به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، علیاصغر فانی عصر امروز در نشست مشترک با شورای آموزش و پرورش استان و روسای نواحی آموزشی استان زنجان اظهار داشت: شورای آموزش و پرورش در دولت یازدهم جایگاه خود را به صورت مطلوب یافته و با حضور استانداران و فرمانداران برگزار میشود.
وی با اشاره به اهمیت فراوان شورای آموزش و پرورش عنوان کرد: باید از ظرفیتها و توان این شورا به صورت مطلوب استفاده شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با تشکیل شوراهای آموزش و پرورش میتوان از امکانات محلی به صورت مطلوب استفاده کرد.
فانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مهمترین دستگاه کشور است، اضافه کرد: این دستگاه گستردهترین دستگاه کشور محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه ۱۳ میلیون دانشآموز در مدارس کشور در حال تحصیل هستند، ادامه داد: یک میلیون همکار فرهنگی مسئولیت آموزش این تعداد دانشآموز را بر عهده دارند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور میزبان دانشآموزان هستند، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در ۷۵۰ منطقه آموزشی گسترده شده است.
فانی با اشاره به اینکه ۴۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم با نهاد آموزش و پرورش در ارتباط هستند، عنوان کرد: تصمیم گیری در آموزش و پرورش بر زندگی بخش قابل توجهی از کشور تاثیر می گذارد.
وی آموزش و پرورش را دستگاه تعیین کننده خواند و ادامه داد: منابع انسانی سال های آینده کشور هم اکنون در مدارس در حال آموزش هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده، دولت و آموزش و پرورش سه ضلع اصلی آموزش هستند، تصریح کرد: هزینه کردن در نهاد آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری محسوب میشود.
فانی دانش آموزان را مهمترین سرمایه های کشور خواند و اظهار کرد: نقش شورای آموزش و پرورش در هدایت این سرمایه منحصر به فرد است.
وی با بیان اینکه دغدغه ها در آموزش و پرورش تغییر یافته است، خاطرنشان کرد: در گذشته به آموزش و پرورش نگاه کمی و جذب حداکثری میشده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حضور خوب خیرین در بحث مدرسه سازی اعلام کرد: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشآموز در مدارس خیرساز تحصیل میکنند.
فانی از تلاش آموزش و پرورش برای ثبت فعالیت خیرین مدرسه ساز در یونسکو داد و افزود: ۲۰ درصد از کلاسهای درس کشور توسط خیرین احداث شده است.
وی با اشاره به وجود ۵۲۰ هزار کلاس درس در کشور عنوان کرد: از این تعداد ۴۹۰ هزار کلاس درس پس از انقلاب اسلامی احداث شده که نشانه نهضت علمی در جمهوری اسلامی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با توجه به تغییرات امروز در آموزش و پرورش اظهار کرد: هماکنون آموزش و پرورش کیفیت آموزشی را در دستور کار دارد.
فانی با اشاره به اینکه جمعیت دانشآموزی در کشور از ۱۸ میلیون نفر در دهههای گذشته به ۱۳ میلیون کاهش یافته است، عنوان کرد: فضاهای آموزشی در طی این مدت افزایش ۱.۵ برابری داشته است.
وی توجه به مدیریت تعالی در آموزش و پرورش را بسیار حیاتی خواند و افزود: آموزش و پرورش هماکنون با فراوانی مشکلات مواجه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شناسایی ۷۵۰ مورد مشکل در آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: پنج مورد از این مشکلات به عنوان مهمترین آنها انتخاب و راهبردی برای آن در نظر گرفته شده است.
فانی ساماندهی نیروهای انسانی را در آموزش و پرورش بسیار ضروری خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت یک میلیون همکاری فرهنگی شاهد تراکم و کاستی نیرو در برخی نواحی آموزشی هستیم.
وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته ساماندهی نیروی انسانی با جدیت در حال پیگیری است، تصریح کرد: با وجود بازنشستگی ۲۵ هزار نفر نیرو طی سال گذشته یک نفر نیرو هم به این نهاد اضافه نشده که ناشی از ساماندهی مناسب نیروها است.
وزیر آموزش و پرورش راهبرد بعدی آموزش و پرورش را افزایش مشارکت های مردمی خواند و اعلام کرد: باید از توان و ظرفیت نهادهای مختلف در آموزش و پرورش استفاده شود.
فانی با اشاره به ضرورت ارتقای مدیریت آموزشگاهی تاکید کرد: با مدیریت مناسب میتوان از توان مدارس به صورت مطلوب استفاده کرد و از منابع انسانی و مالی استفاده صحیح شود.
وی از اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای آموزش و پرورش خبر داد و اعلام کرد: این میزان اعتبار به معنای سرانه ۲ میلیون تومانی برای هر دانشآموز است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمرکز در آموزش و پرورش بسیار زیاد است، اعلام کرد: تمرکز موجب کاهش خلاقیت میشود.
فانی از افزایش بودجه آموزش و پرورش در دولت یازدهم خبر داد و افزود: بودجه آموزش و پرورش در دولت دهم ۹.۱ درصد بود که طی دو سال گذشته با افزایش ۲.۱ درصدی به ۱۱.۲ درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش در سال ۸۴ میزان بودجه ۱۵ درصد بوده است که در دولت نهم و دهم به ۹.۱ درصد رسیده اعلام کرد: این بودجه در طی دو سال گذشته مجددا افزایش یافته است.