به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، آیت الله علم الهدی شب گذشته در یادواره شقایقهای آسمانی در دانشگاه آزاد مشهد بیان داشت: آن روزی که انقلاب به پیروزی رسید، در فضای سیاسی و در فضای فکری جامعه ما جریان های الحادی و التقاطی بودند که هیچ سنخیتی با جامعه دینی ما نداشتند و سعی بر این داشتند که با یک سلسله شگردهای منافقانه و حرکت های تند مبارزاتی، قدرت را در این نظام و کشور به دست بگیرند و بر اوضاع مسلط شوند.
وی بیان داشت: نفوذ امام در عمق دل ها و مغزهای نسل این مملکت جلوی فرصت طلبی و قدرت طلبی ها را گرفت.
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آنچه از ابتدا در جامعه دینی و مسلمان ما جدای از جریان های التقاطی و الحادی به صورت یک رویکرد سیاسی بین گروه ها اتفاق افتاد، مسئله نگاه به سیاست و مدیریت کشور و جامعه، متکی بر گفتمان شهادت و یا متکی بر گفتمان مقابل شهادت بود.
وی ادامه داد: جریانی از روز اول، با وجود اینکه مبانی دینی آنان تا اندازه ای درست بود، با یک نگاه خاص، غیر گفتمان شهادت، مسائل جاری و سیاسی کشور را ارزیابی می کردند و تصمیم میگرفتند و سیاستهای نظام را اینگونه میخواستند، برنامه ریزی کنند.
آیت الله علم الهدی بیان داشت: حکومتی ساقط شد و ما باید یک کشور مطابق با سطوح بین المللی فراهم کنیم؛ در یک نگاه این کشور باید مرکز خوشگذرانی و لذت برای مردم شود و مردم بدون مظالم و زیاده خواهیها زندگی کنند که در مقابل این بینش نگاهی مبتنی بر گفتمان شهادت بود و آن این بود که میگفتند ما با نظام ستمشاهی مبارزه نکردیم که در این کشور قدرت به دست بگیریم.
وی افزود: براساس این نگاه زندگی ما باید بر اساس گفتمان ایثار شکل بگیرد و برای رشد انسانها و جامعه در خط عبودیت و بندگی خدا و تعمیق این تفکر در درجه اول در جهان اسلام و بعد همه دنیا در ایجاد شود تا آن عدل نهایی که مبتنی بر عبودیت خداوند است صورت پذیرد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به مرحوم مهدوی کنی در بیان خاطره ای از شورای انقلاب گفت: بازرگان گفت شما با نظام ستمشاهی جنگیدید، شاه را ساقط کردید، تشکیل حکومت داده شد، شما برگردید به مساجد، مدرسه ها، منابر و مساجدتان و ما کشور را اداره کنیم، کشوری بی سر و صدا ایجاد کنیم که با هیچ قدرتی کار نداشته باشد، کشوری که رفاه، امنت و اقتصادش بدون دردسر اداره شود. مهدوی گفت روزی آیت الله طالقانی از علما دعوت کردند، شما در آن سخنرانی گفتید اسلام اقتصاد دارد، اسلام سیاست دارد و همه آن دعا و مفاتیح الجنان نیست، شما بیایید انقلاب کنید و مدیریت و اقتصاد اسلامی را در کشور ایجاد کنید، حال ما قیام کردیم و می خواهیم کشور را با سیاست و مدیریت اسلامی اداره کنیم، حالا شما میگویید اسلام هیچکدام از این ها را ندارد و بروید خانه سبزی درست کنید و به هیج ملت مظلوم و جنایتهای ظالم کاری نداشته باشید؟ ما می خواهیم سیاست اسلامی پیاده کنیم، این نیست که من در خانه را رو به خودم ببندم، خوب بپوشم و خوب زندگی کنم و انسانی در نقطه دیگر جان خود را از دست بدهد.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: گفتمان شهادت این است که در برنامه ریزی جاری و مدیریت سیاست در ابعاد مختلف نظام حاکم باشد، آنچه برای ما مهم است، آن شهید رفته به بهشت نیست، آنچه برای ما مهم است، وجود این گفتمان درتمام ابعاد و شئون نظام است.
وی اظهار داشت: اسلام، ترویج اسلام، حاکمیت ارزش های دین در صحنه انسانیت انسان ها تا جایی که روی کره زمین فراگیر شود برای ما مطرح است و در راه رسیدن به این هدف، آنچه باید فدا شود، جان، مال، لذت و خوش گذرانی ماست و اینکه تنها بگوییم یاد و خاطره یک عزیز از دست رفته ای را گرامی بداریم که رفت جانش را نثار کرد تا خیابانهای ما آسفالت شود، کشور ما دارای شبکه فیبر نوری شود و توسعه بازار روز افزون شود؛ درست نیست.
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر شما به پدر شهیدی بگویید تو فرزندت را دادی برای این که مردم روغن نباتی ارزان بخرند و گوشت ارزان بخورند، برای این که روستاهای این کشور آب و برق کشیده شود، می گوید چرا من پاره جگرم را بدهم؟ فرزند من از بین برود که مردم لذت ببرند و خوب زندگی کنند؟
آیت الله علم الهدی گفت: ۲۵ سال از شهادت یک شهید می گذرد، اگر به خانه این پدر و مادر شهید سر بزنید و بعد از این مدت نام بچه اش که به زبان بیاید، اشک بر چشمانش جاری میشود. آن روزی که شما فرزندت را نداده بودید، اسلام در یک چهاردیواری حسینیه و مسجد محبوس بود و وقتی شما فرزند خود را دادید، اسلام از این چهارچوب خارج و بر سیاست های دنیا مسلط شد و امروز سیاست اسلام در دنیا جاری است.
وی بیان داشت: زمانی که رهبر مسلمانان از نیجر به مشهد آمده بود، از او پرسیدم شما در کشور خود چقدر شیعه دارید، گفت پیش از انقلاب اسلامی دو قبیله در صحرا بودند و میگفتند این دو قبیله شیعه هستند؛ در حالی که اصلأ از احکام و فقه شیعه خبری نبود و تنها محب اهل بیت(ع) بودند؛ اما امروز در نیجریه پنج میلیون داریم. در عاشورای گذشته هیأتی با یک میلیون و دویست هزار عزادار ناهار دادیم که آنان از مراجع تقلید پیروی میکنند.
امام جمعه مشهد خطاب به خانواده شهدا گفت: پدر شهید خون پسرت روی زمین نریخت، این خون در بدن اسلام و پیکره دین تزریق شد و نتیحه آن این شد که در یک کشور مارکسیست خفقان زده پنج میلیون شیعه است و میگویند «اشهد ان علی ولی الله»
آیت الله علم الهدی افزود: برادران و خواهران جوان، شما به عنوان نسل میانی سازنده امروز در جامعه ما مطرح هستید، آنچه شما امروز در عزت اسلام، دین و انقلاب در دنیا احساس میکنید، استکبار جهانی را نسبت به هژمونی منطقه مستأصل کرده و امروز انسان ها را در مقابله با استکبار و ستم قرار داده است، این مسئله به خاطر این گفتمان و حاکمیت این گفتمان در ذهن جوانی بود که 25 سال پیش نسل فعال و میانی جامعه بود و این گفتمان را تحقق بخشید.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه اگر ما امروز بخواهیم آن مسیر را ادامه دهیم باید استکیار ستیزی را توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: امروز در کمتر کشوری پیدا میکنید که فرهنگ و ارزش استکبار ستیزی حاکم نباشد، امروز در جامعه آمریکایی که دارای یک حکومت استکباری است، فرهنگ استکبار ستیزی بیش از همه دنیا در آن حاکم است.
وی با تاکید بر این مهم که انحصار طلبی در اندیشه سیاسی را قبول نداریم، بیان داشت: معتقدیم باید از همه اندیشه ها و تفکر ها در ادراه نظام استفاده شود؛ اما با حفظ گفتمان شهادت.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: آیا امروز برنامه سیاست خارجی و برنامه اقتصادی ما با محوریت گفتمان شهادت است یا با محوریت یک مدیریت سکولار؟ تمام اختلاف در این است؛ عده ای علی رغم این که متدین هستند، خانوده با حجاب دارند، نمازخوان و روزه گیرند، معتقدند باید مملکت را اداره کنیم و با بیرون مملکت کار نداشته باشیم و این جریان مقابل گفتمان شهادت است.
امام جمعه مشهد تاکید کرد: ما در پرتو گفتمان شهادت و با محوریت گفتمان شهادت، همه اندیشهها را قبول داریم و این اندیشهها باید با این گفتمان در عرصه باشند. چون در محوریت گفتمان شهادت که بناست در راه بندگی خدا باشد، خدا در رأس حاکمیت، سیاست و حاکمیت ماست، مظهر حاکمیت خدا باید محوریت در همه شئون حاکمیت ما باشد، محور امام معصوم است و امام معصوم ما را به حجت خود در زمان غیبت ارجاع داده است.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در این چهارچوب هرکس هر برنامه ای دارد باید از همه استعدادها و بینش ها با محوریت این گفتمان استفاده کند، اگر بنا شد شعائر شهادت حفظ شود؛ اما گفتمان حفظ نشود، مثل فرانسه و انگلیس میشود که مجسمه کشته خود را نصب میکنند.
وی خطاب به جوانان یادآور شد: باید نسل ما دنبال آن خط بروند و پیروی از این خط را به نسل بعد منتقل کنند، شما نیروهای اندیشمند، عزیزان سازنده، دانشمند، روشنفکر و مسئول این جامعه باید در خط شهادت و حفظ این خط کوشا باشید. گفتمان شهادت باید تنظیم کننده همه اندیشههای شما در ابعاد مختلف نظام باشد.
.