به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،در این نشست بخش تحقیقات روابط عمومی، سوالهای طرح شده از سوی مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی را در اختیار روسای دانشگاهها قرار داد. از حدود 110 دانشگاه و مرکز آموزش عالی 57 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند که دادههای آن در سه بخش «شاخصها»، «اقدامات» و «پاسخ به سوالات باز» ارائه میشود. گفتنی است این پرسشنامه فاقد نام بوده به همین دلیل امکان مقایسه نتایج بین دانشگاههای کوچک و بزرگ وجود ندارد و نتایج کلی است.
دیدگاه روسای دانشگاه ها درمورد اهمیت نسبت دانشجویان خارجی به داخلی
در مورد پاسخ به سوال اول که از روسای دانشگاهها خواسته شده بود که دیدگاه خود را در مورد اهمیت نسبت دانشجویان خارجی به داخلی اعلام کنند، 10.7 درصد اهمیت این مساله را بسیار کم و کم ارزیابی کرده بودند و 28.6 درصد هم اهمیت این امر را متوسط ارزیابی کرده بودند، اما 60.8 درصد پاسخگویان توجه به نسبت دانشجویان خارجی به داخلی را بسیار زیاد و زیاد دیده بودند. یک نفر هم به این سوال پاسخ نداده است.
اهمیت نسبت اساتید (مدرسین) خارجی به داخلی از دید پاسخگویان
در مورد سوال دوم که اهمیت نسبت استادان خارجی به داخلی را مورد سنجش قرار میداد، نتایج به این ترتیب بود که حدود 22 درصد پاسخگویان اهمیت این شاخص را کم و بسیار کم و 37 درصد اهمیت را متوسط ارزیابی کردهاند ولی حدود 41 درصد پاسخگویان این نسبت را مهم و بسیار مهم ارزیابی کردهاند.
اهمیت میزان و تعداد دریافت گرنتهای بینالملی از دید پاسخگویان
اهمیت میزان و تعداد دریافت گرنتهای بینالمللی، محور دیگر سوالهایی بود که از روسای دانشگاهها پرسیده شد. نتایج نشان میدهد که 9 درصد پاسخگویان اهمیتی کم و بسیار کم و حدود 18 درصد هم اهمیتی متوسط برای گرنتهای بینالمللی قائل بودهاند. 73 درصد پاسخگویان اهمیت این مورد را بسیار زیاد و زیاد ارزیابی کردهاند.
اهمیت تعداد پروژههای مشترک مابین اساتید ایرانی و خارجی از دید پاسخگویان
دیدگاه روسای دانشگاهها در مورد اهمیت پروژههای مشترک بین استادان داخلی و خارجی مورد سنجش قرار گرفت، حدود 9 درصد اهمیت پروژهها را کم و بسیار کم، 14.5 درصد آنها اهمیت این مساله را متوسط و 76.5 درصد هم پروژههای مشترک را مهم و بسیار مهم ارزیابی کردهاند.
اهمیت برگزاری سمینارهای بینالمللی در دانشگاه از دید پاسخگویان
در خصوص اهمیت برگزاری سمینارهای بینالمللی حدود 10.6 درصد روسای دانشگاهها به این مساله اهمیت چندانی نمیدهند و 17.5 درصد آنها اهمیت این محور را متوسط ارزیابی میکنند و حدود 71.9 درصد پاسخگویان برای این مساله اهمیت زیاد و خیلی زیاد در نظر گرفتهاند.
اهمیت وجود سامانه اطلاعرسانی و پاسخگویی به زبانهای بینالمللی در دانشگاه از دید پاسخگویان
سوال بعدی نظرات روسای دانشگاهها را در مورد لزوم وجود سامانه اطلاعرسانی و پاسخگویی به زبانهای بینالمللی جویا شده بود، 7.2 درصد اهمیت وجود این سامانه را کم و بسیار کم و 14.3 درصد اهمیت آن را متوسط ذکر کردهاند اما 78.5 درصد پاسخگویان اهمیت اطلاعرسانی از طریق این سامانه را زیاد و بسیار زیاد ارزیابی کردهاند که نشان از شناخت روسای دانشگاهها از اهمیت اطلاعرسانی دارد.
اهمیت قرار گرفتن در بین 200 دانشگاه برتر دنیا (بر اساس ارزیابی تامسون رویتر) از دید پاسخگویان
از نظر اهمیت قرار گرفتن در بین 200 دانشگاه برتر هم 5.6 درصد روسای دانشگاهها گفتهاند که کم و بسیار کم برای این شاخص ارزش قائل هستند؛ حدود 9 درصد هم اهمیت این شاخص را متوسط دیدهاند ولی 85.2 درصد روسایی که پاسخ دادهاند اهمیت قرار گرفتن در بین 200 دانشگاه برتر را زیاد و بسیار زیاد در نظر داشتهاند.
اهمیت قرار گرفتن مابین 100 دانشگاه برتر آسیا (بر اساس ارزیابی تامسون رویتر) از دید پاسخگویان
از نظر اهمیت قرار گرفتن در بین 100 دانشگاه برتر آسیا هم نظرات تقریبا مشابه قبلی است و حدود 85 درصد دانشگاهها، این مساله را مهم و بسیار مهم ارزیابی کردهاند.
اهمیت تعداد مقالات ایندکس شده مشترک مابین دانشگاههای داخل و خارج از دید پاسخگویان
در مورد اهمیت تعداد مقالات ایندکس شده مشترک بین دانشگاههای خارج و داخل نتایج نشان میدهد که 5.6 درصد (سه نفر) اهمیت را کم و بسیار کم، 29.6 درصد اهمیت را متوسط و 64.8 درصد اهمیت آن را زیاد و بسیار ارزیابی کردهاند.
اهمیت تعداد چاپ کتاب بینالمللی توسط انتشارات معروف دنیا (تالیف استادان دانشگاه) از دید پاسخگویان
در مورد اهمیت چاپ کتاب در سطح بینالمللی توسط استادان دانشگاه، نتایج نشان میدهد که 76.4 درصد روسای دانشگاه، آن را شاخص بسیار مهم و مهم میدانند در حالیکه حدود هفت درصد آن را چندان مهم ارزیابی نکردهاند. 16.4 درصد پاسخگویان هم در حد متوسط به این شاخص نگاه کردهاند.
اهمیت تفویض اختیار به دانشگاهها در مورد جذب دانشجوی غیرایرانی
اولین اقدام مورد سنجش، اهمیت تفویض اختیار به دانشگاهها در مورد جذب دانشجوی غیرایرانی بود. نتایج نشان داد که 5.3 درصد روسای دانشگاهها با این تفویض اختیار خیلی موافق نیستند. 5.3 هم نظر خاصی ندارند ولی 89.4 درصد پاسخگویان کاملا با این امر موافق بوده و اهمیت آن را زیاد و بسیار زیاد دیدهاند.
اهمیت فراهم آوردن امکانات زیرساختی در دانشگاهها برای جذب دانشجو (اداری خوابگاه و ...) از دید پاسخگویان
در مورد اهمیت فراهم آوردن امکانات زیرساختی در دانشگاهها برای جذب دانشجو، 81.8 درصد روسای دانشگاهها اهمیت این شاخص را زیاد و بسیار زیاد دیدهاند، حدود 13 درصد هم نظر به متوسط بودن اهمیت این شاخص داشتهاند.
اهمیت تدریس توام زبان انگلیسی و فراگیری زبان فارسی از دید پاسخگویان
اهمیت تدریس همزمان زبان انگلسیی و فراگیری زبان فارسی متغیر دیگری بود که روسای دانشگاهها در آن مورد سنجش قرار گرفتند؛ مانند سایر متغیرها سه نفر از روسای دانشگاهها، اهمیت این شاخص را کمک و بسیار کم و 14 درصد هم آن را متوسط ارزیابی کردهاند در حالیکه 80.7 درصد پاسخگویان این مساله را بسیار مهم و مهم دیدهاند.
اهمیت ارائه امتیاز بیشتر در ترفیع و ارتقای به پژوهشهای دو و چندجانبه بینالمللی از دید پاسخگویان
در مورد اهمیت ارائه امتیاز بیشتر به پژوهشهای دو و چندجانبه بینالمللی 82.5 درصد پاسخگویان اهمیت این مساله را بسیار زیاد و زیاد دانستهاند و کمتر از 15 درصد آنها اهمیت این محور را متوسط در نظر گرفتهاند.
اهمیت ارائه امتیاز بیشتر به تدریس در دانشگاههای خارج از کشور در ترفیع و ارتقاء از دید پاسخگویان
اهمیت ارائه امتیاز بیشتر برای تدریس در دانشگاههای خارج از کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت. حدود 56 درصد پاسخگویان اهمیت آن را زیاد و بسیار زیاد در نظر گرفتهاند که از سایر متغیرها کمتر است. 33.3 درصد متوسط و 10.5 درصد اهمیت این متغیر را کم در نظر گرفتهاند.
اهمیت افزایش امتیاز مقالات مشترک بینالمللی مابین عضو هیات علمی ایرانی و خارجی از دید پاسخگویان
روسای دانشگاهها در مورد پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت افزایش امتیاز مقالات مشترک 68.5 درصد آنها چنین اظهارنظر کردهاند که این مساله بسیار مهم است. 25.9 درصد اهمیت آن را متوسط و 5.6 درصد هم اهمیت آن را کم ارزیابی کردهاند.
اهمیت ایجاد شعب دانشگاهی در کشورهای حوزه نفوذ (عمدتا همسایگان) از دید پاسخگویان
اهمیت ایجاد شعب دانشگاهی در کشورهای خارجی مورد پرسش از روسای دانشگاهها قرار گرفت. 60.7 درصد آنها با این امر موافق و بسیار موافق بودند. 30.4 آنها نظر خاصی نداشتند و 9 درصد هم با این امر مخالفت کردهاند.
اهمیت واگذاری جذب دانشجویان خارجی به موسسات بخش خصوصی از دید پاسخگویان
اهمیت واگذاری جذب دانشجوی خارجی به موسسات بخش خصوصی متغیری بود که نتایج آن با نتایج متغیرهای دیگر متفاوت بود و جهت مخالفت و موافقت تغییر کرده، 44.4 درصد روسای دانشگاهها با این واگذاری مخالف، 27.8 درصد بینظر و 27.8 درصد هم موافق با این امر بودهاند.
اهمیت جذب فارغالتحصیلان ایرانی 100 دانشگاه برتر دنیا به عنوان عضو هیات علمی، توسط دانشگاه و بدون طی مسیر جذب کنونی از دید پاسخگویان
اهمیت جذب فارغالتحصیلان ایرانی 100 دانشگاه برتر هم مورد موافقت حدود 68 درصد روسای دانشگاهها قرار گرفت ولی 14 درصد آنها مخالف جذب فارغالتحصیلان خارج از کشور بودند و حدود 18 درصد هم نظری در این خصوص نداشتند.
اهمیت ارزیابی سالیانه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و پایش شاخصهای بینالمللی و رتبهبندی از دید پاسخگویان
اهمیت ارزیابی سالانه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی متغیری بود که روسای دانشگاهها نظرات خود را درباره آن اعلام کردند. به نظر حدود 91 درصد آنها این ارزیابی بسیار مهم و مهم است ولی حدود 9 درصد روسای دانشگاهها هم ارزیابی سالانه را متوسط ارزیابی کردهاند.
یافتههای حاصل از سوالات باز
1 در خصوص افزایش امتیاز مقالات مشترک بینالمللی بین عضو هیات علمی ایرانی و خارجی سازوکار مشخصی اتخاذ شود در غیر این صورت زمینه انحراف فراهم میشود.
2 تعدیل نیروی انسانی غیرهیات علمی خواسته ماست.
3 در مورد ارائه امتیاز بیشتر در ترفیع و ارتقا، به پژوهشهای دو و چندجانبه بینالمللی نباید به همه رشتهها به صورت یکسان نگریسته شود.
4 در مورد ایجاد شعب دانشگاهی در کشورهای حوزه نفوذ (عمدتا همسایگان) اگر منظور جذب دانشجویان دانشگاه محل استقرار شعبه باشد خوب است ولی اگر عملا وسیلهای شود که ایرانیهایی که توان رقابت در کنکور را ندارند به آنجا بروند و تحصیل کنند با ایجاد چنین شعبههایی مخالف هستم.
5 جذب دانشجوی خارجی به پردیسها داده شد نه موسسات بخش خصوصی.
6 صرفا به خارجی بودن دانشجو تکیه نشود، بلکه جذب دانشجوی خارجی خوب مدنظر باشد.
7 تبادل دانشجو و استاد با دانشگاههای همطراز هم مدنظر قرار گیرد.
8 جذب 20 درصد اول فارغالتحصیلان ایرانی پنج دانشگاه برتر ایران به عنوان هیات علمی توسط دانشگاه بدون طی مسیر جذب کنونی.
نتیجهگیری
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم،تحقیقا و فناوری، روسای دانشگاهها به عنوان نخبهترین قشر جامعه، پتانسیل همکاری در نادرترین اتاق فکر برای وزارت علوم را دارند.
به همین دلیل در اجلاس روسای دانشگاهها پرسشنامهای بین آنان توزیع شد و یکی از مهمترین برنامههای وزارت علوم یعنی «دیپلماسی علمی» کشور به نظرسنجی گذاشته شد.
از میان 110 پرسشنامه توزیع شده، 57 نفر به سوالات پرسشنامه پاسخ گفتند که کمی بیش از نصف آنهاست. عدم تمایل به پاسخگویی خود جای بحث و بررسی دارد و به نظر میرسد که تاکید بر پاسخگویی میبایست توسط ادارهکنندگان جلسه صورت گیرد.
نتایج حاصل از بررسی دیدگاهها و نظرات 57 نفر را میتوان به اینگونه خلاصه کرد: در قسمت شاخصهای اهمیت قرار گرفتن در بین 200 دانشگاه برتر دنیا و اهمیت قرار گرفتن در بین 100 دانشگاه برتر آسیا را به عنوان مهمترین شاخص ارزیابی شده بود و در مرتبه دوم، وجود سامانه اطلاعرسانی با اهمیتتر از سایر شاخصها دیده شده بود.
در مورد اقدامات مهم از دیدگاه روسای دانشگاههآ، بیش از 80 درصد آنها با تفویض اختیار به دانشگاهها در جذب دانشجوی غیرایرانی، همراه با فراهم کردن امکانات برای آنها و اهمیت تدریس توامان زبان انگلیسی و فراگیری زبان فارسی و اهمیت ارائه امتیاز بیشتر در ترفیع و ارتقا به پژوهشهای مشترک بسیار موافق بودهاند و آنها را بسیار مهم ارزیابی کردهاند.
ولی مهمترین شاخص که 91 درصد روسای دانشگاهها آن را مهم و بسیار مهم ارزیابی کردهاند اهمیت ارزیابی سالیانه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بوده است.