دبیر انجمن خودروسازان کشور در واکنش به عذر خواهی مدیر عامل سایپا از مردم به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی این شرکت تصریح کرد: مدیر عامل سایپا نیز به دلیل کم تجربگی و عدم آشنایی با بازار و صنعت خودرو در مدت کوتاه انتصابش در رابطه با موضوعات مطرح شده در چند وقت اخیر اظهار نظر کرده و از مردم عذرخواهی کرده است.
به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ احمد نعمت بخش در گفتوگو با میزان با تایید رکود سنگین حاکم شده بر بازار خودرو اظهار کرد: رکود موجود در بازار خودرو ناشی از وضعیت اقتصادی کشور است و این بازار نیز مانند تمامی بخش های اقتصادی کشور در رکود چند سال گذشته به سر می برد.
دبیر انجمن خودروسازان کشور با بیان اینکه محصولات پیش فروش دو بنگاه ایران خودرو و سایپا نیز به صورت منظم به متقاضیان در حال واگذاری است، اضافه کرد: اگر بحث نخریدن خودروی صفر موفقیت آمیز بود به صورت طبیعی باید شاهد عدم استقبال خریداران از محصولات جدید و انصراف آنها از تحویل خودروهایشان می بودیم.
نعمت بخش در واکنش به عذر خواهی مدیر عامل سایپا از مردم به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی این شرکت تصریح کرد: مدیر عامل سایپا نیز به دلیل کم تجربگی و عدم آشنایی با بازار و صنعت خودرو در مدت کوتاه انتصابش در رابطه با موضوعات مطرح شده در چند وقت اخیر اظهار نظر کرده و از مردم عذرخواهی کرده است.
دبیر انجمن خودروسازان کشور در ادامه از افزایش 18درصدی تولید خودرو در کشور خبر داد و گفت: در 6 ماه نخست سال جاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا رشد 18 درصدی تولید را تجربه کردند که این رشد در ادامه رشد 53 درصدی سال گذشته این دو خودرو ساز بوده است.
چه خوشمان بیاید، چه نیاید، قیمت خودرو افزایش می یابد
وی همچنین با تاکید بر افزایش قیمت خودرو در ماه های آینده اظهار داشت: به طور حتم قیمت خودرو افزایش می یابد و این موضوع هیچ ربطی به بحث های مطرح شده در چند وقت اخیر ندارد.
نعمت بخش ادامه داد: در یک سال گذشته تمامی مواد اولیه صنعت خودروسازی به ویژه فولاد و آلیاژ های مصرفی خودروسازان افزایش حداقل 10 تا 15 درصدی داشته است همچنین اگر هزینه بیمه و دستمزد کارگران و هزینههای جانبی برق، آب و گاز را نیز در نظر بگیریم قیمت خودرو باید نزدیک به 15 درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به بدقولی شواری رقابت برای برگزاری جلسه و بررسی قیمت خودرو در مرداد ماه گذشته گفت: شورای رقابت در شرایط کنونی برای فرار از بررسی افزایش قیمت و پاک کردن صورت مسئله تا به امروز به بهانههای مختلف از برگزاری جلسه بررسی افزایش قیمت خودرو خودداری کرده است ولی با این حال مسئولان این شورا و تمامی مسئولان وزارت صنعت به خوبی میدانند که قیمت خودرو در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.
راه انداختن کمپین اقدامی تکراری و بی حاصل است
دبیر انجمن خودروسازان کشور با بیان اینکه بحث نخریدن خودروی داخلی در سال 90 از سوی برخی از نمایندگان مجلس برای نخستین بار عملی شد، گفت: در آن سال نیز چند تن از نمایندگان مجلس در نطق های خود از کاهش 40 درصدی قیمت خودرو سخن گفتند و مردم را به نخریدن خودرو دعوت کردند ولی در نهایت بعد از چند وقت بازار قانون خود را حاکم کرد و نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت که نزدیک به 10 درصد نیز با مصوبه شورای رقابت و تایید وزارت صنعت قیمت ها افزایش یافت.
وی ادامه داد: وضعیت کنونی نیز مانند سال 90 گذرا است و اگرچه رکودی در نمایشگاه های خودروسازی ایجاد شده است ولی خودروسازان محصولات خود را مانند همیشه به مشتریان عرضه می کنند و هیچ مشکلی در خرید محصولات دو کارخانه بزرگ ایران خودرو و سایپا ایجاد نشده است.
رفتار های غیر منطقی خودروسازان نارضایتی مردم را ایجاد کرده است
دبیر انجمن خودروسازان کشور با تایید کیفیت پایین محصولات دو خودروساز بزرگ کشور گفت: البته باید به این موضوع توجه داشت که مردم از رفتار و فعالیت های دو خودروساز کشور رضایت ندارند زیرا کیفیت محصولات این دو کارخانه راضی کننده نیست و در بحث قیمت خدمات پس از فروش و حتی تحویل خودروهای پیش فروش شده رفتار خودروسازان با خریداران در این سالها به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
وی با بیان اینکه راه انداختن کمپی برای نخریدن خودروی داخلی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، تصریح کرد: باید به تدریج به سمت افزایش کیفیت محصولات تولید شده حرکت کنیم و امیدواریم بعد از لغو تحریم ها در دو سال آینده و افزایش همکاری
با شرکت های معتبر بین المللی شاهد افزایش کیفیت خودروهای داخلی باشیم.
پراید خودرویی با کیفیت و ارزان است
نعمت بخش در پایان در دفاع از قیمت مناسب خودروهای داخلی نیز گفت: در هیچ کجای دنیا خودرویی با امکانات پراید به قیمت پنج هزار دلار فروخته نمی شود و اینکه مردم کشورهای عراق و سوریه برای خرید پراید حاضر به پرداخت 5 هزار دلار می شوند به دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسب این خودرو است.
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که چرا مشتریان پراید سایپا فقط مردم دو کشور سوریه و عراق هستند و این خودرو به کشورهای دیگر صادر نمی شود ، گفت: صادرات خودرو به دو کشور عراق و سوریه تنها به دلیل مزیت های اقتصادی نیست و به طور حتم پارامترهای دیگری نیز در این رابطه دخیل است ولی با این حال در هیچ کجای دنیا خودرویی با امکانات و کیفیت پراید به قیمت 5 هزار دلار عرضه نمی شود.
وی همچنین با انتقاد از برخی از مسئولان برای بزرگ نمایی کردن مذاکرات با خودروسازان بزرگ و انتشار اخباری ورود آنها به ایران گفت: در ماه های گذشته و در پی توافق هسته ای کشور متاسفانه اخبار متعددی از ورود خودروسازان بزرگ دنیا به ایران از سوی مسئولان و رسانه ها مطرح شد که این امر موجب بالا رفتن انتظارات مردم شده است و مردم هم اکنون تصور می کنند در ماه های آینده محصولات این خودروسازان به بازار عرضه می شود و این امر یکی از دلایل کم شدن تمایل خریداران برای خرید خودروهای داخلی شده است.
همچنین محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با ایرنا، انتظار بوجود آمده برای کاهش قیمت ها در پی مثبت شدن نتایج مذاکرات ایران و گروه 5+1 را متفاوت با انتظاری که بعد از پایان دوران دفاع مقدس بوجود آمد دانست.
وی با بیان آنکه درآن زمان شرایط کاهش قیمت ها در همه بخش ها بوجود آمد و سپس بتدریج افزایش قیمت ها شروع شد، افزود: اکنون سیاست کلی بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز و تعیین قیمت توسط بازار است.
وی با اشاره به تعیین نرخ 2850 تومان برای هر دلار در بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی و عبور این رقم از سه هزار تومان نیز گفت: این موضوع نشان می دهد حرکت به سمت تک نرخی شدن و تعیین نرخ بازار آغاز شده است.
نجفی منش با بیان اینکه نرخی که اکنون وجود دارد نرخ واقعی ارز نیست و نرخ واقعی آن گران تراست، در تشریح آن افزود: هر کیلوگرم گندم در داخل از کشاورز یک هزار و 200 تومان خریداری می شود درحالی که نرخ واردات آن 800 تومان است یا هر کیلوگرم شیر از دامدار یک هزار و 400 خریده می شود اما نرخ بین المللی آن 700 تومان است پس این نیست که تولیدکننده داخلی گندم و شیر را گران می فروشد بلکه مقایسه آن که همان نرخ تسعیر ارز است، ایراد و اشکال دارد.
این فعال صنعت خودروی ایران با تاکید بر اینکه پیش بینی ها نشان از آن است که نرخ ارز افزایش خواهد یافت و به نرخ آزاد خواهد رسید، تصریح کرد: بنابراین محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد و انتظار مردم نابجاست.
وی عامل دیگر کاهش نیافتن قیمت خودرو را افزایش نزدیک به 22 درصدی دستمزدها و رشد یک درصدی عوارض و مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن عوارض گمرکی واردات بین 4 تا 6 درصد و هزینه شماره گذاری نیز افزایش یافته است بنابراین هیچ علامتی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد که خودرو ساز بخواهد این کار را انجام دهد.
نجفی منش فروش همراه با ضرر خودروسازان را یادآور شد و دلیل آن را ثابت نگهداشته شدن قیمت ها عنوان کرد و افزود: اگر دولت از قیمت گذاری خارج شده و آن را به بازار واگذار کند این انتظارات مردمی نیز کمی تعدیل شده و درست خواهد شد.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران گفت: البته اکنون برخی از قیمت هایی که در بازار و نه در خودروسازی ها بی جهت بالا رفته بود تعدیل شده و کاهش یافته است اما قیمت تولیدات خودروسازی ها کاهشی نداشته است.
وی انتظار مردم برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی را به حق دانست و قدیمی بودن تکنولوژی ها را از عوامل آن عنوان کرد و افزود: قدیمی بودن مدل خودروها که به بیش از 30 سال پیش برمی گردد از دیگر عوامل نارضایتی مردم است.
نجفی منش با اشاره به گام هایی که خودروسازان داخلی برای افزایش کیفیت خودروها برداشته اند، به بازار آمدن خودروهایی با مدل های جدید را ازجمله گام های برداشته شده در این بخش ذکر و خاطرنشان کرد: شکایت های مردمی در زمینه کیفیت مدل های جدید بسیار کمتر است کمااینکه با ورود خودرو تندر رضایت نسبی مردم جلب شد.
این کارشناس مسایل خودروی ایران خبر از ارائه مدل های جدید تر خودرو به بازار کشور طی یک ماه آینده داد و تاکید کرد: در این اقدام شاهد عرضه 2 سری از مدل ها خواهیم بود و به این ترتیب نیاز مردم به خودروهای جدید تا حدودی برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه دیگر برای مدل های قدیمی کاری نمی توان کرد، تصریح کرد: خودروسازان ارائه مدل های جدید را در دستور کار خود دارند.
نجفی منش اثرات توافقات بین المللی جدید بر بازار خودرو کشور در زمینه قیمت را افزایشی دانست و در تشریح دلایل آن گفت: تاکنون دنبال خودروها و فنآوری های چینی رفته ایم لذا اگر خودروهای اروپایی که از کیفیت به مراتب بالاتری برخوردار هستند وارد شوند قیمت ها را بالاتر خواهند برد.
این فعال خودرویی اثر توافقات بین المللی برای استفاده از تکنولوژی های به روزتر را مورد تاکید قرار داد و افزود: دنبال این هستیم که این خودروسازها و قطعه سازهای وابسته را تشویق کنیم در داخل کشور سرمایه گذاری مشترک نمایند زیرا این کار هم باعث افزایش رشد کیفی محصولات داخلی و هم سبب ایجاد بازار های صادراتی برای کشور خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه 10 ساله برای صادرات یک میلیون دستگاه خودرو، تصریح کرد: مسلما برای صادرات نمی توان خودروی20 سال پیش را صادر کرد بلکه باید تولید مدل های جدید را مدنظر قرار داد تا صادرات این بخش محقق شود.