به گزارش «خبرگزاری دانشجو»؛ منصوره کافیزاده در رابطه با علل کاهش رشد علمی کشور با اشاره به برنامهریزی درسی رسمی موجود در نظام آموزش گفت: برنامه درسی دارای تعاریف مختلفی است؛ بدینصورت که صاحبنظران متعددی بر اساس جهانبینی خودشان دیدگاههای مختلفی ارائه دادند.
استاد دانشگاه پیام نور کرمان ادامه داد: در تعریف کلی تمامی رویدادهای طراحی شده از لحاظ آموزشی که نتایج سودمندی را برای دانشآموزان فراهم میکند برنامهریزی درسی گفته میشود که علاوه بر برنامهی درسی رسمی موجود، دو برنامهریزی به نامهای برنامهریزی پنهان یا پوچ وجود دارد.
وی در تعریف برنامهریزی درسی پنهان بیان داشت: برنامه ریزی درسی پنهان آن قسمت است که مورد نظر صاحبنظران و برنامهریزان درسی نبوده؛ اما دانشآموزان در طول دوره آموزش برنامههای درسی رسمی آن را فرامیگیرند.
کافی زاده ادامه داد: برنامه درسی پوچ یا محذوف به قسمتی از برنامه درسی گفته میشود که در برنامهریزی رسمی درسی به صورت عمد وجود ندارد و حذف شده است؛ متاسفانه بیشترین آسیب از ناحیه بخش محذوف درسی است، قسمتی که باید وجود داشته باشد اما نیست؛ اینها کمبودها و انتظاراتی که جامعه از آموزش و پرورش دارد اما برآورده نمیشود.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در برنامه درسی، نوع این برنامه است که تقریباٌ در آموزش و پرورش حاکم است؛ در واقع یک لباس تک سایز دوخته شده و همه دانشآموزان باید از آن استفاده کنند در حالی که با توجه به قومیتها و فرهنگهای مختلف نیازمند برنامههای درسی مختلف نیز میباشیم.
وی به دیگر کمبودهای موجود در نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: کمبود دیگر بحث تفکر است بدینصورت که آموزش تفکر در مدارس وجود ندارد؛ در نتیجه دانشآموزان به گونهای منفعل رشد میکنند و فقط انتقال دانش وجود دارد؛ معلم از دانشآموز انتظار دارد که آنچه به آنان میآموزد بدون هیچ دخل و تصرفی پس بگیرد بدون اینکه از دانشآموزان بخواهد خودشان طرح مساله کنند.
استاد دانشگاه پیام نور کرمان با تاکید بر اینکه امروزه در جامعه شاهد هستیم که افراد راهکاری برای موضوعات خودشان ندارند به نحوی که تفکر انتقادی و خلاق کمرنگ شده است؛ بیان کرد: از دیگر مواردی که در مدارس به آن پرداخته نمیشود تربیت جنسی است؛ چرا به دانشآموزان به طور صحیح این مساله آموزش داده نمیشود که اگر در سنین مختلف در چنین بحرانی قرار گرفتند چه عکسالعملی از خود نشان دهند.
کافی زاده ادامه داد: بحران دیگری که در جامعه متاسفانه پررنگ دیده می شود مواد مخدر است که باید به صورت رسمی در ساعات مدارس توضیح داده شود.
وی تصریح کرد: عدم وجود این نوع آموزشها در برنامه رسمی دانشآموزان باعث شده که حتی برنامه رسمی درسی که اکنون وجود دارد کارکرد واقعی خودش را نداشته باشد؛ به قدری به برنامه درسی پنهان و پوچ اهمیت داده نشده که باعث اختلال در برنامه رسمی درسی شده است.
این مدرس دانشگاه در رابطه با راهکار موجود در این موارد نیز گفت: همکاری نزدیک و تنگاتنگ بین متخصصین دانشگاه و گروهی که برنامهی درسی را طراحی میکنند و معلمان نمونه و افراد صاحبنظر باید صورت بگیرد؛ چرا که یک شکاف عمیق بین نظر و عمل در حوزه برنامهریزی درسی وجود دارد.
وی در پایان گفت: باید برنامهریزی پنهان را به نحوی اجرا کنیم که دانشآموزان به صورت آشکار متوجه شوند و با آگاهی از بحرانها خارج شوند.