به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو » از شیراز، ابراهیم هادیان، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در سمینار بانکداری بدون ربا که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز و بخش اقتصاد این دانشگاه برگزار شد، گفت: در صدر اسلام مردم برای امرار معاش قرض و نه برای تجارت میگرفتند، عرف هم این حکم را میکرد که اگر فرد نتواند اصل و اضافات را پرداخت کند باید خود را در بردگی قرضدهنده قرار میداد و یا دخترش را در اختیار وی قرار میداد که این به معنای ضدیت با اسلام است، در احادیث داریم که رباخواری، زنا با محارم در خانه خداست.
وی با اشاره به اینکه غلط است که بگوییم هرگونه بهره به معنای ربا است، افزود: در اسلام قرض، حکم روی اصل مال یعنی کالایی است که برای آن قرض گرفته شده و پول معیار نیست یعنی اصل بر ارزش حقیقی برمیگردد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه نیاز به نگاهی جدیدی در این زمینه داریم، گفت: البته بهره زیاد سرمایهگذاری را با مشکل مواجه میکند و اثر منفی دارد و اسلام هم معتقد است جاهایی به ضرر صاحب سرمایه منجر میشود. قیمت تمام شده به بهره بستگی دارد و همه با بهره زیاد مخالف هستند.
هیچ فعالیت منفی اقتصادی در اسلام حکمی مثل ربا ندارد و جنگ با خدا اعلام نشده است
هادیان با بیان اینکه شارع، حکم ربا را گفته ولی مفهوم و مصداقش را نداریم، گفت: بین صاحبنظران بزرگ دینی اختلافنظر در بیان مصداق است و اگر در درک مفهوم دقت شود در درک مصداق اینقدر با مشکل مواجه نمیشویم.
وی با تأکید بر اینکه هیچ فعالیت منفی اقتصادی در اسلام حکمی مثل ربا ندارد و جنگ با خدا اعلام نشده است، گفت: حکم سخت ربا فقط برای آثار اقتصادی آن نیست، بحث ربا از این جهت شدیدترین برخورد را دارد که آثار و زیانهای اجتماعی زیادی ایجاد میکند که اساس هدف اسلام و قران را زیر سؤال میبرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه به راحتی بگوییم اگر ربا بخوریم کسب و کار رونق مییابد غلط است، گفت: اینکه بگوییم بهره گرفتن یعنی اقتصاد را مضمحل کردیم در دانمارک و المان و سوئیس این را نمیبینم.
وی بیان داشت: فروش اقساطی ارتباطی به تورم ندارد و همه مراجع هم تأکید کردهاند، صحبت این است که چه چیزی ربا است، دلیل تحریم ربا آثار زیان اجتماعی است و نه صرفاً اقتصادی.