به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، علی اکبر اختری در گزارشی به ایجاد رشته مهندسی راه آهن در دانشگاه صنعتی کرمانشاه و پذیرش دانشجو در این رشته از نیمسال اول ۹۵-۹۴ اشاره کرد.
وی افزود: با پیشرفت سریع علوم و فناوری در صنعت راه آهن و نقش سازنده آن در توسعه کشورها به خصوص در زمینه اقتصاد، همسو با سایر علوم، سیستم های حمل و نقل و خدماتی ریلی نیز گسترش یافته است و مدیریت کارا و مؤثر سازمان های مرتبط با این صنعت به صورت سیستماتیک مستلزم به کارگیری تکنیک های علمی و تخصصی است.
رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه خاطرنشان کرد: امروزه با افزایش کارکردهای راهآهن در حمل و نقل بار و مسافر و به وجود آمدن شکلهای جدیدی از حمل و نقل ریلی همچون مترو، تراموا، منوریل و …، این رشته همچنان در حال گسترش است. رشته مهندسی راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیت های ریلی و برنامه ریزی ترافیکی و بهره برداری و کنترل خدمات، استفاده مؤثر از وسایل نقلیه ریلی، ماشین آلات، تجهیزات و امکانات روبنائی و افزایش کارائی و اثربخشی سازمان های حمل و نقل ریلی سرو کار دارد و با بهره گیری از یافته های علمی و تربیت منابع انسانی متخصص، می تواند در طرح، ایجاد و بهبود یک سیستم راه آهن (متشکل از نیروی انسانی، وسائل نقلیه ریلی، ماشین آلات، ساختمان و تأسیسات، لکوموتیو، واگن و غیره )کمک مؤثری کند.
وی تصریح کرد: حیطه شغلی یک مهندس راه آهن به صنعت راهآهن محدود نمیشود؛ بلکه دانش آموختگان این رشته میتوانند در صنعت ذوبآهن، مترو، واگنسازی و کارخانجات مشابه نیز اشتغال یابند و یا به عنوان یک مهندس مکانیک فعالیت داشته باشد. فارغالتحصیل رشته حمل و نقل ریلی میتواند موقعیت شغلی یک مهندس صنایع و یا یک مهندس عمران را نیز داشته باشد.