به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، دهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد ششم تا پانزدهم تیرماه در محل دائمی نمایشگاههای مشهد آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه نیز دانشگاههای مشهد با حضور فعال خود به عرضه محصولات و همچنین ارائه دستاوردهای علمی خود در زمینه پژوهشهای قرآنی پرداختند. برای تهیه گزارشی پیرامون حضور دانشگاهیان سری به این نمایشگاه زدیم.
به سرعت از زیرگذر عابر پیادهای که مقابل محل دائمی نمایشگاه مشهد قرار دارد عبور میکنم تا در ساعات اولیه کار نمایشگاه بتوانم گزارش خود را آماده و مطالب مورد نیاز را جمع آوری کنم.
ورود افراد بدحجاب ممنوع!
ورودی خانمها و آقایان در ابتدای نمایشگاه از یکدیگر مجزا شده است و این اولین نکته مورد توجه برای من است. بر سر در ورودی خانمها نوشته شده که از ورود خانمهای بد حجاب به داخل نمایشگاه جلوگیری میشود و سه خانم نیز در ورودی نمایشگاه وظیفه نظارت بر حجاب زنان و دختران را بر عهده دارند.
از یکی از نگهبانان ورودی بخش خواهران میپرسم آیا با بدحجابان برخورد میکنید؟ می گوید بله ما این وظیفه را داریم که در صورت مشاهده فرد بد حجاب به وی تذکر داده تا حجاب خود را رعایت کند؛ اما در صورت قابل رفع نبودن بد حجابی فرد از ورودش به داخل نمایشگاه ممانعت به عمل میآید.
وارد نمایشگاه شده و از حضور بی شمار ناشران قرآنی در همان ابتدای ورودی نمایشگاه متعجب میشوم تقریبا غرفههای بسیاری از ناشران برجسته قرآنی در همان ابتدای ورودی نمایشگاه در داخل محوطه فضای قرآنی خود را بسط داده و در حال فروش و تبلیغ محصولات خود هستند.
از انتشارات آستان قدس رضوی تا انتشاراتیهای بسیار کوچکتر و ناشناخته را میتوانی ببینی که در حال توجیه کردن مخاطبین خود در فروش محصولات قرآنی خود هستند. بازار تخفیف در فروش نیز داغ داغ است از تخفیفات ۵۰ درصدی گرفته تا ۱۵ و پنج درصدی که باعث بالا رفتن استقبال مردم از خرید محصولات قرانی شده است.
در بین راه از چند انتشاراتی مختلف قیمت مفاتیح الجنان کامل و قرآن را سئوال میکنم و وارد سالن فردوسی نمایشگاه میشوم در ابتدای در ورودی سالن بخش «عفاف و حجاب» قرار دارد.
نمای فروشگاهی در بخش عفاف و حجاب
فروش انواع پوشاک زنانه و دارای حجاب کامل در این بخش بیش از وجود مراکز مبلغ حجاب، بیان کننده اهمیت حجاب در زن و نگاه اسلام به حجاب زنان در این بخش به چشم میآید.
هر غرفه دارای پوشاک حجاب زنان در غالب انواع چادر، مانتو، مقنعه و غیره است و برای پیش رفتن کار فروش اجناس غرفهها دارای دستگاه کارت خوان هستند تا تحت هر شرایطی از توان فروش خود استفاده مطلوب را به عمل آورد.
برخی مراکز فروش مانکنهای بسیاری را جهت تبلیغ نوع فرم پوشاک خود به نمایش گذاشتهاند که بیشتر تداعی کننده فروشگاههای بزرگ فروش لباس است تا نمایشگاه قرآن و عترت.
در اواسط بخش عفاف و حجاب غرفه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی دیده میشود که برخی اجناس قاچاق شده به داخل استان را همراه با بروشورهای فرهنگی در این راستا به نمایش گذاشته است.
در مسیر بخش دانشگاهی به این موضوع میاندیشم که چرا کمتر در دیگر مراکز فروش میتوان پوشاک دارای استاندارد با حجاب را یافت؟
شاید این از تعجبات عالم باشد که در کشوری اسلامی نتوانی یک مرکز فروش در سطح شهر پیدا کنی که در هر غرفه آن محصولات استاندارد با حجاب اسلامی یافت شود و حداقل این نمایشگاه این وظیفه را تا این لحظه یک بار در سال بر عهده گرفته است.
وارد بخش دانشگاهی میشوم در حالی که استقبال مردم را در این ساعات از نمایشگاه مناسب نمیبینم و در حال یافتن دلایلی برای این عدم استقبال هستم.
بخش دانشگاهی در نقطه کور نمایشگاه قرار دارد
بخش دانشگاهی مانند هر سال در انتهای سالن سمت چپ سالن فردوسی قرار دارد و باید بسیار دقت کنی تا در میان دیگر بخشها بتوان دانشجویان و تکاپو و نگاه نخبگانی در نمایشگاه را یافت کنی.
در ابتدای ورودی بخش دانشگاهی سمت راست دانشگاه فردوسی مشهد قرار دارد و غرفه بزرگ رو به روی این دانشگاه متعلق به دانشگاه فرهنگیان مشهد است.
دیگر دانشگاهها مانند دانشگاه آزاد، پیام نور، نماینده دانشگاه علمی- کاربردی خراسان رضوی، جهاد دانشگاهی، ستاد کانونهای قرآن و عترت مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه تربیت مدرس نیز دیده میشود.
در ابتدا با علی ابراهیمی؛ کارشناس فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مسئول بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت گفتگو میکنم و از آن چه تلاش دارند در این نمایشگاه به نمایش بگذارند گزارشی تهییه میکنم.
وی غرفه دانشگاه علوم پزشکی مشهد را در دو بخش خلاصه دانست و بیان داشت: نوشتن زنده خوشنویسی توسط دانشجویان دانشگاه بخش اول فعالیت این دانشگاه در داخل غرفه است و تلاش دوم حضور اساتید طب سنتی در این غرفه و ارائه مشاوره سلامت به مردم در صورت مراجعه به شکل حضوری است.
ابراهیمی، توزیع کاتولوگهایی در خصوص طب سنتی و همچنین فرایض روزه داری در ماه رمضان همراه با سی دی ترتیل قرآن کریم توسط 9 قاری برجسته ایران و جهان اسلام از دیگر برنامههای غرفه دانشگاه علوم پزشکی مشهد میداند.
وی به نبود مقالات و پایان نامههای قرآنی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این غرفه اشاره داشت و افزود: ارائه مقالات دانشجویی در این غرفه را در این سال نداریم و تلاش شده برترینهای قرآنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از میان دانشجویان و اساتید در قالب بنر برای مخاطبین معرفی شود.
از غرفه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خارج شده و وارد غرفه جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی میشوم غرفه متوسطی که در میانه دیگر غرفهها قرار دارد و همان خلوتی دیگر غرفههای نمایشگاه را به دلیل نزدیکی به وقت افطار به همراه دارد.
پنج اثر چاپ شده در جهاد دانشگاهی را در معرض دید عموم قرار دادهایم
میثم لعل عوض پور، مدیر اجرایی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی به عنوان مسئول این غرفه از «خبرگزاری دانشجو» استقبال گرمی کرده و ما را به انجام گفتگو ترغیب میکند.
مسئول بخش دانشگاهی دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت معرفی فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور در این غرفه را از اهداف جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی میداند و بیان میکند: در این غرفه پنج اثر به چاپ رسیده در جهاد دانشگاهی با موضوعات حوزه اسلام به نمایش در آمده است.
وی ادامه داد: کتابهای«اسلام و محیط زیست» ترجمه خواجه حسینی، «تاریخ اسلام» نوشته قنوات، تشیع و غیره از جمله کتابهایی است که در این نمایشگاه تلاش داریم به مخاطبین خود معرفی کنیم.
این فعال فرهنگی این آثار را متعلق به جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی دانسته و متذکر میشود: علاوه بر معرفی این پنج اثر چکیده مقالات و پایان نامههای دانشگاهی جهاد دانشگاهی در موضوعات قرآنی به صورت کتاب در غرفه این دانشگاه قرار دارد که در صورت تمایل در اختیار مخاطبین قرار داده میشود.
عوض پور به جشنواره ملی قرآن که همه ساله جهاد دانشگاهی کل آن را برگزار میکند اشاره کرده و ضمن با اهمیت دانستن این جشنواره خاطرنشان میکند: آثار ادبی جمع آوری شده در پنج دوره متوالی برگزاری این جشنواره ملی در این نمایشگاه به صورت کتاب در آمده است و در اختیار مخاطبین خود قرار میدهیم.
سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور شعبه استان خرسان رضوی را ایجاد میکنیم
مدیر اجرایی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی از اهمیت مقالات میان رشتهای سخن و با اشاره به تلاش جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی در ارائه چنین مقالاتی گفت: تلاش داریم مقالات میان رشتهای خود را نیز به صورت کتاب در آورده و در چنین فضاهایی از این توان جهاد دانشگاهی نیز استفاده کنیم.
وی همایش ملی «قرآن و علوم پزشکی» را از ابتکارت و نوآوریهای جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه فعالیتهای میان رشتهای دانست و متذکر شد: این همایش در سال گذشته کاری نو و جدید بود که تلاش داشت قرآن و نگاه آن به علوم پزشکی را در اختیار مخاطبین قرار دهد.
مسئول اجرایی بخش دانشگاهی دهمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت گفت: کار دیگری که جهاد دانشگاهی در زمینه علوم قرآنی به دنبال آن است دریافت میزبانی ششمین دوره مسابقات بین المللی «قرآن دانشجویان مسلمان» است که تا کنون پنج دوره آن برگزار شده و همان گونه که مشهد میزبان سومین دوره این مسابقات بوده است تلاش داریم خود را میزبان ششمین دوره این مسابقات کنیم.
عوض پور تاسیس خبرگزاری ایکنا را نیز از دیگر فعالیتهای قرآنی جهاد دانشگاهی پس از انقلاب دانست و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با هدف بسط و گسترش فعالیتهای قرآنی خود پس از انقلاب اقدام به ایجاد خبرگزاری ایکنا کرده است.
مدیر اجرایی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی از ایجاد سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور شعبه جهاد دانشگاهی استان خرسان رضوی خبر داد و بیان داشت: همزمان با نمایشگاه قرآن و عترت سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور شعبه جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی را راه اندازی کردهایم که امیدورایم در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده این سازمان موفق باشیم.
از غرفه جهاد دانشگاهی بیرون میآیم و سراغ تکتم شاه ولایتی؛ دانشجوی رشته کارشناسی تکنولوژی دانشگاه فرهنگ و هنر شماره یک مشهد میروم.
نمایشگاه شباهت به فروشگاه محصولات قرآنی دارد
وی خود را مسئول و نماینده غرفه دانشگاههای علمی و کاربردی مشهد معرفی کرده و بیان داشت: این غرفه به عنوان نماینده دانشگاههای علمی کاربردی واحد استان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.
این فعال دانشجویی فعالیتهای دانشجویان در این غرفه را در دو بخش تهذیب و خوشنویسی معرفی و خاطرنشان کرد: هر شب پس از ساعت ۲۱ دو دانشجوی این دانشگاه در حضور مخاطبین خود به کار خوشنویسی و تهذیب مشغول میشوند و تا کنون در این نمایشگاه توانستهاند صفحه اول قرآن کریم را تهذیب و خوشنویسی کنند.
وی نمایش تابلوهای تهذیب دانشجویان این دانشگاه را از دیگر بخشهای غرفه دانشگاههای علمی- کاربردی دانست و افزود: تیم بسیج دانشجویی حوزه امام حسین(ع) مشهد نیز در این نمایشگاه حضور دارد و به صورت تجسمی ابعاد گناه و تجسم جهنم را برای مخاطبین به نمایش میگذارد.
شاه ولایتی نمایشگاه قرآن و عترت دانشجویی را بازار فروش محصولات قرآنی دانست و گفت: متاسفانه در این نمایشگاه بیشتر از این که به دنبال رفع شبهات قرآنی و تبلیغ دین باشیم شاهد تبلیغ و فروش قرآنهای چرمی و قلمهای قرآنی و غیره هستیم که نمایشگاه را تبدیل به فروشگاهی تجاری کرده است.
این فعال دانشجویی نبود اساتید برجسته قرآنی در این نمایشگاه را از خلاءهای اساسی آن دانست و متذکر شد: باید محافل قرآنی با حضور اساتید برجسته کشوری مانند حجت الاسلام قرائتی و غیره در این نمایشگاه برگزار شود و به پرسشهای قرآنی پاسخهای لازم داده شود.
دریافت هزینه از غرفهها در نمایشگاه قرآن درست نیست
اکرم السادات ضفری نژاد، دانشجوی دیگر دانشگاه فرهنگ و هنر شماره ۱ مشهد نیز بیان داشت: اگر این نمایشگاه تلاش دارد قرآن را ترویج کند چرا هزینه دریافت میکند؟.
وی ادامه داد: غرفه ما در این نمایشگاه بسیار کوچک است؛ اما برای در اختیار داشتن این غرفه در چنین مکان پرتی از نمایشگاه ۶۰۰هزار تومان هزینه کردهایم حال فکر کنید دیگر غرفه داران که دارای غرفههای بسیار بزرگ در مرکز نمایشگاه هستند چه هزینه میلیونی پرداخت کردهاند!.
ضفری نژاد کار برای اسلام را کاری جذاب و دوست داشتنی دانست و با انتقاد از هزینه دریافتی مسئولان نمایشگاه گفت: باید در این نوع نمایشگاهها راهی برای جذب مردم به سوی قرآن بیابیم نه این که تلاش در معرفی شرکتهای برتر تولیدات قرآنی به صورت صرف داشته باشیم.
وی ضمن تقدیر از رئیس مرکز فرهنگ و هنر واحد یک خراسان رضوی در پایان گفت: ما در دانشگاه خود با کمک ریاست دانشگاه از جمع فعالین خود هیئتی به نام «هیات العباس» را تشکیل دادهایم و به صورت رایگان 19 نفر از فعالین هیات خود را به کربلا اعزام کردیم، کار برای خدا باید بدون دریافت هزینه و فی سبیل الله باشد؛ اما این موضوع در نمایشگاه قرآن کمرنگ شده است.
۲۵دانشگاه در مشهد زیر نظر کانون قرآن و عترت هستند
صحبتهای این دو دانشجو را در ذهن مرور کرده و با توجه به نزدیکی به اذان مغرب و عشاء سراغ غرفه ستاد احیای کانونهای قرآن و عترت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی میروم: علیرضا محمدزاده احیای کانونهای قرآن عترت دانشگاهی را عمده فعالیت غرفه خود دانست و بیان داشت: تلاش داریم هماهنگی میان فعالیتهای قرآن و عترت دانشگاهی دانشگاههای استان خراسان رضوی را بر عهده گرفته و در حال حاضر 25 دانشگاه را تحت نظر داریم.
این فعل دانشجویی به کلاسهای «گامی به سوی آسمان» اشاره داشت و گفت: کلاسهای«گامی به سوی آسمان ۱ تا ۳» را به خوبی در دانشگاههای مشهد برگزار کردیم و توانستیم ۶۰۷ دانشجو در سطح دانشگاههای مشهد را در رشتههای روخوانی، تجوید یک و دو، قرائت تحقیق، تدبر در قرآن و غیره آموزش دهیم.
این فعال دانشجویی به قبولی ۳۹۴ نفر از این تعداد دانشجو در این طرح اشاره کرد و بیان داشت: از میان ۶۰۷دانشجوی شرکت کننده در این طرح حدود ۳۹۴ دانشجو پذیرفته و موفق به دریافت گواهی نامه شدند.
ساعت 20 را نشان میدهد و دیگر غرفهای جزء در حال تدارک افطار اعضای غرفه خود نیست از بخش دانشگاهی خارج میشوم تا دو گفت و گوی انتهایی خود را پس از اذان و به جا آوردن نماز و افطاری دنبال کنم.
داخل محوطه گروهی از مردم در حال انداختن سفره افطاری شخصی خود هستند و عدهای ژتون به دست در صف دریافت افطاری قرار دارند.
کیفیت نمایشگاه در حدو اندازه مناسب نبود
بعد از افطار وارد غرفه دانشگاه پیام نور مشهد میشوم و از صفایی، مسئول این غرفه کیفیت این دوره از نمایشگاه را جویا میشوم. وی با انتقاد از کیفیت برگزاری دهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بیان داشت: متاسفانه در این دوره مجریان امر مراعات حال غرفه داران روزهدار را نداشته و نتوانستند مانند سال گذشته به وظایف خود به خوبی عمل کنند.
وی جای کار در نمایشگاه قرآن و عترت را بیش از این دانست و گفت: این نمایشگاه توان کار در ابعاد مختلف را دارد و از ظرفیتهای استان و دانشگاهها در مسیر پویایی این نمایشگاه استفاده درست نشده است.
در پایان با توجه به نزدیکی ساعت به ۱۰شب سراغ آخرین غرفه دانشگاهی مورد نظر در این نمایشگاه رفته و با ابراهیم جوانمرد، دانشجوی کارشناسی پیوسته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد گفت و گویی انجام میدهم.
وی معرفی آثار قرآنی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی را مهمترین هدف غرفه دانشگاه فرهنگیان دانست و بیان داشت: در این غرفه اساتید مجرب و توانایی جهت بیان نکات قرانی حضور پیدا کرده و پایان نامهها و مقالات قرآنی دانشجویان نیز به نمایش گذاشته شدهاند.
سه دلیل عمده در عدم استقبال عمومی از نمایشگاه بین المللی قرآن
این فعال دانشجویی استقبال از نمایشگاه را بسیار نامناسب دانست و افزود: به سه دلیل استقبال لازم از نمایشگاه صورت نگرفته و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود استقبال در خوری از نمایشگاه نخواهد شد.
جوانمرد دور بودن مکان نمایشگاه از مردم بومی مشهد را دلیل اول عدم استقبال مردم از نمایشگاه دانست و گفت: باید این گونه نمایشگاهها که دارای مخاطبان خاص؛ اما دارای حرف برای عموم مردم است در مراکز شهرها برپا شوند تا از تمام قشرها حتی آنانی که با قرآن مانوس نیستند جهت بازدید از نمایشگاه بیایند.
وی ادامه داد: بوستان کوهسنگی و یا میدان شهدا بهترین مکانها برای برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت است و مردم و حتی زائران را به نمایشگاه خواهد کشاند.
این فعال دانشجویی برپایی نمایشگاه در ماه مبارک رمضان را نیز از دیگر دلایل خود در عدم استقبال عمومی از نمایشگاه دانست و افزود: اگر نمایشگاه درایام منتهی به ماه مبارک رمضان بر پا شود مردم برای استقبال از ماه رمضان به نمایشگاه خواهند آمد؛ اما در این ماه پر شکوه و زبان روزه بودن نباید انتظار حضور مردم را آن هم در ساعت نزدیک به افطار و بعد از آن را داشت.
جوانمرد نام نمایشگاه را دلیل سوم عدم استقبال مردمی از نمایشگاه دانست و گفت: نام قرآن و عترت کمی سنگین است و برای عموم مردمی که میخواهند تازه قرآن را درک کنند قران و عترت درکی دشوار دارد، شاید باید نامی ساده تر و مانوس تر با درک عمومی مردم بر این نمایشگاه گذاشته شود.
وی بیان داشت: نمایشگاه از لحاظ کمی و کیفی امسال دچار رخوت شده است و همه به این نکته اذعان دارند شاید اگر بنا باشد نمایشگاه با چنین شرایطی برگزار شود استقبال عمومی بیش از گذشته کاهش یابد.
این فعال دانشجویی در پایان با بیان این نکته که این نمایشگاه در حال حاضر تنها محفل مناسب جهت گردهم آمدن اقشار مذهبی جامعه است تصریح کرد: هدف ما از چنین نمایشگاههایی اگر جذب افراد به تعالیم قرآنی باشد در این نمایشگاه بیشترین فاصله ممکن با هدف مزبور وجود دارد.
مکان برگزاری نمایشگاه بسیار دور است
از غرفه دانشگاه فرهنگیان بیرون میآیم و به سمت درب خروجی میروم در راه نظر تعدادی از مردم را جویا میشوم، دانشجویی در حالی که خنده بر لب دارد در پاسخ این سئوال که نمایشگاه را چگونه دیدید؟ بیان میکند: نمایشگاه یا فروشگاه؟! در این فضا تنها غرفههای دارای فروشندگان آمادهای را دیدم که تلاش داشتند تولیدات خود را به فروش برسانند.
وی ادامه داد: البته فروش تولیدات قرآنی بد نیست به این شرط که تمام نمایشگاه به این امر اختصاص پیدا نکند و جزئی ترین قسمت نمایشگاه قران و عترت را در برگیرد نه تقریبا تمام آن را.
این دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد بیان داشت: عترت در نمایشگاه بین المللی قرآن گم شدهای است که تنها نام آن بر تابلوی نمایشگاه دیده میشود و کسی باید به ما بگوید عترت در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد آیا وجود خارجی دارد یا خیر؟.
با تشکر از وی که مشخص است عجله دارد به سمت یک خانواده پر جمعیت که در حال خارج شدن از نمایشگاه هستن میروم و از مادر خانواده که نسل اول انقلاب محسوب میشود میخواهم نظر خود را در خصوص نمایشگاه بیان کند.
وی در حالی که تردید دارد که با من سخن بگوید یا خیر با اشاره به محل برگزاری نمایشگاه میگوید: نمایشگاه از منازل ما بسیار دور است و اگر وسیله نباشد امکان آمدن به آن وجود ندارد.
دختر خانواده با اشاره به ساعت بسته شده به دستش خاطر نشان میکند: این ساعت برای عموم مردم که علاقه به حضور در نمایشگاه دارند مناسب نیست و متاسفانه خدمات اتوبوسرانی شهرداری نیز در این ساعات حمایت کننده نمایشگاه نیست.
از نمایشگاه خارج میشوم ساعت 21:55 دقیقه شب است و تلاش دارم با توجه به ساعت کاری مترو که تا ۲۲ شب است خود را به مترو برسانم.
از ایستگاه اتوبوس مقابل نمایشگاه تا ایستگاه مترو حدودا دو هزار متر راه است و با توجه به قطع شدن بزرگ راه با پل عبوری ماشینها امکان گرفتن تاکسی نیست، حدود 15 دقیقه انتظار من برای آمدن اتوبوس بی فایده است و مجبورم پیاده از پل زیر گذر عبور و در مسیر خلاف جهت جاده به سمت مترو بروم.
ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه را نشان میدهد که خود را به داخل سالن مترو میرسانم؛ اما نگهبانی از تعطیلی مترو میگوید و من به آن سوی جاده میروم تا تاکسی بگیرم.
با خود میاندیشم چقدر خوب است در کشور عزیز ایران مسئولان همه نهادها در حمایت از یک برنامه فرهنگی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.