به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سیدجعفر تشکریهاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در حاشیه دومین جلسه ستاد استقبال از مهر قلم در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در طرح کاهش(کنترل آلایندگی هوای شهر) یا LEZ به طور مساوی با همه خودروها برخورد نمیشود بلکه با خودروهایی که شدت آلایندگی دارند، برخورد میشود و فقط حق تردد در خارج از محدوده موسوم به زوج و فرد را دارند.
وی در ادامه افزود: از اوایل دهه 80 خودروهای داخلی با سیستم انژکتوری تولید میشد به همین منظور آلایندگی خودروهای کاربراتوری بیشتر از خودروهای انژکتوری است و به دلیل حساسیت خودروهای کاربراتوری از سال 95 خودروهای کاربراتوری حق تردد در شهر را ندارند.
معاون سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: طرح کاهش (کنترل آلایندگی هوای شهر) یا LEZ طرحی است که به زودی جایگزین طرح زوج و فرد میشود و بر همین اساس خودروها به 4 دسته تقسیم میشوند که بر اساس میزان آلودگی حق تردد در شهر را دارند و به همین منظور دسته اول خودروهای قرمز هستند که این خودروها به دلیل این که به سن فرسودگی رسیدهاند برابر مصوبه دولت حق تردد را ندارند، دسته دوم خودروهای زرد هستند که این خودروها کاربراتوری بوده اما به سن فرسودگی نرسیدهاند، دسته سوم موسوم به خودروهای سبز که سیستم سوخترسانی انژکتوری دارند و دسته چهارم خودروهای موسوم به آبی هستند که هایبرید و برقی هستند که هیچ گونه آلایندگی ندارند.
وی با اشاره به اجرای طرح کاهش در پاییز گفت: طرح LEZ یا کاهش مقدمات اجرای آن فراهم شده و طی مهر ماه و آبان بحث آموزش و اطلاعرسانی به مردم در دستور کار است و امیدواریم این طرح از آبان ماه وارد فاز عملیاتی شود همچنین سیستمها و ابزارهای کنترلی و دوربینهای ANPR برای کنترل محدوده کاهش تعبیه و نصب شده است.