به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، دوره حضوری سومین مدرسه تابستانی بینالمللی سلامت عمومی ایران (IPHS2015)، با هدف آشناسازی، علاقمند کردن و توانمند کردن دانشجویان در حوزه سلامت عمومی، از روز شنبه دهم مردادماه، در مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال برگزاری میباشد.
آیدین پرنیا، مدیر اجرایی این مدرسه تابستانی در این باره گفت: اساس فعالیت این مدرسه تابستانی، بکارگیری روشهای مبتکرانه و خلاقانه در ارائه آموزشها به شرکتکنندگان میباشد و برنامه آموزشی آن شامل دو دوره آموزشی از راه دور و حضوری است و دانشجویان علوم پزشکی از سراسر دنیا در رشتههای مختلف و با سوابق فعالیتی گوناگون در این مدرسه تابستانی گردهم آمدهاند تا در کنار یکدیگر لذت یادگیری سلامت عمومی را تجربه کنند.
وی در خصوص شرایط و نحوه شرکت علاقهمندان در این دوره آموزشی افزود: برنامه آموزشی مدرسه تابستانی بینالمللی سلامت عمومی ایران ویژه دانشجویان حوزههای علوم پزشکی میباشد و علاقمندان به حوزه سلامت عمومی با داشتن نگرش سلامت محور، با ثبت نام در سایت مربوطه و ارائه رزومه کاری و تکمیل فرم انگیزهنامه، توسط سه داور بررسی و ارزیابی شده و پس از تایید توسط داوران، ابتدا در کلاسهای آموزش از راه دور شرکت میکنند که دوره آموزشی از راه دور امسال در تیرماه به مدت سه هفته برگزار شد.
مدیر اجرایی این مدرسه تابستانی با تاکید بر بینالمللی بودن این دوره تصریح کرد: دوره آموزشی از راه دور از تاریخ ۱۰ تا ۳۱ تیرماه جاری با بیش از ۱۰۰ شرکتکننده شامل شرکتکنندگان داخلی و ۱۲ شرکتکننده خارجی از کشورهای هند، عراق، چین، تونس، نیجریه و آمریکا برگزار گردید، که در این دوره اساتیدی از دانشگاههای مختلف سراسر ایران و نیز کشورهای آمریکا، انگلیس، به آموزش دانش و توانمندیهای پایه سلامت عمومی پرداختند، به گونهای که شرکتکنندگان علاوه بر کسب دانش زیربنایی سلامت عمومی، با شمایی کلی از یک دوره کارشناسی ارشد سلامت عمومی مطابق با گایدلاینهای انجمن برنامهها و دانشکدههای سلامت عمومی، به صورت تئوری آشنایی پیدا کردند.
آیدین پرنیا با بیان اینکه دوره آموزش حضوری این مدرسه تابستانی در محل مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال برگزاری میباشد، افزود: ۵۰ شرکتکننده پس از اینکه آموزشهای تئوری را با موفقیت پشت سر گذاردند، در حال حاضر در حال گذراندن دوره عملی آن، که از دهم مردادماه آغاز شده است، میباشند.
وی این آموزشها را بر پنج حوزه اصلی شامل مقدمهای بر سلامت عمومی، مولفههای اجتماعی سلامت، اپیدمیولوژی و آمار زیستی، سلامت و بهداشت محیط و سیاستگذاری و مدیریت سلامت تقسیمبندی نمود و ادامه داد: در دوره حضوری تمرکز اهداف آموزشی بیشتر بر توانمندیها، کارهای عملی و اهداف نگرشی میباشد و تمامی آموزشها در قالبی یکپارچه و پیوسته به صورت شبیهسازی شده در متن داستانی علمی تخیلی و بازیسازی شده ارائه میگردد.
مدیر اجرایی سومین مدرسه تابستانی بینالمللى سلامت عمومى ایران همچنین گفت: این دوره آموزشى، شبیهسازى شده از فعالیتهاى متخصصین سلامت عمومى به صورت فردى و تیمى است که در قالب یک داستان علمى تخیلى مربوط به سال ٢٢٠٠ میلادى پس از نابودى زمین و در کهکشانى دیگر روایت مىشود، و شرکتکنندگان با استفاده از آموختهها و مهارتهای خود که در طول دوره آموزشى از راه دور، از اطلاعات و دانش پایه سلامت عمومى از تئورىهاى علمى نابودى زمین در قرن ٢١ فرا گرفتهاند، براى بهبود سطح سلامت سیارات دیگر و رفع چالشهاى سلامتى در این سیارات استفاده میکنند، در تمام این مراحل به تکتک فعالیتها امتیاز داده میشود و در آخر بازی برنده نیز اعلام میگردد و هدف از انجام آن افزایش مهارت و توانایی شرکتکنندگان در یک محیط جدید و بدون هیچگونه پیش فرض برای فعالیت در سیستم سلامت میباشد.
آیدین پرنیا ادامه داد: به طور کلی در دوره آموزش حضوری، استفاده از روشهایی همچون فعالیت گروهی، بازیسازی، یادگیری بر مبنای حل مسئله و یادگیری فعالانه، باعث میگردد آموختههای شرکتکنندگان در دوره آموزش از راه دور، تثبیت و با مفاهیم کاربردی سلامت عمومی آشنا شوند.
وی در انتهای سخنان خود گفت: امیدوار هستیم با برگزاری چنین دورههای آموزشی، افراد بتوانند چه در حال حاضر و چه در آینده، در زمینه سلامت عمومی، فعالیت نمایند و در تمامی حوزههای کاری خود به آن توجه ویژه داشته باشند.