به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، چند وقتی است که گویی همه وابسته و درگیر تلفنهای همراه خود شدهاند، از پیر و جوان گرفته تا دانشجو و کارمند. بطوریکه جدایی از آن حتی برای یک لحظه غیر قابل تصور است.
با همه خوبیها و بدیهای این پدیده، وابستگی شدید به تلفن همراه قطعا معضلاتی را به همراه خواهد داشت و یکی از این معضلات برای قشری است که شاید بیشترین درگیری را با آن دارد و آن هم دانشجویان هستند که این موضوع در فصل امتحانات اهمیت دوچندان پیدا میکند.
البته نباید منکر استفادههای مفید آن هم شد، اما حد و اندازه استفادهی مفید و صحیح چقدر است؟
پدیدهای که اخیرا نه تنها در ایران، بلکه گویی پدیدهای جهانی است و آن هم استفاده از شبکههای مجازی تحت تلفن همراه همان قدر که میتواند بصورت مفید مورد استفاده قرار گیرد، به همان میزان و یا حتی بیشتر میتواند خطرناک باشد.
استفاده از تلفن همراه و حضور در شبکههای مجازی هم مثل هر تکنولوژی و پدیده دیگری نیازمند فرهنگ استفادهی مخصوص خود میباشد و زیادهروی در آن مشکلزا خواهد بود.
آسیب ها و فواید استفاده از موبایل در محیط دانشگاه
محمدرضا، دانشجویی یک دانشگاه غیرانتفاعی که خودش استفاده زیادی از این شبکههای مجازی دارد دربارهی راهکارش برای کنترل زمان استفاده از تلفن همراه می گوید: با برنامهریزی میتوان زمان استفاده از آن را کاهش داد، بطوریکه من فقط در زمان ظهر و آخر شب به گوشی خود مراجعه میکنم و همچنین به میزان هر دو ساعت درس خواندن نیم ساعت حق استفاده از گوشی را دارم.
وی ادامه می دهد: این موضوع اگر بخوبی استفاده شود، میتواند مفید هم باشد. بطوریکه با تبادل اطلاعات و سوالات در فضاهای مجازی میتوان با تبادل نظرات بصورت راه دور از نظرات دیگران نیز استفاده کنیم، که این قابلیت با برقرای تماسهای صوتی و تصویری و یا با عکس گرفتن و ارسال آنی، سرعت تبادل اطلاعات را در این زمینه بسیار بالا برده است.
یکی دیگر از موضوعات این پدیده گرفتن عکس با دوربینهای نسبتا خوب گوشیها بجای کپی کردن آنها است؛ البته به زعم دانشجویان کپی چیز دیگری است، مخصوصا برای جزوات طویل و قطور!
در این دوره که برخی از دانشجویان حتی زحمت نوشتن مطالب استاد را هم به خود نمیدهند، در پایان ترم بدنبال جزوات از این دفتر فنی به آن یکی کوچ میکنند تا شاید جزوهای خوشخط و خوانا برای کپی کردن پیدا کنند؛ اما برخی ها ترجیح میدهند با پایین آوردن هزینههای تکثیر، آنها را در جایی مطمئن و به دور از گزند گم شدن و آسیب دیدن در گوشی خود ذخیره کنند.
برخی از این دانشجویان خوش ذوق حتی ترجیح میدهند بجای نوشتن مطالب مطروحهی استاد، با گرفتن عکسی از تابلو آن ها را به خط خوش استاد در گوشی خود ذخیره کنند، که کارشناسان آموزشی مخالف این امر هستند، زیرا نوشتن جزوه به خط و زبان خود فرد میتواند روند آموزش را تسری ببخشد.
معین، دانشجوی کارشناسی ارشد در این باره گفت: ما بههمراه برخی از دوستان خود در دانشگاه با به راه انداختن گروهی در یکی از این فضاهای مجازی در زمان مقرر و از قبل برنامه ریزی شده به گروه میآییم و در مورد سوالات و مباحث درسی خود به تبادل نظرات میپردازیم، که بسیار موثر و کاراست و همچنین با ارسال عکس جزوات و نمونه سئوالها و همچنین مطالب مرتبط، کمک بسیاری در تفهیم مطالب به یکدیگر داریم.
وی ادامه داد: متاسفانه بعضی از دانشجویان تا زمانیکه میتوانند استفاده مفید کنند از این فضاها استفاده میکنند؛ اما تا زمانی که دیگر استفادهای ندارند بجای ترک این فضاها به حضور در آنها ادامه میدهند که مطمئنا دیگر فضای آموزشی برای آنها ندارد و بیشتر جنبهی سرگرمی دارد که در فصل امتحانات میتواند نتایج ناطلوبی داشته باشد.
وی که خود از فعالین در عرصه رسانه است، تاکید کرد: متاسفانه در زمان خرید این وسایل نیاز سنجی نمیشود و با توجه به مد جامعه و یا جو کلی این تجهیزات خریداری میشود که اگر دانشجویان بدانند این وسایل را برای چه کاری میخواهند استفاده کنند؛ با دقت بیشتری خرید میکنند که این مسئله میتواند در استفادهی بهینه به دانشجویان کمک کند.
تقلب، پارازیت و برخوردهایی که انجام نمی شود
یکی دیگر از استفادههای نامطلوب تلفن همراه پدیدهی مزمت شدهی تقلب است، بطوریکه همراه داشتن تلفن همراه در جلسه امتحان و راههای ارتباطی متنوع میتواند ابزاری برای سوءاستفاده فرصت طلبان شود.
البته طبق قوانین امتحانی همراه داشتند تلفن همراه در جلسه امحتان ممنوع میباشد که متاسفانه با این قانون خیلی سفت و سخت برخورد نمیشود و علت هم مشکل در اجرای این قانون است که برخی از دانشگاههای بزرگ با براه انداختن امواج و پارازیت ارتباطات مخابراتی را به کل قطع میکنند. اما اجرای آن در همهی سالنهای امتحانی کمی دشوار و هزینهبر است که باید راهکاری مناسب برای آن سنجیده شود.
محمدحسین دربارهی تبادل اطلاعات و سوالات با اساتید هم نظر جالبی دارد و معتقد است: یکی از محسناتی که فضای مجازی میتواند داشته باشد، به اشتراک گذاری سوالات درسی با اساتید مربوطه است که دیگر نیازی نیست وقت استاد و دانشجو گرفته شود، بطوریکه استاد میتواند زمانی را که بصورت حضوری اختصاص به این موضوع میدهد با ارسال جوابها در فضای مجازی، هم سوال تعداد بیشتری را پاسخگو باشد و هم در وقت خود صرفه جویی کند.
وی تاکید کرد: البته این کار هم مثل سایر پیشنهادات در اجرا باید با دقت و تامل اجرا شود که دچار انحراف نشود و از هدف اصلی دور نشود که هدف اصلی صرفه جویی در وقت دانشجو و اساتید است.
وی که خود در این زمینه تجربیات خوبی داراست گفت: متاسفانه این پدیده که بصورت چشمگیری و همچون طاعون سراسر کشور را فرا گرفته است، بیشترین ضرر را برای دانشجویان خواهد داشت و علت آن هم این است که قشر آینده ساز این مملکت درگیر این موضوع شدهاند و از هدف اصلی خود که درس خواندن و کمک به تعالی جمهوری اسلامی است باز خواهند ماند.
تلفن همراه و وابستگی به آن مشمول چند علت میباشد از جمله جضور در فضاهای مجازی، ارتباطات بیش از حد با دوستان و یا متاسفانه اعتیاد به برخی از بازی ها میباشد که شاید بیشترین عامل حضور در فضاهای مجازی است که به دلایل گوناگون توجیهات برای آن آورده میشود؛ بطوری که بیشترین زمان کار با گوشی صرف گذراندن در گروههای این فضاهاست.
یکی از دانشجویان میگفت نمیدانم چرا در فصل امتحانات تمامی بازیهای گوشیم برایم جذاب میشود! که متاسفانه این به آن دلیل است که در زمان درس خواندن و بدلیل وابستگی شدیدی که به تلفن همراه ایجاد شده است، در کوچکترین غفلتی بجای سرو کله زدن با مسائل و مطالب علمی به خود میایی که چند ساعتی هست درگیر بازی کردن هستی و چه آسیبی بزرگتر از این که در فصل امتحانات که گاهی دقایق هم ارزشمند هستند وقت گرانبهای خود را صرف بازی کردن و بالا بردن مرحلهی بازی خود کردید.
به هرحال، استفاده از تلفن همراه و شبکههای مجازی مثل هر پدیدهی دیگری نیاز به فرهنگسازی دارد و علاوه بر استفادههای نامطلوب میتوان از آن بصورت مفید هم بهره گیری کرد.