به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، باقر لاریجانی در گردهمایی مدیران ستادهای شاهد و ایثارگر دانشگاههای علوم پزشکی که امروز در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، اظهار داشت: امیدواریم این جلسه کمک کند تا برنامهریزی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر ارتقا یابد. از دوستان خواهش میکنیم نگاه پدرانهای به این دانشجویان داشته باشند و مسائل آنها را مانند فرزندان خود ببینند و در جهت رفع آنها تلاش کنند، ممکن است در حین کار مشکلاتی داشته باشند باید ببینیم چگونه میتوانیم مشکلات آنها را برطرف کنیم.
وی افزود: این حوزه به لحاظ علمی وضعیت مطلوبی دارد همچنین تلاشهایی برای اینکه شبکه اطلاعاتی و جامعی داشته باشیم وضعیت را رصد و مسائل را برنامهریزی کنیم در حال انجام است زیرا این کار میتواند ارزیابی درستی از وضعیت دانشجویان شاهد و ایثارگر ارائه دهد.
لاریجانی ادامه داد: باید پروژه تحقیقاتی انجام دهیم و بر اساس آن بدانیم سرانجام علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر چه میشود و چقدر در کارشان موفق هستند.
وی افزود: به نظر میرسد برای اینکه آموزش دانشجویان را توسعه دهیم باید به فکر توسعه آموزش دانشجویان باشیم و اینکه آموزشهای مقطعی در سال چقدر میتواند کمککننده باشد بررسی شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: آموزش پزشکی دورهای طولانی است و مسائل آموزشی خاص خود را دارد، دبیران ستادهای شاهد و ایثارگر باید یار دانشجو باشد و آنها را راهنمایی کرده و آموزشها را هدایت کنند باید این مسائل را در همه دانشگاهها جدی بگیریم و برای آن برنامه روشنی داشته باشیم.
وی افزود: اکنون وضعیت آموزشی نسبت به گذشته متفاوت شده است و آموزشها با آموزشهای سنتی فاصله گرفتهاند خیلی از آموزشها مجازی است و افراد میتوانند به صورت مجازی به آن دسترسی پیدا کنند. در دنیا 25 درصد آموزشها به صورت سنتی و بقیه مجازی هستند.
لاریجانی اظهار داشت: برنامه ما این است که دانشگاه مجازی علوم پزشکی را راهاندازی کنیم. در این دانشگاه بسیاری از واحدها به صورت مجازی ارائه میشود و مهمترین هدف این دانشگاه مجازی توسعه عدالت آموزشی است. ما میتوانیم در روستاهای دوردست از این آموزشها استفاده کنیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت بیان داشت: در حوزه پزشکی به دلیل فیلدهای بالینی محدودیتهایی هم داریم اما میتوان از برخی قسمتها به صورت آموزش مجاری استفاده کرد.
وی با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در هفتههای گذشته یکی از مهمترین مصوبات آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، درحوزه آموزش پزشکی در کشور بوده است و به نظر میرسد بر اساس آن کشور به 10 منطقه آموزشی تقسیم میشود.
لاریجانی افزود: همکاران و مسئولان شاهد و ایثارگر میتوانند با این برنامه هماهنگی خوبی داشته باشند و آموزش را متناسب با آن منطقه خاص انجام دهند.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری گردهمایی مدیران شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: ما میخواهیم مشکل دانشجویان را حل کنیم، وظیفه ما این است از زمان ورود دانشجو تا فارغالتحصیلیاش او را همراهی کنیم و به مسائل او توجه داشته باشیم. به نظر میرسد بخشی از وظیفه ما آموزش کلاسیک است اما بخشی نیز به آموزش مهارتهای دانشجو مربوط میشود باید برای آموزش مهارتهای ارتباطی دانشجو سرمایهگذاری کنیم.
وی افزود: مدیران شاهد و ایثارگر میتوانند با برگزاری جلساتی به ارتقای مهارتهای ارتباطی دانشجویان کمک کنند تا آنها در جامعه موفق باشند و بتوانند ارتباط بهتری با مراجعان و بیماران برقرار کنند.
لاریجانی با اشاره به اهمیت اخلاق حرفهای و پزشکی گفت: باید به بُعد اخلاق حرفهای و پزشکی توجه شود، دانشجویان شاهد و ایثارگر باید نمونه باشند برای این مهم باید سرمایهگذاری کنیم تا ببینیم چه مهارتهایی در این زمینه لازم است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: ما در پزشکی انبوهی از آموزشها را به دانشجویان میدهیم اما باید آنها را توانمند کنیم، همچنین باید برای یافتن و یاد گرفتن روشهای تحقیق به دانشجویان آموزش دهیم و تلاش کنیم تا آنها توانمند شوند.
وی با اشاره به لزوم توجه مدیران ستادهای شاهد و ایثارگر به سلامت معنوی دانشجویان اظهار داشت: فرد در بستر سلامت جسمی و معنوی میتوانند موفقیت بیشتری پیدا کنند آدمی که از آینده ناامید است سالم نیست.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه فرد در زندگی خود و آینده حوزه پزشکی تأثیرگذار باشد باید تلاش کنیم جا دارد با نگاه پدرانه به فرزندانی نگاه کنیم که یادگاران دفاع مقدس هستند و عزیزان آنها تلاش و ایثارهایی برای حفظ کشور انجام دادهاند ما نیز باید برای حل مسائل آنها تلاش کنیم.