گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، پنج رتبه تک رقمی کنکور از استان اصفهان بودند که پویا همدانیان خوزانی از کاشان رتبه یک گروه زبان های خارجی و رتبه ۱۷ گروه ریاضی و فنی در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل خواهد شد و پژمان شهبازی رتبه یک کنکور در گروه ریاض و فنی نیز برای تحصیل در رشته مهندسی برق به دانشگاه صنعتی شرف میرود.
گروه آزمایشی علوم انسانی نیز سه رتبه تک رقمی در استان اصفهان داشت که سید ابوالفضل میررضی رتبه دوم و ابوالفضل مشیری رتبه سوم گروه انسانی از شهر اصفهان بودند و مشیری در رشته حقوق دانشگاه تهران و میررضی در رشته روانشانسی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل خواهند شد.
سيد ابوالفضل ميررضي با تغيير رشته در سال چهارم دبيرستان از رشته رياضي به انساني موفق به كسب رتبه دوم اين رشته شده است و با مدال نقره المپیاد وارد دانشگاه خواهد شد.
وی علاقهمند به فوتبال و طرفدار تیم سپاهان است و میگوید فکر میکنم جام ملتهای آسیا همزمان با کنکور بود ولی تمام بازیهای ایران را در این جام دیدم.
میررضی تصور خوبی از دانشگاه ندارد و معتقد است فضای اخلاقی و اسلامی که باید در دانشگاها باشد، باتوجه به شنیدهها مشکلاتی دارد که باید برای حل شدن آن تلاش کرد.
در ادامه گفتگوی خبرنگار خبرگزاری دانشجو در اصفهان را با سید ابوالفضل میررضی، دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران میخوانیم:
درس خواندن برای موفقیت در آزمون سراسری را از چه زمانی شروع کردید؟ روزانه چند ساعت درس می خواندید؟
از اول مهر سال چهارم شروع کردم و ساعات درس خواندن نیز پائین و بالا زیاد داشت؛ اما از اول که شروع کردم روزی چهار ساعت، بعد از عید به هفته ای ۴۰ ساعت رسید. نزدیک به کنکور که شدیم به روزی ۹ تا ۱۰ ساعت هم رسید.
روزهایی که به کلاس می رفتم چهار ساعت و روزهای تعطیل میانگین هفت ساعت درس می خواندم.
از کتابهای کمک درسی استفاده می کردید و در آزمون های آزمایشی شرکت داشتید؟
اکثرا کتاب درسی می خواندم و یکی دو کتاب غیر درسی هم داشتم؛ اما در آزمون های آزمایشی شرکت می کردم.
تا چه اندازه از کمک مشاور استفاده کردید؟
از راهنمایی مشاور مدرسهام، دبیرستان شهید اژهای، استفاده میکردم.
رتبه هم کلاسی هایتان در کنکور چگونه بود؟
کلاس ما کلا ۱۲ نفر بودیم، یکی از هم کلاسی هایم رتبه سه شد و اکثر همکلاسی ها هم رتبه سه رقمی کسب کردند و اکثریت رشته های حقوق و علوم قضایی را انتخاب کردند.
تاثیر خانواده در موفقیت کنکور چه اندازه است؟
خانواده مهم ترین تاثیری که می تواند داشته باشد، حمایت روحیه و انگیزهدهی است.
خانوادهام دقت نظری که بر فعالیت و درس خواندن داشتند، به صورت متعادل بود و فشار بیش از حد و دخالت زیاد نداشتند. این تعادل باعث شد در کنار حمایت های عاطفی آنها، به صورت مناسب درس بخوانم.
انتظار کسب چه رتبه ای را در آزمون سراسری داشتید؟
سال چهارم دبیرستان تغییر رشته دادم و از رشته ریاضی فیزیک، به رشته علوم انسانی آمدم، این رشته و بسیاری از درس ها برایم تازگی داشت و تا هفته قبل کنکور برای مطالعه بخشی از درسها وقت کم آوردم و برخی درس ها را ناقص مطالعه کردم.
وقتی که سر جلسه کنکور حاضر شدم پیش بینی می کردم که در یکی از این دروس ضعف داشته باشم؛ اما بعد از کنکور و چک کردن پاسخ ها پیش بینی می کردم رتبه خوبی بیاورم.
در دوران دبیرستان فعالیت های فرهنگی- مذهبی داشتید؟
سال سوم در دبیرستان شهید اژه ای ۲، در فعالیتهای پرورشی و مسابقات شرکت می کردم و همکار معاون پرورشی مدرسه در امور مذهبی و فرهنگی مدرسه بودم.
خارج از مدرسه هم در مراکز فرهنگی بودم، مثل مرکز فرهنگی شهید بهشتی که فعالیتهای مختلفی انجام میدادم، در این مرکز از مدارس برتر شهر دانش آموزان را جذب کرده و در جلسات هفتگی آموزشی و برنامه های تفریحی اردوهایی را برای این دانش اموزان برنامه ریزی می کنند.
چه علاقه مندی هایی دارید؟
طرفدار سپاهان هستم و سال کنکور تا میشد به صورت متعادل بازیها را می دیدم، بخصوص وقتهایی که حوصله درس خواندن نداشتم.
فکر می کنم جام ملتهای آسیا همزمان با کنکور بود؛ اما تمام بازیهای ایران را در این جام دیدم. خوب طبیعی است که قالب پسران به فوتبال علاقه مندند و از کودکی هم این رشته را بازی کرده و هم مسابقاتش را دنبال میکنند.
اما تلویزیون کلا کم تماشا می کنم و بویژه سال کنکور که خیلی کم تر شده بود، مثلا برخی از خبرها و سریالهای خاص را می بینم.
در دوران کنکور اهل لایک و کامنت و حضور در شبکههای اجتماعی بودید؟
عضور شبکه های اجتماعی بدم؛ اما در حد واتس اپ و اینکه بتوانم پیامی رد و بدل کنم.
چه نظری در مورد به شبکه های اجتماعی دارید؟
شبکههای اجتماعی پدیده ای است که فراگیر شده و نمی توان آنها از طریق فیلتر کردن، محدود کرد و در این حالت بلافاصله شبکه های دیگر جایگزین می شوند، بلکه باید برای آنها یک برنامه ریزی مناسب داشت.
از طرف دیگر هر فردی هم باید خودش استفاده از این شبکه ها را مدیریت کند؛ چراکه این شبکهها واقعا وقت گیر است، حتی اگر کنکور نداشته باشیم وقت گیر است و باید استفاده از آن ها کنترل شده باشد.
چه توصیه ای به داوطلبان کنکور سراسری دارید؟
جدای از اینکه کنکوری ها چه رشتهای هستند و چه هدفی را دنبال میکنند، باید هنگام برنامهریزی شخصیت و تواناییهای فرد در نظر گرفته شود و متناسب با ویژگی فرد مطالعه صورت بگیرد.
عده ای می پرسند شما که رتبه تک رقمی شدید چگونه درس خوانده اید، در صورتی که نباید به این شکل باشد و هر فردی باید متناسب با خودش برنامه ریزی مناسب داشته باشد.
من نکاتی را که به منتاسب با شرایطم است، می گویم، امام هر فردی باید ببیند چه روشی با شرایط او متناسب است. مثل خود بنده که سال گذشته به رشته انسانی آمدم از چند نفر رتبه های برتر مشاوره گرفتم که البته هر کدام روش های خاصی را پیشنهاد دادند. و من سعی کردم تلفیقی و ابداعی روشی برای خودم ایجاد کنم و این پروسه تا خود کنکور ادامه داشت و برخی درس ها را حتی هفته قبل از کنکور متوجه شدم که چطور باید این درس ها را مطالعه کرد. فرد باید خودش جسورانه اقدام کند.
با توجه به اینکه پس از ۱۲ سال تحصیل در مدرسه، وارد فضای جدید دانشگاه میشوید، نظرتان راجع به دانشگاه و فضای آن چیست؟
تصور خوبی از دانشگاه ندارم. مخصوصا دانشگاه در رشته های انسانی از نظر علمی جای کار دارد، تا سطح علمی بالا برود و فضای اخلاقی و اسلامی که باید در دانشگاها باشد، باتوجه به شنیده ها مشکلاتی دارد. که باید برای حل شدن آن تلاش کرد.
آیا در دانشگاه فقط باید درس خواند؟ یا فعالیت فرهنگی و غیر درسی نیز داشت؟
به هر حال هدف اصلی در دانشگاه درس خواندن است؛ اما مطمئنا در این سن چون افراد در دانشگاه زندگی میکنند باید جوانب مختلف زندگی را بتواند از نظر نیازهای مختلف پوشش دهد.
لازم است که دانشجویان برنامه های فرهنگی و ورزشی داشته باشند و سعی کنند از جهت اخلاقی بستر خوبی را مهیا کنند.
در دانشگاه فعالیت های جانبی و غیر درسی را دنبال خواهید کرد؟
مطمئنا فعالیتهای جانبی را مشابه دبیرستان در دانشگاه هم ادامه خواهم داد؛ اما اینکه حتما برنامههای دانشجویی باشد یا خیر، باید فضا را دید ولی در اصل انجام فعالیتهای جانبی شکی وجود ندارد ولی ممکن است در قالب دانشگاه باشد یا مراکز فرهنگی دیگر.
چه تصویری از فضای خوابگاه های دانشجویی در ذهن دارید؟
تجربه خوابگاه را در سال گذشته در دوره المپیاد داشتیم. در مسئله خوابگاه مهمترین نکته هم اتاقی ها هستند که اگر افرادی باشند که از لحاظ شخصیتی مطابق با هم باشیم و بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم، می تواند خوب باشد اما اگر یکسری اختلافاتی در بین هم اتاقی ها باشد اذیت خواهیم شد.
تاثیر خوابگاه بر درس و موفقیت فرد در دانشگاه چه اندازه است؟
خوابگا بسیار مهم است، چون در حالت عادی وقتی از کلاس خارج شویم، همواره به خوابگاه می رویم پس فعالیت درسی و غیر درسی بستر اصلی اش خوابگاه است.
از طرفی خوابگاه حکم محل اسکان را دارد و آن بار روانی که قبلا خانواده برای فرد مهیا می کرد، حالا خوابگاه باید این را متقبل شود که این نقش مهم هم اتاقی ها را نشان می دهد.
به یادماندنی ترین خاطرات دوران دبیرستانتان چیست؟
بحث حضور در کلاس فیزیک سال سوم بود؛ اما من برای المپیاد ادبی آماده می شدم، در کلاس حرف از تمودینامیک بود و من کتاب ادبی می خواندم، کلاس نرفتنها و نهایتا مدال های المپیاد خاطرات شیرینی بود.
دیپلم ریاضی گرفتم و می خواستم که با طلای المپیاد وارد دانشگاه بشوم، اما مدال نقره کسب کردم و تغییر رشته دادم و سال چهارم به رشته علوم انسانی رفتم.
صحبت یا نکته آخرتان چیست؟
امیدوارم همه افراد در زمینهای که استعداد دارند، آن را بفهمند و شکوفا کنند. خواه ورزش باشد یا درس و غیره. خانواده ها هم بدانند همه چیز درس نیست و همه باید در درس موفق باشند و به رتبههای بالا برسند؛ اما برخی ممکن است در رشته های دیگر موفق تر باشند.
استارت این کارو شیراز زد بعد بگید شیرازیا خواب هستن واقعا که
باحال!
بیگیر بخواب عامو