به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از ادارهكل روابط عمومي و اطلاعرساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در ابتداي اين سمينار میلیو گنزالسفررین، از اساتيد کرسی اسلامشناسی دانشگاه سویا با اشاره به مقام والاي امام (ره)، گفت: هنگامیکه امام خمینی (ره)، درگذشت و مترجمان وصیتنامه ایشان را منتشر کردند، مردم اسپانیا یک فرد متفاوت با آنچه که در خیال و باور خود داشتند را پیدا کردند، زیرا ما منتظر یک سخنرانی سیاسی بودیم و آنچه که شنیدیم یک سخنرانی کاملاً انسانی بود.
اتحّاد ملت؛ کلید موفقیت امام (ره)
وي، افزود: که یک فیلسوف فرانسوی به نام "میشل فوکو" که امام خمینی (ره) را در سال 1358 از نزدیک دیده، ميگويد: امام (ره) یک سیاستمدار نیست که بخواهد از دین بهرهبرداری کند، آنطور که افرادی چون ژنرال فرانسیسکو فرانکو در اسپانیا یا برخی دیگر در سایر کشورها کردند.
امیلیو گنزالسفررین، بيان كرد: همزمان با انقلاب اسلامی در ایران، یک انقلاب اسلامی در پاکستان رُخ داد امّا تفاوت آنها این بود که در ایران، دین به قدرت رسید و در پاکستان، قدرت از دین استفاده کرد؛ پاکستان یک کشور نافرجام بوده و هنوز این نافرجامی ادامه دارد در حالی که ایران، یک کشور قوی و مستحکم است.
وي، ادامه داد: انقلاب امام خمینی (ره) هویتی از آینده است، در طول تاریخ سنت، هرگاه که یک انقلاب دینی رُخ داد برای پایان دادن به یک رژیم با شیوه انقلاب فرانسه یا انقلاب شوروی بود و در هیچ صورتی یک انقلاب اسلامی اصیل در تسنن وجود نداشته است.
اين استاد و اسلامشناس، معتقد است که مهمترین دستاورد امام خمینی (ره)، گردآوری مردم، عشق مردم به خود و اینکه مردم به شرکت خود در تشکیل و ساخت یک کشور افتخار کنند، است.
وي کلید موفقیت امام (ره) در پيروزي انقلاب اسلامي ايران را توانایی ایشان در ترکیب و اتحّاد ملت نام برد و گفت: امام (ره) ادغام دو عنصر اساسی انقلاب که از یک سو مشروعیت دینی و سیاسی و از سوی دیگر حاکمیت خدا و اراده مردمی بود، را هویت داد.
تجلي ارزشهای اخلاقی و انسانی در انقلاب اسلامي ايران
جعفر گنزالس، مؤسس بنیاد مسلمانان برای صلح، امام خمینی (ره) را یک عارف انقلابی برشمرد و افزود: امام (ره) مردی مسلح به ایمان بود. در زمانی که در جهان اسلام هیچکس نبود که معتقد باشد که اسلام نقش مهمی در صحنه سیاسی خواهد داشت، وی فقط مسلح به ایمانش به خدا، با قدرتهای بزرگ زمان خود به مبارزه پرداخت.
وی پس از بیان زندگینامه امام (ره) و شرایط قیام ایشان، اظهار كرد: امام خمینی (ره)، اسلام را همانند یک کل میداند نه جمعی از قوانین مربوط به موضوعات مختلف، بلکه یک رفتار در برابر زندگی که به معنی موضعگیری در مقابل بیعدالتی، دفاع از مستضعفان، دفاع از بندگان خدا و بلند کردن صدا در مقابل استبداد، میباشد، مینگريست.
گنزالس، تأكید کرد: همه انقلابها، بُعد انسانی دارند امّا عنصری که امام خمینی (ره) به انقلاب اسلامی اضافه كرد عنصر بُعد متعالی که در انسان وجود دارد، بود یا به عبارتی دیگر آنچه که باعث میشود که انسان به خاطر هدف خود، حاضر باشد جانش را نیز فدا کند؛ امام (ره) این حرکت را هنگامی راهاندازی کرد که دشمنان خدا و دشمنان اسلام از همه جهت قدرتمند بودند.
وي امام خمینی (ره) را مردی دینی دانست که با سلاح دین آمد و وقتی انقلاب کرد كه هیچکس فکر نمیکرد اسلام بتواند در صحنه جهانی چنین نقشی ایفا کند.
مؤسس بنیاد مسلمانان برای صلح، بيان كرد: امام (ره) پایههای یک حکومت جدیدی را گذاشت که اصول آن ارزشهای اخلاقی و انسانی بود، برای همین اولین گامی که پس از تشکیل حکومت برداشت،برقراری روز قدس بود.
احیای نگرش اسلام در تمام ابعاد زندگانی انسانی به وسيله امام (ره)
علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا با ارائه مقاله خود با موضوع «دین و سیاست از منظر امام خمینی (ره)»، گفت: امام (ره) این انقلاب بزرگ را رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران را پایهگذاری كرد كه در پی آن به مدت 10 سال ارکان اصلی آن را بر دوش گرفت.
وي، افزود: امام خمینی (ره) به مثابه اندیشمندی دینی و زمان شناسی هوشیار با دریافتی جامع از دین و با نگاهی عقلانی- عرفانی نسبت به سیاست و با درکی تاریخی از نیازها و تحولات جامعه و الزامات آن به احیای نگرش اسلام در تمام ابعاد زندگانی انسانی پرداخت.
اسماعیلی، ادامه داد: ايشان توانستند علاوه بر ارائه نگرش کلی و همه جانبه از اسلام ناب محمدی (ص) به تعبیر خود، کنش اجتماعی و سیاسی مبتنی بر آن را نیز دنبال كند؛ براین اساس امام (ره) دارای دو بُعد اساسی یعنی دانش، بینش و کنش سیاسی و همگام با مقتضیات زمان است.
رایزن فرهنگی کشورمان، با اشاره به اینکه هدف اساسی سیاست و دین برقراری عدالت در جامعه است، گفت: از منظر امام خمینی (ره)، حکومت نیز ابزاری است برای تحقق عدل و معنویت در جامعه و به وجود آوردن یک جامعه عادل و معتدل و عاری از انحرافات، بنابر اين سعادت انسان در گرو تحقق عدالت در همه ابعادش در جامعه است.
وی، بيان كرد: نگرش امام خمینی (ره) به مفهوم سیاست مرتبط با نگرش او به مسائلی چون شناخت هستی و انسان، ابعاد وجودی او، ضرورت راهیابیاش به سوی سعادت راستین است.
اسماعيلي، افزود: از منظر امام (ره) اساس سیاست و سیاسی بودن را سه چیز یا سه اصل بنیادی تشکیل میدهد كه ميتوان به آزادی، استقلال و مصالح عمومی اشاره كرد.
وي در سخنان پاياني خود، خاطرنشان كرد: با توجه به آنچه گفته شد در مییابیم که امام خمینی (ره) سیاست را امری انسانی و متعالی دانسته و آن را از شئون خاص پیامبران، اولیای الهی و انسانهای وارسته و عدالت گستر میداند.