجمه های فراوانی را در زمینه ی افزایش قیمت در جامعه صوردت داده اند.
البته ناگفته نماند که طی چند ماه اخیر ، مدیران ارشد دو خودرو ساز بزرگ کشور برروی افزایش تولید محصولات خود بسیار مانورهای رسانه ای فراوانی را نموده اند ولی صد حیف که این تولید محصولات با ارتقای کیفیت همراه نموده است ، لذا اخیرا در کشور شاهدعدم اقبال عمومی مردم در خرید محصولات داخلی بوده ایم که این امر موجبات عدم نقدینگی برای خودروسازان را به همراه داشته و موجب گردیده تا این شرکت های خودروسازی با مشکلات عدیده ی مالی رو برو شوند ، از طرفی انعکاس برخی فهرست ها و آنالیز قیمت از سوی خودروسازان نشان می دهد که آنان باتوجه به مشکلات مالی برای جبران کثری به دنبال افزایش قیمت تولیدات خود به هر قیمتی می باشد.
از جمله مواردی که خودروسازان در آنالیز قیمت تمام شده ی محصولات خود ابراز داشته ، افزایش برابر نرخ ارز نسبت به پول رسمی کشور می باشد و این درحالیست که براساس گزارشات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی یکسال اخیر حدودا ارزش برابری ارز نسبت به پول ارزی حدودا 10 درصد کاهش را بدنبال داشته است و یا در نظر گرفتن نرخ خدمات مالی که طی سالهای گذشته به جهت برخی استراتژی مدیریتی به بانگهای عامل پرداخت نگردیده امروزه به عنوان یکی از آیتم های آنالیز قیمت تمام شده ی محصولات از سوی خودروسازان مطرح می گردد ، یعنی اینکه خریداران امروز محصولات تولید داخل بایستی هزینه های مالی به جهت سو مدیریت این شرکت ها را نیز پرداختند .لذا همانطور که مشاهده می کنیم افزایش قیمت محصولات داخلی خودروسازان بایستی با ارتقای کیفیت تناسب داشته باشد که متاسفانه این مهم در تعیین نرخ محصولات داخلی خودروسازی دیده شده است.
عدم توجه به پژوهش و تحقیقات در خودروسازی های داخلی کشور امروز به عنوان یک نقطه ی ضعف صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره ی خودروسازی داخلی ایجاد نموده است .عدم توجه به ارتباط مراکز علمی و دانشگاهی کشور از دیگر نقاط ضعف شناسایی مشکلات عدیده در ارتقای کیفیت محصول می باشد.
وجود تعرفه های بالای گمرکی در ورود خودروهای خارجی یکی دیگر از نقاط ضعف موجود در ارتقای کیفیت است بدین منظور که حلقه ی رقابت بسیار تنگ شده است و مجصولات خارجی به جهت وجود تعرفه های گمرکی بالا از نظر قیمتی نمی توانند رقابتی با محصولات داخل داشته باشند ، ضمن اینکه همین موضوع موجب شده که خودروسازان داخلی به استناد این قیمت های کاذب درخواست افزایش محصولات خود را بنمایند،لذا واقعی نمودن تعرفه و اجازه یفعالیت های تولید به خودروسازان خارجی می تواند نقش موثری در ارتقای کیفیت محصولات داخلی را به جهت رقابتی کردن فروش محصولات موجب گردد.