به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» خداوند در آیات 5 تا 7 سوره مبارکه «اسراء» وعده داده که متجاوزان مسجدالاقصی به دست مسلمانان قلع و قمع میشوند. که مفسران این را از وعدههایی میدانند که محقق نشده و در آینده محقق میشود.
در آیات 5 تا 7 سوره اسراء آمده است؛
فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَاداً لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً (5)
ترجمه
هنگامى که نخستین وعده فرا رسد، گروهى از بندگان پیکارجوى خود را بر ضد شما میانگیزیم (تا شما را سخت در هم کوبند (حتى براى به دست آوردن مجرمان)، خانهها را جستجو میکنند و این وعدهاى است قطعى! (5)
تفسیر
قرآن، براى آن گروهى که فسادگران بنیاسرائیل را سرکوب میکنند، مصداقى بیان نکرده است. امّادر تفاسیر، آن را به بختالنصّر، طالوت، پادشاه روم، هیتلر و... تطبیق دادهاند، ولى هیچ کدام از آنان، با کلمه مقدّس «بَعثنا» که براى قیامت و بعثت انبیا آمده، و «عباداً لنا» که براى افرادى همچون پیامبران به کار رفته است، سازگار نیست. بنابراین شاید نظر آیه به آیندهاى باشد که هنوز نیامده است.
ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَ جَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیراً (6)
ترجمه
سپس شما را بر آنها چیره میکنیم و شما را به وسیله داراییها و فرزندانى کمک خواهیم کرد و نفرات شما را بیشتر (از دشمن) قرارمیدهیم.(6)
تفسیر
ظاهر آیه این است که پس از فسادگرى و شکست بنیاسرائیل، خداوند دوباره آنان را با سرمایه و فرزندان سروسامان دهد، ولى احتمال دارد مخاطب «رَدَدنا لکم الکرّة»، همان «عباداً لنا اولى بأس» آیه قبل باشد، یعنى به بندگان سلحشور خویش دو لطف داریم: یکى تارومار کردن متجاوزان بنیاسرائیل، و دیگرى به قدرت و حکومت رساندن آنان.
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِیَسُوؤُواْ وُجُوهَکُمْ وَ لِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیراً (7)
ترجمه
اگر نیکى کنید، به خودتان نیکى میکنید و اگر بدى کنید باز هم به خود میکنید و هنگامى که وعده دوم فرا رسد،
(آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت که) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر میشود و داخل مسجد (الاقصى) میشوند همانگونه که بار اول وارد شدند و آنچه را زیر سلطه خود میگیرند، در هم میکوبند.(7)
تفسیر
آنچه در حوادث تاریخى اهمیّت داشته و موجب سازندگى میشود، عبرتها و درسهاى آن است، نه جزئیات حوادث. ماجراى تارومار شدن مستکبران یهود به دست بندگان مؤمن خدا که در دو آیه اخیر بیان شده، براى این است که بگوید: استکبار و کفر، بیپاسخ نیست. چون همین هدف کلّى و تربیتى مقصود بوده است، لذا آیه به ذکر جزئیات درگیرى و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت یوسف(ع) که چون هدف تربیتى و عفاف آموزى دارد، خیلى از جزئیّات داستان، حتّى نام زلیخا نیز مطرح نشده است.
گرچه بعضى تفاسیر، استکبار و فساد یهود و قلع و قمع شدن آنان را در دو نوبت، به افرادى در گذشتههاى دور یا نزدیک نسبت دادهاند و مسجدالاقصى در طول چند هزار سال، بارها شاهد حوادث و خاطرات تلخ بوده است، اما شاید با توجّه به آیات و روایات، باید منتظر تجاوز و استکبار اسرائیل در آینده و ریشهکن شدن آنان از سوى بندگان صالح خدا باشیم.
چنانکه از ظاهر آیه 5 و 6 بر میآید، که هنوز چنین فساد گستردهاى در زمین از طرف بنیاسرائیل و چنین قلع و قمع مهمى توسط مردان خدا انجام نشده است.
روایات متعدّدى که در ذیل این آیه در تفاسیر آمده است، برخى نابودى یهودیان متجاوز را به قبل از قیام حضرت مهدى (ع) توسط انقلابیون مؤمن دانستهاند، که شمشیرهاى خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پیش میروند و زمینهساز حکومت جهانى حضرت مهدى(ع)میشوند. و برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان(عج) دانسته که متجاوزان یهود، قلع و قمع خواهند شد.
منبع؛ تفسیر نور