کد خبر:۴۱۷۵۹۳
مدیر دفتر فناوری و کارآفرینی دانشگاه گلستان:

یک سوم دانشگاه‌های گلستان نسل اولی هستند

مدیر دفتر فناوری و کارآفرینی دانشگاه گلستان گفت: یک سوم دانشگاه‌های استان نسل اولی هستند و حتی وارد فاز پژوهش نیز نشدند در حالی که راه برون رفت دانشجویان از این افسردگی شغلی موجود، تبدیل دانشگاه به دانشگاه نسل سومی است.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از گرگان؛ آرش امینی مدیر دفتر فناوری و کارآفرینی دانشگاه گلستان بعدازظهر امروز در دومین جلسه کارگروه اشتغال استان گلستان با موضوع کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی که در استانداری گلستان برگزار شده بود، گفت: در افق 1404 کارآفرینی استان گلستان سه راهبرد اجرایی با عناوین «تقویت آموزش فنی و حرفه ای»، «تبدیل دانشگاه‌های بزرگ به دانشگاه‌های کارآفرین» و «تقویت بنیه علمی در ساختار مدیریتی» تعریف و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

 

وی با تأکید بر اینکه باید دانشگاه‌های استان را به سمت دانشگاه‌های نسل سومی سوق بدهیم، به بیان ویژگی‌های این نوع دانشگاه پرداخت و ابراز داشت: تنوع درآمدزایی، بین المللی بودن و توانا بودن فارغ التحصیلان در یافتن شغل و یا راه اندازی شغل جدید از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های دانشگاه نسل سومی است که دانشگاه‌های «استانفورد» و «ام آی تی» از نمونه‌ها جهانی و دانشگاه‌های «بیروت» و «انستیتو مدیریت دهلی نو» از جمله نمونه‌های منطقه ای این نوع دانشگاه هستند که بعضا در حد یک دولت درآمد کسب می‌کنند.

 

امینی با بیان اینکه در حال حاضر 90هزار دانشجو در 69 دانشگاه استان با تقسیم بندی چهار دانشگاه دولتی بزرگ، 20 مرکز علمی کاربردی فعال، 15 دانشگاه آزاد، 13 مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی و 12 دانشگاه پیام‌نور در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: استراتژی وزارت علوم در زمینه کارآفرینی «تجمیع مراکز کارآفرینی، فناوری و رشد دانشگاهی»، «آمایش رشته‌های تحصیلی مورد نیاز هر منطقه»، «تقویت کارورزی» و «تاسیس دانشکده‌های کارآفرینی» است که باید مورد توجه سیستم‌های دانشگاهی استان قرار بگیرد.

 

مدیر دفتر فناوری و کارآفرینی دانشگاه گلستان در ادامه به یکی از فعالیت‌های مهم مراکز بزرگ کارآفرینی جهان تحت عنوان GEM اشاره کرد و گفت: هدف از GEM ارزیابی سالانه از سطح ملی فعالیت‌های کارآفرینی است که در شاخص‌های تعریف شده آن نقاط قوت و ضعف کشور قابل احصا است که باید مورد توجه مراکز کارآفرینی و رشد دانشگاهی قرار بگیرد.

 

«ساختار قوی» دانشگاه را «کارآفرین» نمیکند!

 

وی افزود: در سال 1393، 30 دانشگاه کشور با شاخص‌های GEM ارزیابی شدند که طی آن مشخص شد دانشگاه‌های قوی از نظر ساختار، الزاما به لحاظ کارآفرینی برتر نخواهند بود.

 

امینی در ادامه به ارائه راهکارهای ورود به عرصه‌ی برترین‌های کارآفرینی پرداخت و تصریح کرد: تبدیل به دانشگاه کارآفرین الزاما بار مالی زیاد نمی‌خواهد برای مثال می‌توان از نشریه الکترونیکی بهره برد که هم هزینه کمی دارد هم از جنبه‌های ترویجی بالایی برخوردار است.

 

یک سوم دانشگاههای گلستان نسل اولی هستند/دانشگاه نسل سومی؛ داروی افسردگی دانشجویان

 

مدیر دفتر فناوری و کارآفرینی دانشگاه گلستان یکی از دیگر از راهکارهای فعال شدن مراکز کارآفرینی در دانشگاه را آشنایی اعضای هیات علمی با کارآفرینی دانست و با انتقاد از وضع موجود عنوان کرد: یک سوم دانشگاه‌های استان نسل اولی هستند و حتی وارد فاز پژوهش نیز نشدند در حالی که راه برون رفت دانشجویان از این افسردگی شغلی موجود، تبدیل دانشگاه به دانشگاه نسل سومی است.

 

وی برگزاری دوره‌های آموزشی کارآفرینی، نشریات و همایش‌های علمی و ترویجی مرتبط با کارآفرینی، فعالیت‌های صنفی و فوق برنامه جامعه فارغ التحصیلان و وجود انجمن فعال کارآفرینی را از دیگر راهکارهای موجود در این عرصه خواند.

 

امینی همچنین گفت: در استراتژی کارآفرینی دانشگاه‌ها باید جایگاه کارآفرینی در بیانیه چشم انداز و رسالت و برنامه‌های مدون دانشگاه مشخص باشد و دانشگاه به واقع عزم خود را برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم جزم کند.

 

مدیر دفتر فناوری و کارآفرینی دانشگاه گلستان در ادامه خطاب به اعضای کارگروه اشتغال استان گلستان ابراز داشت: فعالیت‌های دانشگاهی در زمینه کارآفرینی باید توسط کارگروه اشتغال استان پایش شده و مورد حمایت قرار بگیرند ضمن اینکه برگزاری جلسه هم اندیشی مسئولان دفاتر کارآفرینی و روسای دانشگاه‌ها نیز در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

 

وی در ادامه به شرح برنامه‌های کارآفرینی دانشگاه گلستان پرداخت و تشکیل شورا، تدوین شیوه نامه، برگزاری دوره‌های SYB، برنامه ریزی تور صنعتی و شرکت در جشنوراه، برنامه ریزی جشنواره ایده‌های برتر دانشجویی و دعوت از کارآفرینان برتر را از مفاد آن برشمرد.

 

امینی در پایان به ارائه پیشنهادات مشخص اجرایی در زمینه کارآفرینی پرداخت و در توضیح آنان بیان داشت: پیشنهاد ما این است با چهار دانشگاه دولتی استان طرح پایلوت دانشگاه کارآفرین اجرایی شود در کنار آن درس کارآفرینی به تمام دانشگاه‌های استان ابلاغ و تدریس آن التزام یابد ضمن اینکه باید برای شناخت وضع مراکز کارآفرینی موجود در دانشگاه نیز جلسات مشترک برگزار و پرسشنامه تهیه و تنظیم شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار