به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو»از مشهد، حجت الاسلام خسروپناه دقایقی پیش در همایش «الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین المللی» در شانزدهمین اجلاس سالانه بسیج اساتید در مشهد، گفت: علاوه بر سیاست و اقتصاد، فرهنگ از دیگر مولفههای قدرت بین المللی است و انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود که کل منطقه را تحت تاثیر قرار داد.
وی در خصوص تعابیر کلیدی امام(ره) در خصوص فرهنگ، افزود: ایشان فرهنگ را مبدا همه خوشبختی ها و یا بدبختی ها و نیز راس همه اصلاحات معرفی کرده اند که این تعابیر نشانگر این است که باید به جبهه فرهنگی توجه ویژه داشت.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: جبهه فرهنگی جمعیت مدیریت شده با گرایشات مختلف است و در راستای تبیین و ترویج انقلاب اسلامی حرکت و دو ماموریت برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را دنبال می کند، که اولین ماموریت آن مکتب شناسی است، بدین معنا که انقلاب اسلامی ما از چه اسلامی یاد می کند و ابزار ترویج آن چیست.
خسروپناه دشمن شناسی را ماموریت دوم جبهه فرهنگی عنوان کرد و افزود: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به دنبال شناخت و تحقق یک اسلام اجتماعی، عقلانی، معنوی و سیاسی است و این چهار ساحت با هدف تحقق تمدن نوین اسلامی جهت گیری پیدا میکند.
وی به جریانات مبارز این جبهه اشاره کرد و بیان داشت: چنانچه ما این چهار ساحت جبهه فرهنگی انقلاب را نشناسیم و به جبهه معارض آن توجه نکنیم با موانعی روبه رو خواهیم شد.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: اولین جریانی که در مقابل ساحت اجتماعی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قرار دارد جریان روشنفکری الحادی و دینی است که به دنبال نفی اسلام اجتماعی میباشد. روشنفکری دینی که در لایه های بخش های مدیریت میانی نفود پیدا کرده است، معتقد است که ما خدا را قبول داریم؛ ولی نه خدایی که در ساحت اجتماعی ما حضور داشته باشد.
وی جریان سلفی گری را دومین جریان معارض دانست و گفت: این جریان با بخش اسلام عقلانی مخالف است؛ این در حالی است که عقل در مبانی دینی ما جایگاه ویژه دارد و از آن به عنوان عقل باطنی یاد می شود، به طوری که اسلام غیرعقلانی مساوی با اسلام همراه با خشونت و جنایت است.
خسروپناه بیان داشت: سومین جریان مبارز، جریان عرفان گرایی است که این جریان در مقابل اسلام معنوی قرار دارد و درصدد است عرفان را که بزرگترین میراث اسلام و بخشی از زندگی شیعیان است را از شریعت اسلام حذف کند؛ به طوری که هم اکنون در دنیا از عرفان منهای دین و یا معرفت دینی منهای اسلام سخن به میان می آید که این جلوی پیشرفت جبهه فرهنگی اسلامی را می گیرد؛ چرا که معنویت اسلامی یکی از مولفه های جبهه فرهنگی است.
وی تصریح کرد: در آمریکا صدها کتاب در خصوص اسلام معنوی بدون شریعت تالیف میشود.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: آخرین جریان مبارز جریان دین گرایی غیرسیاسی است، به طوری که هم اکنون گروه هایی هستند که معتقدند دین از سیاست باید جدا باشد و در تحریف سخنان امام خمینی(ره) می گویند که امام زمانی که از پاریس به قم آمد نشان می دهد که نظر ایشان این است که دین وارد سیاست نباید شود.
خسروپناه ادامه داد: تشیع انگلیسی جزو این جریان معارض است؛ به طوری که با ساخت حوزه های علمیه و یا حسینیه درصدد ایجاد اختلاف بین دو مذهب شیعه و اهل سنت می باشد.
وی در پایان اشاره داشت: اقتدار فضای مجازی در دست نیروهای جبهه انقلاب فرهنگی است؛ ولی این فضا متاسفانه تدوین نشده است؛ در صورتی که می توان این فضا را مدیریت کرد تا به نفع آمریکا از آن استفاده نشود.