به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» میزگردی باموضوع بررسی سیاستهای خصمانه غرب علیه ایران در طول سه دهه اخیر(ایران هراسی) با حضور محمدرضا مجیدی نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی ، رحیمی کارشناس ارشد حقوق بین الملل و فعال سیاسی ، سامان نیازی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و فعال حقوق بشر، محمد واحدی مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، سیاوش آقاجانی فعال رسانه و حقوق بشر، سرکار خانم وثوقی فعال حقوق بشر و مسئول رسانه ی موسسه صلح زیبا در صفحه تلگرام موسسه صلح زیبا برگزار شد.
مطالب مطرح شده در این میزگرد را در ادامه مشاهده میکنید:
مجیدی: بنده تمام مدت میزگرد نمی توانم در خدمت شما باشم. چند نکته عرض می کنم و برای اطلاع از نظرات سایر دوستان متن میزگرد را بعد مطالعه خواهم کرد. اخيراً كتابي از بنده و همكارم با عنوان "اسلام هراسي غربي" توسط دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسيده كه به تفصيل در اين باره بحث شده است. محورهاي عمده اين كتاب كه مي تواند به این بحث كمك كند در معرفي زير امده است :
اسلام هراسی غربی سیاست انکارنشدنی و بخشی از تمدن آمریکایی- اروپایی است
کتاب «اسلام هراسی غربی: واکاوی تحلیلی زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بازاندیشی مولفه های تاریخی و نظری آن» به قلم دکتر محمدرضا مجیدی و محمد مهدی صادقی توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در بهمن ماه 1393 برای اولین بار منتشر شد. امروزه اسلام هراسی غربی سیاست انکارنشدنی بخشی از تمدن آمریکایی- اروپایی است. اسلام هراسی غربی پدیده ای متکثر است که از تقاطع خصیصه های تهاجمی غرب اومانیستی در دوران مدرن، حاصل شده است. مفاهیم کلیدی چون سکولاریسم بنیادگرای غربی، شرق شناسی، بیگانه هراسی و نژادپرستی از جمله مفاهیم مهمی است که برای تبیین سیاست اسلام هراسی غربی به کار می آید.
در این کتاب اسلام هراسی غربی، مفاهیم و مصداق های مرتبط با پدیده اسلام هراسی را با رویکردهای نظری-اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مورد بحث قرار داده اند. دانشگاه امام صادق(ع) این کتاب را در حوزه آثار سیاسی عرضه کرده است اما مراجعه به فهرست و متن اثر نشان می دهد مولفین اصرار داشته اند به لولای ارتباطی مسائل اندیشه ای و فرهنگی با مصادیق امروزین اسلام هراسی اشاره نمایند. از این منظر شاید بتوان گفت در این اثر برخی حرف های جدید و مطالب نو و غیر تکراری در دسترس خوانندگان گذاشته شده است.
تحلیلی از سلمان رشدی و کاریکاتورهای دانمارکی
همچنین در مقدمه کتاب آمده است: «این کتاب صرفا تحقیقی پیرامون اسلام هراسی نیست، چرا که مباحثی چون جامعه شناسی سکولاریسم، سنت شرق شناسی، عصر استعمارگری، جنگ های صلیبی، نژادگرایی و نژادپرستی غربی و جریان شناسی گروه های راست افراطی را به طور مبسوط مورد توجه قرار داده است. در حقیقت برای تحلیل اسلام هراسی غربی، دریچه ای به سوی «غرب شناسی» از زاویه ای خاص گشوده شده است.» کتاب از هفت فصل تشکیل شده است. فصل اول به بررسی مفاهیم و مقدمات اسلام هراسی؛ فصل دوم به بررسی آسیب های پیش زمینه ای معرفتی اسلام هراسی؛ فصل سوم به بررسی سطح مولفه ها و پیش زمینه های تاریخی اسلام هراسی، فصل چهارم به بررسی زمینه های فرهنگی اسلام هراسی در غرب؛ فصل پنجم به بررسی زمینه های اجتماعی اسلام هراسی ، فصل ششم به بررسی اسلام هراسی در سطح رویکردهای سیاسی و فصل هفتم به بررسی توهین های سریالی جریان اسلام هراسی معاصر پرداخته است. از نکات جالب توجه کتاب مطرح نمودن بحث «اسلام اروپایی» در فصل ششم و ارائه یک تحلیل مبسوط در فصل هفتم از قضیه سلمان رشدی و کاریکاتورهای دانمارکی است.
این کتاب 466 صفحه ای با استفاده از حدود 300 منبع نگاشته شده است. کتاب «اسلام هراسی غربی: واکاوی تحلیلی زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بازاندیشی مولفه های تاریخی و نظری آن» توسط دانشگاه امام صادق در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
به نظرم موضوع مهمي در دستور بحث امشب قرار دارد. غرب با اسلام هراسي تاريخي شروع كرد و امروز با أمواج ايران هراسي و شيعه هراسي روبرو هستيم. در روابط با غرب به ويژه اروپا بايد به اين مباحث با رويكرد تاريخي توجه كرد و گرنه گرفتار بحران تحليل خواهيم شد. از حضور دوستان مرخص می شوم و محتوای بحث را مطالعه خواهم کردم. پوزش می طلبم و بحث را ترک می کنم.
ایران به عنوان خطری برای ثبات منطقه
واحدی: بنده صحبت هایم را به سه بخش تقسیم می کنم؛ به نظرم در طی سه دهه اخیرچند موج ایران هراسی بر ضد نظام جمهوری اسلامی بوده است؛ از مهم ترین آن ها می شود به مسئله حقوق بشر اشاره کرد که در ادامه توضیح خواهم داد. اگر جامع تر نگاه کنیم موج اول به اوایل دهه 1980 برمی گردد. در این دهه اولین پروپاگاندای رسانه ای علیه ایران شکل گرفت به طوری که کشورهای غربی و تیم رسانه ای شان، بدون تفکیک میان ملت و حکومت، ایران را به عنوان خطری برای ثبات منطقه و منافع غرب معرفی می کردند.
در این دهه، رسانه های غربی سعی داشتند بحث عدم امکان تصمیم گیری برای سرنوشت را مطرح کنند. در همان دهه مسائل و مشکلاتی را هم البته توانستند هم در سطح بین المللی و هم حتی داخلی برای ایران ایجاد کنند.
این موضوع تا حدی نمایان شده بود که زندگی را برای ایرانیان خارج از کشور تا حد زیادی سخت کرده بود. حکومت های معاند با ایران و به طور کلی غرب سعی داشتند با در پیش گرفتن این سیاست، تا حدی حکومت وقت ایران را منزوی کنند.
در بحث رسانه از طریق فیلم ها و رسانه های خودشان ورود کردند. در همین دوره هم موضوعی که می شود به آن توجه کرد بحث جنگ است که علاوه بر هجمه ی رسانه ای، به قولی گزینه جنگ را هم عملی کردند.دوستان به بحث جنگ توجه کنید که در مباحث دیگر هم بتونیم از آن استفاده کنیم. به نظرم حتی در این دوره که حکومت های غربی طبق معمول داعیه دار حقوق بشر بودند نقض های بسیاری را در این حوزه علیه ایران انجام دادند.
پیش از وقوع انقلاب اسلامی اسلام هراسی مطرح نبود
وثوقی: فرمایش اقای واحدی و جناب مجیدی در مورد مطالعه تاریخ اسلام هراسی مهم و قابل توجه و گره گشای خیلی سوالات است. با یک خانم امریکایی به نام وقاری فرد مصاحبه ای داشتم. ایشان قبل از انقلاب در آمریکا مسلمان شدند و همان جا با اقای وقاری فرد اشنا شدند و ازدواج کردند. وقتی از ایشان پرسیدم اطرافیان شما و خانواده شما در امریکا مشکلی با تغییر دین شما درسن حدود بیست سالگی نداشتند، گفت نه مشکلی نداشتند. علت را پرسیدم گفتند قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران، اصلا مردم امریکا خیلی در مورد اسلام اطلاعات خاصی نداشتند و در حد یک تفکر دینی خاص می شناختند. به این دلیل کسی با اسلام اوردن من مشکلی نداشت اما به عکس حرف های یک خانم کانادایی که حدود ده سال است که مسلمان شده و در حال حاضر در ایران تحصیل می کند دقیقا نقطه مقابل این بود و خانواده او به شدت با تغییر دین او مشکل داشتند. مصاحبه خانم وقاری فرد در یکی از شماره های اردیبهشت ماه مجله زن روز منتشر شده و در مورد تازه مسلمانانی هم که خانواده یا اطرافیان با اسلام آوردن او مخالف بودند الی ماشاالله مصاحبه از این افراد موجود هست.
پروژه اسلام هراسی ناقض حقوق انسانی میلیون ها مسلمان در غرب است
نکته قابل توجه، مهم و اساسی این است که پروژه اسلام هراسی، زندگی مسلمانان را در کشورهای غیر اسلامی با تهدید جدی روبرو کرده و دامنه تاثیرات منفی اسلام هراسی تنها به ایران محدود نشده است. از این نظر حقوق انسانی میلیون ها مسلمان به جرم مسلمان بودن در خطر جدی قرار گرفته و بارها و بارها نقض شده است.
نکته مهم دیگر این است که در پروژه اسلام هراسی، هراس از اسلام سیاسی با رویکرد مقاومت است ـ که ایران پرچمدار آن است ـ نه اسلام عبادی. به همین دلیل است که ما شاهد این بودیم که مثلاً اوباما با جمعی از مسلمانان امریکا در عین اجرای پروژه اسلام هراسی ضیافت افطار می گیرد. همچنین ایالات متحده با عربستان و برخی کشورهای عربی به شدت روابط دوستانه ای دارد.
آقاجانی: اي كاش اول به ريشه هاي اسلام هراسي در نگاه و رويكرد غربي توجه مي كرديم، به نظرم پيروزي انقلاب اسلامي ايران يك زنگ خطر جدي براي استكبار جهاني به صدا درآورد، كشوري با استقلال فكري، تصميم گيري و عملكردي مي توانست تقسيم بندي هاي معمول مستعمرات اين كشورها را باتوجه به جذابيت هايش بهم بزند و اين يعني در خطر قرار گرفتن هژوموني غرب، يعني در خطر قرار گرفتن منافع مستكبران، اين مقدمه اي براي دو رويكرد موازي شد: 1- تضعيف و فشار ايران 2- تخريب و سياه نمايي و ايران هراسي و شيعه هراسي.
تضعيف و فشار كه از طريق انواع ابزارها اعم از جنگ و كودتا و تحريم و تهديد و ارعاب و ترور و ايجاد تفرقه و تحريك اقوام و .... دنبال شد و بحث ايران هراسي و شيعه هراسي نيز از طريق تقويت تفكرات افراطي شيعه و سياه نمايي و دروغگويي و در نهايت مانور رسانه اي پيگيري شد.
غرب، شیعه و سنی تکفیری را عنوان اسلام به دنیا معرفی می کند
رحیمی: در مورد پروژه ایران هراسی شاید تحلیل بنده باعث تعجب دوستان شود. من اتفاقا این هراس را کاملاً به جا می دانم. چون فلسفه وجودی ایران اسلامی مقابله با هژمون و نظام سلطه است لذا غرب با تمام قوا علیه آن وارد می شود و لازم می داند با این ایران( اسلامی) با هر آنچه در توان دارد مقابله کند و مجموعا در قالب کلی اسلام هراسی، چه شیعه تکفیری و چه سنی تکفیری این هراس را که در اصل، نظام سلطه را به چالش کشیده و به شکل غیر حقیقی به مردم دنیا القا کند.
دیدیم بعد از اینکه غرب سنی تکفیری را در هر زمان با اسم ها و اندک تفاوت های رفتاری ایجاد کرد نیاز دید که خطر بزرگتر که اساس سلطه را به خطر انداخته (شیعه) به شکل تکفیری به دنیا معرفی کند چون به وضوح دیدند به عنوان مثال اسرائیل قریب 70 ساله تاسیس شده اما شکست هایش از زمان ورود جدی ایران به عنوان تنها کشور شیعی حامی مقاومت آغاز شد. در این زمان ما با شیعه ایی که از لندن و آمریکا تبلیغ می شود مواجه می شویم.
واحدی: یكي از مهمترين دلايل گسترش اسلام هراسي و همزمان شدن آن با پروژه ايران هراسي، نفس انقلاب اسلامي است كه با وقوع آن، بحث بيداري و خودباوري اسلامي به عنوان دست آوردها به سرعت فراگير شد. کشورهای غربی با توجه به تجارب استعماري خود در كشورهاي اسلامي و مطالعات گسترده ميدانند ايران با حکومت شيعه، عامل اساسي تحول جهان اسلام می شود و به همين دليل همزمان دو پروژه اسلام هراسي و ايران هراسي را در دستور كار خود قرار داده است.
علت آغاز پروژه اسلام هراسی؛ هراس از اسلام گرایان در اروپا
واحدی: به نظرم ايدئولوژي اسلام سياسي و هراس از حضور و فعاليت اسلام گرايان در اروپا يكي ديگر از دلايل اسلام هراسي در اروپاست. اسلام سياسي آن گونه كه پيش تر در سال هاي اخير مطرح شده، در اصل برابر با بهره گيري از ارجاع هاي تاريخي بر مبناي مذهبي براي بسيج كردن مردم مسلمان جهت اقدام هاي سياسي دروني و بين المللي است. اسلام سياسي با ترسيم آينده اي كه بر باز تعريف و باز توزيع مفاهيمي است كه از سنت اسلامي به عاريه گرفته شده، به چالش هاي اجتماعي امروز پاسخ هاي سياسي ارائه مي كند. اسلام سياسي نه يك الگو و مفهوم الهي، بلكه يك ايدئولوژي است. به نظرم با توجه به مطالب موکد در بالا من هم مثل جناب رحیمی موافق این هستم که اسلام هراسی و به تبع آن ایران هراسی رفتاری منطقی در شرایط کنونی است.
با توجه به مطالب گفته شده امروز رسانه های غربی هم سعی می کنند با بزک کردن بحث اسلام هراسی با عنوان تروریسم، افراط گرایی و تحجر این را به جوامع خودشان و مهم تر از آن به جوامع اسلامی از جمله ایران القا کنند.
وثوقی: پیش از ظهور انقلاب اسلامی، در قرن معاصر اسلام سیاسی در حد جلسات درس علما و برخی مقاومت ها و ... در برهه های زمانی خاص و برخی نقاط جغرافیایی بود که عملا موفق به تشکیل حکومت نشده بود تا به عنوان یک نظام سیاسی مدون و قدرتمند ظهور و بروز پیدا کند.
اسلام در پستو، اسلام بی خطر و بسیار پسندیده ای برای غرب است
رحیمی: اصولا اسلام در پستو، اسلام بی خطر و بسیار پسندیده ای برای غرب است و این طببعی است. همانطور که عرض کردم دیدند که ورود اسلام شیعی که حقیقتا و نه بر اساس منافع دیپلماتیک در عرصه مقاومت شکست های پی در پی اسرائیل را به همراه داشته است. نظر بنده این است که غرب نابودی اسرائیل را دقیقا نابودی خودش می داند.
وثوقی: من فکر می کنم مخاطب پروژه اسلام هراسی مسلمانان نیستند، غیر مسلمانان هستند.
رحیمی: مخاطبش که مردم غربی و ساکنان اروپا هستند.
وثوقی: و البته غیر اروپا را ه شامل می شود.
واحدی: ولی جامعه مسلمانان هم بی شک تاثیر می پذیرند چیزی که ما متاسفانه در برخی از کشورها شاهد آن هستیم.
رحیمی: اما نه بعنوان جامعه هدف.
واحدی: بله مسلما.
وثوقی: غرب به دنبال فریب مردم دنیا علیه اسلام ناب است. چون جهان در این برهه که مبانی اومانیستی برای حل مشکلات و عضلات جهان به بن بست رسیده، تشنه حقایق اسلام ناب است. روی آوردن عمومی مردم دنیا به اسلام ناب یعنی عوض شدن تفکر انسان ها که زمینه ساز بروز انقلاب های متعدد و پی در پی در جهان خواهد شد. همچنان که این اتفاق در خاورمیانه رخ داده است. به نظرم مخاطب اسلام هراسی غیر مسلمانان هستند و برنامه غرب برای مسلمانان به راه انداختن فتنه و جنگ برادر کشی است.
رحیمی: اصولا غرب آسیا همیشه کانون اتفاقات بزرگ و سرنوشت ساز بوده و علتش غلبه اسلام حالا با عناوین و اشکال مختلف است و غرب سعی دارد این موضوع را بزرگ کند که علت تخاصم در غرب آسیا وجود اسلام آن هم به شکل اسلام تکفیری از هر دو مذهب شیعه و سنی است.
واحدی: جنگ برادر کشی برای بخشی از جامعه مسلمانان است. عده ای از جامعه را نمی شود با مسائلی مانند جنگ داخلی وارد بازی کرد.
جنایات داعش در خدمت پروژه اسلام هراسی
وثوقی: بله اما نه به شدت و عمقی که برای مخاطب غیر مسلمان داره. مسلمانان و بالاخص ایرانیان یک شناخت جزیی یا کلی و بعضا عمیق از اسلام دارند اما غربی ها با یک پدیده ای که شناختی با ان ندارند مواجه می شوند ان هم به عنوان یک پدیده که عامل خونریزی و خشونت و ... است. توجه شما را به فیلم های منتشر شده از داعش و محتوای آن جلب می کنم.
نکته دیگر این است که اسلام هراسی یک پروژه با ابعاد مختلف است. یک بعد اسلام هراسی برای غیر مسلمانان. بعد دیگر جنگ برادر کشی در مسلمانان. بعد سوم بر سر قدرت آوردن خونخواران مزدور در کشورهای اسلامی و مقابله با نفوذ تفکر انقلاب اسلامی در تعیین نوع حکومت از سوی مردم در این کشورها. بعد چهارم. تجارت سلاح. بعد پنجم نفت و ... اما یک نکته در این جا همیشه مغفول است و آن بعد حقوق بشری فجایعی که در این پروژه ها اتفاق می افتد. انسان های غیر نظامی اعم از زن و مرد و کودک که کشته می شوند و ویرانی ها و ....
نیازی: اگر مباحث در خصوص ایران هراسی مطرح شود بهتر است. بالاخص بعد از انقلاب اسلامی.
اسلام هراسی فقط به دلیل ماهیت اسلامی کشور ایران است
رحیمی: بنده معتقدم اصولا اسلام هراسی فقط به دلیل ماهیت اسلامی کشور ایران است یعنی غرب چون از این ناحیه ضربه کاری خورده، تمام تلاشش این است که ایران الگوی کشورهای مسلمان دیگر نشود.
واحدی: در خصوص ایران هراسی و حقوق تضییع شده بشر مسائلی هست که فکر می کنم بپردازیم به نتایج خوبی می رسیم.
وثوقی: جناب نیازی پروژه اسلام هراسی از ایران شروع شده اما دامنه آن به سبب صدور تفکر انقلاب اسلامی به سایر ملت های ازادی خواه کشیده شده است. پس ناخودآگاه بحث وسیع تر می شود. این به سبب قدرت گرفتن تفکر انقلاب اسلامی در دنیاست.
نیازی: بله ما معتقدیم ملت ایران می تواند به عنوان الگویی نوین در جهان اسلام مطرح شود همانطور که بعد از انقلاب این اتفاق افتاده و جمهوری اسلامی، الگویی برای همه جوامع آزادی خواه جهان شناخته می شود.
رحیمی: همچنین ارایه یک مدل حکومتی عالی به نام ولایت فقیه که برای اولین بار در سال 1348 در مسجد شیخ انصاری نجف توسط امام راحل مطرح شد.
نیازی: اولین بار سال 32 بوده اما در لفافه.
رحیمی: در اکثر کتب 48 ذکر گردیده که توسط امام تدریس شده است.
نیازی: تدریس بله اما ارائه در سال 32.
وثوقی: بحث ولایت فقیه که بیش از این ها در کتب فقهی شیعه قدمت دارد.
رحیمی: طرح توسط امام مد نظر بود.
نیازی: خب مشخصا بیان ولایت فقیه زودتر از این ها بوده اما رسما 48.
واحدی: موج دوم ایران هراسی در اواخر دهه 90 آغاز شد. در آن زمان نسل اول مهاجر ایرانی بعد از انقلاب، پس از سالها زندگی در غرب موفق شده بود تا شناخت بهتری از جامعه و فرهنگ ایران به افکار عمومی کشورهای میزبان ارائه کند. در داخل کشور هم جنبش های اجتماعی که خبر از پویایی و سرزندگی مردم ایران می داد با تصویر رایج تروریست و متحجری که از ایرانی ها ارائه می شد کاملاً در تضاد بود.
در این مقطع شکل پروپاگاندای ایران هراسی جریان های جنگ طلب کاملاً تغییر کرد و ایرانی متحجر و تروریست ناگهان تبدیل به ایرانی غربگرا و آزادیخواه شد که در چنگال حکومت اسلامی اسیر شده و از قدرت های غربی انتظار ازادی و کمک دارد.
ادعای نخ نمای غرب و صلح جهانی؛ حمایت از مردم آزادی خواه ایران
در این فضا نظریه هایی از قبیل این که ایران در حال طی کردن دوران قرون وسطای تاریخ خود است و غربی ها موظفند دستش را بگیرند و به عصر روشنگری و تجدد برسانند توسط تحلیلگران غربی و بعضاً در ایران مطرح شد و همچنین این دوگانه رادیکال میان ملت و حکومت ایران، این فرصت را به جریان جنگ طلب داد تا فشارهای سیاسی، اقتصادی و تهدیدهای نظامی علیه ایران را نه تنها در جهت ادعای نخ نمای حفظ منافع غرب و صلح جهانی که برای حمایت از مردم آزادی خواه ایران توجیه کند. در همین موج پروپاگانداست که جرج بوش از بزرگی ملت و تمدن سخن می گوید و نتانیاهو برای جوان های ایرانی که می خواهند جین بپوشند و نمیتوانند دلسوزی می کند.
رحیمی: دقیقا در این مقطع نیز غرب با کمک بعضی عوامل داخلی، به عنوان ناجی وارد این پروسه شد.
واحدی: دقیقا جناب رحیمی این جا دقیقا همان جاست که می گویم این تئوری نه تنها متوجه مردم غرب بلکه متوجه مردم ایران هم خواهد شد.
رحیمی: بله اما هدف اصلی هم غرب است لکن با نابودی اندیشه اسلام سیاسی از درون.
واحدی: به نظرم موج دوم مورد اقبال بیشتری هم در غرب و هم در بین برخی اقشار جامعه بود که به تبع موفقیت نسبی هم حاصل شد. جالب است که در این موج از ایران هراسی، باز هم بحث گزینه نظامی مطرح بود و این مشخصا نشان دهنده نقض آشکار حقوق بشر در قبال ایران است.
لزوم پیگیری حقوقی قتل ها و خونریزی ها در قشون کشی های غرب
وثوقی: موافقم. علاوه بر این مسئله، آیا کشته شدن این همه انسان در جنگ های نیابتی که در خاورمیانه و حتی در افریقا اتفاق افتاده تا پروژه های سیاسی غرب و امریکا در عرصه بین الملل پیش برود ایا قابلیت پیگیری در مجامع حقوق بشری ندارد؟
اکنون لازم است بحث حقوق انسان هایی که در قشون کشی های خونین اتحادیه اروپا و غرب به کشورهای اسلامی تضییع شده و خونشان به ناحق بر زمین ریخته شده به صورت جدی پیگیری شود. ایالات متحده امریکا شریک جنگ های بسیاری در سراسر دنیا بوده و در موارد بسیاری در راس این حملات هم بوده. از ویتنام گرفته تا عراق و سوریه امروز. برای تغییر بشار اسد جنگی را در این کشور به راه انداخته که بسیاری اواره شدند. بسیاری کشته شدند و ... ابعاد حقوق بشری این حملات باید بر اساس قوانین بین المللی بررسی و تبیین شود.
نیازی: گفته می شود یکی از علل پروژه ایران هراسی حنایت ایران از حزب الله و مقاومت است. اگر حمایت های ایران از حزب الله و جبهه مقاومت نباشد، غرب از ایران هراسی دست بر می دارد؟
وثوقی: شدتش کم می شود اما دست بردار نخواهند بود تا جایی که اسلام سیاسی تبدیل به اسلام عبادی مسجد و محراب بشود. من پیشنهاد می کنم درباره ابعاد حقوق بشری پروژه اسلام هراسی بیشتر بپردازیم. قتل امثال مروه شربینی و دانشجویان مسلمانی که وحشیانه فقط و فقط و فقط به جرم مسلمان بودن کشته شدند، در سایه اسلام هراسی غرب اتفاق افتاد.
باید دنبال راهکاری برای ایجاد صلح و ثبات بیشتر در دنیا باشیم
نیازی: بدون شک غرب به ساختار ما بی اعتماد است و همین هم باعث تقویت و قوت گرفتن ایران هراسی شده است. این بی اعتمادی متقابل است اما باید به دنبال راهکاری برای ایجاد صلح و ثبات بیشتر در دنیا بالاخص خاورمیانه باشیم. دوستان بحث نامه مقام معظم رهبری، ولی امر مسلمین به جوانان غربی را نباید دست کم بگیریم. این نامه شروع تحول عظیمی در دنیا است.
انقلاب اسلامي با حمايت از ملتهاي مظلوم در حال بهم زدن هژومونی غرب است
آقاجانی: يكي از دلايلي پروژه ايران هراسي اين است كه انقلاب اسلامي هم به لحاظ اعتقادي و هم به لحاظ حمايت از ملتهاي مظلوم در حال بهم زدن هژومونی غرب است و مسلما اگر انقلاب اسلامي ايران حتي اگر فعاليتهاي منطقه اي اش را هم كنار بگذارد به واسطه ي آرمانهاي استقلال گرايانه و ضد استكباري و انقلابيش مورد همجمه باقي خواهند ماند و اتفاقا با تضعيف پشتوانه هاي منطقه اي اش بر شدت اين هجمه افزوده نيز خواهد شد.
رحیمی: همین نامه نشان از عمق نگاه استراتژیک رهبری اسلامی دارد و غرب دقیقا همین کانون را به درستی شناخته و هدف قرار داده است.
نیازی: به نظر شما، ما باید با پدیده ایران هراسی مقابله کنیم و ذهن را معطوف کنیم به این مسیله یا نه ! اهداف خود را دنبال کنیم؟
آقاجانی: برخي بايد اصلاح شود برخي بايد تبيين شود.
نیازی: منظور این است که اگر مقابله کنیم موجب ایران هراسی بیشتر نمی شود؟
رحیمی: قطعا از مهم ترین اهداف ما معرفی اسلام حقیقی به مردم غرب و حتی ملتهای تحت سلطه دیگر است و در این راستا باید تلاش در جهت زدودن آثار اسلام هراسی کنیم.
غرب می گوید ایران سایر تمدن های بشری را در خطر وجودی قرار داده است
واحدی: در ادامه عرایض قبلی ام، وقتی حکومت های معاند غربی دیدند دو موج گذشته موثر واقع نشد موج سومی از پروپاگاندای رسانه ای به راه انداختند. موج سوم ایران هراسی بسیار جدیدتر است و شاید مربوط به یک سال اخیر باشد. در این موج جدید ایرانی دیگر نه آن تروریست منفور و عقب افتاده و متحجر دهه 80 است که باید با سم پاشی از بین برود و نه آن آزادیخواه دوست داشتنی شیفته غرب است که نیازمند تحریم ها و بمب های هدفمند آمریکاست تا آزاد شود بلکه دشمنی قهار بیرون آمده از دل تاریخ است که در صدد احیای جاه و جلال گذشته خود برپا خاسته و در این راه سایر تمدن های بشری را در خطر وجودی قرار داده است.
وثوقی: اقای واحدی البته غرب با جریان های مختلف در ایران یکسان برخورد نکرده اما همواره دولت های مختلف ایران را از هر جناحی که بوده، تهدید نظامی کرده است.
واحدی: به نظرم موج سوم به شدت خطرناک و جدی است. هجمه رسانه ای غرب در این سال ها سعی کرده ایران و به طور کلی ایرانی ها را طوری در عرصه دیپلماتیک و بین المللی منزوی کند اما جالب است که این موضوع عملی نشده است.
وثوقی: با این مطلب که خواستند ایران را به دنبال جاه و جلال گذشته نشان بدهند موافق هستم. سند آن هم اظهارات سیاستمداران و مسولین امریکا پس از شکستشان در سوریه عراق یمن و ... است.
واحدی: در این موج این ها ما را از سه محور تهدید می کنند: بحث هسته ای، تروریسم، حقوق بشر.
آقاجانی: از اسلام هراسي و ايران هراسي و ريشه هايش تا حدودي به اندازه كافي گفته شد ولي آنچه هم اكنون مهم است بحث راهكار پيدا كردن براي خنثي كردن اين طرح است.
به نظرم بايد يك به يك به عواملي كه غرب را در اين هدف كمك مي كند و يا نقاط ضعفي كه به او كمك مي كند را به خوبي بشناسيم و برايشان راه حل مناسب تجويز كنيم.
جهاد و شهادت در خدمت انسانیت و حقوق انسانی
1- يكي از مواردي كه براي اسلام هراسي روي آن تكيه مي شود بحث جهاد و شهادت طلبي است. نگاهي كه از اين مسئله ترويج مي شود، تكيه اي كه روي اين عبارات مي شود به شدت مويد اين پتانسيل است. مسلما جهاد و شهادت طلبي از نقاط قوت اسلام و انقلابيون است، به نظر مي رسد اين مقوله بيش از هر چيزي نياز به تبيين مناسب با استفاده از ابزارهاي هنري و رسانه اي دارد. مسلما ما نه تنها نبايد از اين روحيه كنار بکشیم بلكه بايد با تبيين ابعاد واقعي اين مسئله در خدمت انسانيت و حقوق بشر به شناخت صحيح از جهاد و شهادت در فرهنگ شيعه گام برداريم.
غرب برای تحریک تکفیری های وهابی تشيع افراطي را ترويج می دهد
2- يكي از مواردي كه براي اسلام هراسي مورد استفاده غرب واقع مي شود بحث شيعيان افراطي است، مسئله اي كه براي آن هزينه هم مي كنند و از عوامل تفرقه انگيز و تضعيف كننده نيز تلقي مي شود. يعني براي تخريب وجهه اسلام، با ترويج تشيع افراطي و تحريك كننده و تكفيري سعي مي كنند چهره اي منفور از اسلام نشان دهند، تكفير، قمه زني، خشونت و ... از مصاديقي هستند كه به شدت روي آنها عليه شيعيان استفاده مي شود و هشياري علماي شيعه را در خنثي كردن اين مسئله مي طلبد به خصوص كه برخي افراطيون اساسا در حال ترويج و تبليغ اين مسائل هستند و علماي ديگر براي خنثي كردن اين نقشه ها بايد جدي تر به صحنه ورود كنند.
بي قانوني و قانون گريزي نسبت به قوانين بين المللي
3- از ديگر عواملي كه در تخريب چهره ايران انقلابي مورد استفاده دارد بحث بي قانوني و قانون گريزي نسبت به قوانين بين المللي است. اگر چه ما حقيقتاً نسبت به برخي از قوانيني كه در دنيا ترويج مي شود به شدت اعتراض داريم ولي برخي از قوانين نيز قابل اجرا و ضروري هستند. يكي از نمودهاي اين مسئله را ما در برخورد با ميهمانان خارجي و سفارتخانه ها شاهد بوده ايم. شايد همين مسئله از عواملي بوده است كه موجب گرديده تا رهبري بحث هجمه به سفارت انگليس را محكوم نمايند.
مانور غرب بر معروف و نهي از منكر و مسائل قضايي وامنيتي
4- يكي ديگر از عواملي كه بر روي آن مانور مي كنند شيوه ي برخورد حكومت با برخي مقولات مانند امر به معروف و نهي از منكر و مسائل قضايي وامنيتي است. اگر چه بسياري از مانورهايي كه روي اين مقولات مي شود بر مبناي دروغ و تهمت است اما به نظر مي رسد بايد دراين مقوله ها خيلي محكم كار كرد، به هيچ وجه نبايد مسائلي مثل كهريزك و يا فوت ستار بهشتي و يا قتلهاي زنجيره اي و ... در كشور رخ بدهد. همه مي دانيم كه مسائل اينچنيني ناشي از سرخودي يا بدخواهي و يا كج فهمي و يا سوء مديريت هستند كه حكومت بايد به صورت جدي تري به اين مسائل بپردازد.
5- برخي از مسائلي كه براي شيعه هراسي يا ايران هراسي روي آنها مانور مي شود بحث برخي قوانين قضايي اسلام است، مسائلي مانند قصاص، اعدام، قطع دست دزد، سنگسار و ... از عواملي هستند كه به شدت روي آنها مانور مي شود و اين در صورتي است كه به فرموده قرآن كريم، قصاص حيات بخش است و بسياري از اين احكام و حدود الهي اگر درست تبيين شوند مي توانند نقش هاي دشمنان اسلام را خنثي نمايند. البته بخشي از اين احكام مانند سنگسار و يا قطع دست دزد كه قابل جايگزيني با ساير مجازات ها بودند، بعضا به همين دليل از فهرست مجازات ها غالبا حذف شده اند.
ضعف در بکارگیری هنر و رسانه
6- ضعف در بكارگيري هنر و رسانه در اكثريت عوامل بالا دخيل است و به نظر مي رسد به عنوان يك عامل مستقل بايد مطرح گردد. به راستي ما نياز داريم ضمن تبيين اصولي مفاهيمي مانند جهاد و شهادت طلبي و انقلابي گري و جنگ تحميلي و طعمه عملياتهاي تروريستي شدن و ... به فرهنگ منطحط غربي نيز حمله كنيم. فرهنگي كه در آن جنگ و ترور و كودتا و حق وتو و تجاوز و .... به نمادهاي عريان فرهنگ غربي تبديل شده اند.
معرفی ایران و مقاومت به عنوان تروریسم
7- از ديگر مسائلي كه دشمنان روي آنها براي ايران هراسي استفاده مي كنند مواضع منطقه اي ايران است. مواضع ايران در خصوص فلسطين و لبنان و حزب الله و يمن و .... همه و همه طعمه برنامه هاي ايران هراسي غرب است. متأسفانه ايشان براي ايران هراسي به يك پكيج دست مي زنند، ايشان تمام محورهاي مقاومت و استكبارستيزي و انقلابي گري را در ساير كشوهاي دنيا با هجمه مواجه مي كنند و با ايجاد ارتباط بين ايشان و ايران اسلامي سعي مي كنند همه را باهم به عنوان يك مجموعه تروريستي معرفي نمايند. اين مسئله نيز به رسالت سنگين ايران در معرفي صحيح قيامهاي منطقه و آرمانهاي بيداري اسلامي اشارت دارد تا اين مسئله هرچه بيشتر خنثي گردد.
اشتباهات مسئولان در موضع گيري ها
8- اشتباهات مسئولان در موضع گيري ها از ديگر عوامل پروژه ايران هراسي است. مواضع مسئولان دولت اصلاحات در خصوص انرژي هسته اي به نحوي كه از ادبيات نظامي اتمي استفاده مي كردند و مواضع برخي مسئولان مبني بر پذيرش هدف ايران از حمايتهاي منطقه اي به عنوان جنگ هاي نيابتي و يا ادعاهايي كه ايران را دنبال راه اندازي امپراتوري معرفي مي كنند و يا برخي از عبارات در صحنه بين المللي كه مي توانند بهتر بيان شوند موجب مي شود تا ايران بيشتر و بيشتر هدف ايران هراسي قرار گيرد كه اين مسئله لزوم دقت نظر در موضع گيري ها را بيش از پيش اثبات مي كند.
حمايت از فرقه هاي مجعولي مثل وهابيت و تكفيري هاي داعشي و طالباني
9- يكي از مسائلي كه براي اسلام هراسي و ايران هراسي به آن متوسل مي شوند ايجاد و حمايت از فرقه هاي مجعولي مثل وهابيت و تكفيري هاي داعشي و طالباني است. اگر چه در ظاهر اين قماش مخالف ايران هستند و اعمالشان به پاي ايران نوشته نمي شود ليكن به دليل نمادها و شعارهاي اسلامي شان به شدت هم به لحاظ مانور رسانه اي و هم به لحاظ حمايت براي خشونت و كشت و كشتار بيشتر مورد حمايت غرب قرار مي گيرند. عملاً غرب براي اين كه اسلام و ايران را بزند حتي حاضر است با تشكيل نيروهايي مثل طالبان و داعش خودش و نيروهاي خودش و متحدان منطقه اي اش را تحت فشار قرار دهد و خنثي كردن اين مقوله بدون حمايت گرفتن از علماي اهل تسنن و تشيع و ايجاد وحدت اسلامي و در كنارش افشاي ماهيت غيراسلامي اين گروه ها محقق نمي شود.
ناکارآمدی خط کش حقوق بشر جهانی
10- يكي ديگر از مباني خنثي كردن پروژه اسلام هراسي زير سوال بردن خط كشي است كه معمولا براي اين كار استفاده مي شود كه اين خط كش همان تعاريف غرب از مسئله اي به نام حقوق بشر است، حقوق بشري كه در تعريف حقوق براي بشر نيز ناعادلانه و نژاد پرستانه و تبيعض گرايانه برخورد مي كند. حقوق بشري كه نبود آزادي هاي جنسي را به عنوان خشونت و دست مايه اي براي سياه نمايي معرفي مي كند. مسلماً يكي از مواردي كه در خنثي كردن اسلام هراسي و شيعه هراسي مي تواند موثر باشد تبيين و معرفي صحيح خط كش مورد استفاده غربي هاست. اخيرا هم ديديد كه يكي از گزارشهايي كه در اين خصوص تهيه شده بود با چه رقم سنگين رشوه اي از سوي عربستان مخدوش بود و همين گزارشها در نهايت عليه ايران به صورت برجسته مورد استفاده قرار مي گيرند و حال اين كه ما نسبت به اين مسئله خوب كار نمي كنيم.
واحدی: به نظرم حالا که موضوع هسته ای و بحث مذاکرات به نتایجی رسیده در آینده نزدیک سعی دارند در زمینه دو موضع دیگر اقدام کنند. بحث حقوق بشر خیلی داغ و حساس هستش و جای کار هم خیلی دارد.
وثوقی: اصلا اسلام هراسی را با ادعای حقوق بشر طرح کرده اند و مبنای ادعاهای غرب، مبارزه با تروریسم و تحقق حقوق بشر است.
نیازی: کاملا درسته آقای واحدی.
وثوقی: ما الان باید قبل از غرب، در زمینه حقوق بشر شروع کننده خلاق بازی باشیم. قبل از آن که آن ها این بازی را شروع کنند و ما منفعلانه پاسخ اتهامات ان ها را بدهیم و از خود دفاع کنیم باید ما شروع کننده باشیم.
واحدی: دقیقا.به نظرم در حوزه حقوق بشر اصلا درست نیست که موضع انفعالی بگیریم. ما در این حوزه خیلی حرف ها برای گفتن داریم.
وثوقی: دقیقا همین طور است.
واحدی: یکی از انتقادات بنده به ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم همین است که چرا وارد مباحث نظری می شوید؟؟؟ ما همانطور که در حوزه حقوق بشر به سازمان های جهانی پاسخ گو بوده و هستیم می توانیم مطالبه کنیم.
آقاجانی: براي اين كه منفعل نباشيم بايد شروع کننده باشیم و براي اين كار بايد نسبت به تشكيل انجمنها و تشكل هاي مردم نهاد بين المللي فعال شويم.
واحدی: من اینجا می خواهم عرض کنم نه تنها ما در موضع دفاع نیستیم و نباید از طرح موضوع حقوق بشر علیه ایران واهمه داشته باشیم بلکه ما باید مطالبه کنیم. حتی در برخی موارد کشورهای ناقض حقوق بشر را با راه حقوقی و دیپلماسی تحت فشار بگذاریم.
وثوقی: برای شروع بازی می شود بحث حقوق بشری تحریم های دارو را مطرح کرد. این کاملا یک رفتار غیر انسانی است که در مناسبات سیاسی بیماران هدف گرفته شوند. البته اقای واحدی علت واهمه ها وجود حق غیر انسانی وتو برای کشورهای خاصی است که رسما اعلام دشمنی با ما کرده اند و می کنند.
واحدی: بله همینطور است. در بعد داخلی منظورم بود. این خواسته یا مطالبه، ارتباط و تعامل هرچه بیشتر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و دستگاه دیپلماسی را می طلبد.
وثوقی: البته این واهمه یک احتیاط و پیش بینی عقلانی است نه ترس بزدلانه. مساله دیگر که قابل پیگیری است ابعاد حقوق بشری اسلام هراسی در غرب است. مساله عدم امنیت برای مسلمانان به جرم دین و اعتقاداتشانو همچنین مسایل بسیار دیگر. مثل برخی مسایل نقض حقوق بشر در امریکا و وضعیت سیاهپوستان و ...
واحدی: امروز قطار ایران هراسی روی ریل حقوق بشر افتاده و متاسفانه ما در این حوزه تا به حال ضعیف ظاهر شدیم.
نیازی: می شود به هزینه و یا سرمایه گذاری برخی کشورها برای خریدن احمد شهید ، گزارشگر سازمان ملل اشاره کرد.
رحیمی: تاسف بار موضع منفعلانه بعضی در داخله که شاید به دلایل مختلف قلبا خودشان هم چندان با آن نگاه مخالف نیستند یعنی به نوعی شاید مجذوب حقوق بشر غربی هستند.
واحدی: به نظرم می توانیم با ایجاد یک فضای مطالبه گری در سراسر کشور جریانی را بسازیم که حقوق بشر را به عنوان مسئله اول ایران مطرح کنیم و اتفاقا در این حوزه پاسخگو باشیم و با تئوریسین های غربی به بحث بنشینیم.
نیازی: دقیقا همین طور است. برخی کشورهای عقب افتاده که ابتدایی ترین حقوق شهروندی را برای زنان جامعه خود در نظر نمیگیرند، جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر با پرداخت رشوه به گزارشگر سازمان ملل می کنند. این ها بسیار مهم و قابل مطالبه از مجامع بین المللی است.
وثوقی: همچنین باید در داخل هم بحث مطالبه حقوق بشر از جامعه جهانی همگانی و مردمی شود. باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.
ايران براي ارسال پيام خود به صورت تحريف نشده، نياز به تريبون، رسانه و هنر دارد
آقاجانی: يكي از مواردي كه در اثر رفع احتمالي تحريم ها حتما بايد در دستور كار كشور قرار گيرد توسعه رسانه اي كشور براي زدودن مباني اسلام هراسي و شيعه هراسي است. ايران براي ارسال پيام خود به صورت تحريف نشده، نياز به تريبون، رسانه و هنر دارد و حتماً بايد در اين خصوص بسيار جدي حركت كرد.