گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ نتایج دو سال اخیر دانش آموزان اصفهانی در کنکور سراسری نشان داد که در صورت سرمایه گذاری و توجه جدی به نخبگان علمی اصفهان، جوانان این خطه حرفهای زیادی برای گفتن در سطوح ملی و حتی بین المللی دارند.
دانش آموزان جوانی که البته صرفا از مرکز استان نبوده و از شهرهای مختلف استان اصفهان در جمع برگزیدههای کنکور سراسری سال ۹۳ و ۹۴ قرار گرفتند و حالا زمینه ساز تحقق رویاها هزاران جوان اصفهانی و خانوادههایشان برای کنکورهای پیش رو شدهاند.
چه خوب است که با قدردانی شایسته و فراهم آوردن امکانات برای این نخبگان علمی علاوه بر حفظ سرمایههای کشور، انگیزه را برای ظهور نخبگان علمی دیگر فراهم کرده و از فرصت سوزی ها و از دست رفتن سرمایه های انسانی جلوگیری کنیم.
پنج جایگاه از رتبههای تک رقمی کنکور سراسری سال ۹۴ را دانشآموزان اصفهانی کسب کردند و از این پنج رتبه، دو رتبه یک کنکور در تصاحب اصفهانیها بود.
پویا همدانیان خوزانی، داوطلب رتبه اول کنکور سراسری سال ۹۴ در گروه آزمایشی زبانهای خارجی از شهر کاشان، یکی از نخبگان است که علاقمند به تحصیل در رشته مهندسی برق بود و در سال تحصیلی گذشته نیز موفق به کسب مدال برنز المپیاد ریاضی شده بود.
پویا همدانیان، دانشآموز مدرسه شهید بهشتی کاشان، رتبه یک گروه زبانهای خارجی در کنکور سراسری و رتبه ۱۷ گروه علوم ریاضی بود که با شروع سال تحصیلی جدید در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل میشود.
وی مهمترین عامل موفقیت در کنکور سراسری را خود فرد و اراده وی عنوان میکند و میگوید: اینکه داوطلبان کنکور فقط به شرکت در کلاسهای کمک آموزشی فکر کنند، در واقع خودشان را با این کلاسها گول زدهاند و موفقیت در کنکور ربطی به این کلاسها ندارد و خود فرد بیشترین سهم را در موفقیتش دارد.
در ادامه گفتگو با پویا همدانیان را میخوانیم:
از چه زمانی درس خواندن را برای کنکور آغاز کردید و روزانه چند ساعت درس میخواندید؟
تقریبا از اول مهر سال پیش دانشگاهی شروع کردم و میزان درس خواندن بستگی به روز داشت، اگر روزِ تعطیل بود و مدرسه نمی رفتیم، ۸-۹ ساعت و اگر روزهای مدرسه بود ۵ -۶ ساعت درس میخواندم.
در کلاسهای کنکور و آزمون شرکت میکردید؟ میزان تاثیر آزمونها برای موفقیت در کنکور چه اندازه است؟
در کلاس کنکور شرکت نمیکردم، اما در آزمون شرکت میکردم و قطعا شرکت در آزمونهای آزمایشی تاثیر دارد و نیاز است در آزمون شرکت کنیم.
رتبههایی که در آزمون داشتید چگونه بود؟
رتبهها متغیر بود، اما برای مثال سه آزمون آخر در یکی رتبه هفتم و در یکی سوم .شدم
مشاور خصوصی هم داشتید؟
هم با مشاور مدرسه مشورت میکردم و هم تقریبا یک مشاوره خصوصی داشتم.
تاثیر خانواده در کسب این موفقیت چه اندازه بود؟
مسلما خانواده تاثیر زیادی دارد، چراکه آرامش فرد در زمان کنکور به عهده خانواده است، و خانوادهها در علاقهای که ایجاد میکنند نیز تاثیرگذار هستند و مهم است که خانواده چگونه نقش خود را ایفا کنند و خانواده من این وظیفه را به خوبی انجام دادند.
انتظار کسب رتبه یک گروه زبانهای خارجه را داشتید؟
در مورد کنکور زبان دید زیادی نداشتم، فکر میکردم رتبه خوبی کسب کنم، مثلا زیر ۵ رتبه مطلوبی بود، اما در خصوص کسب رتبه ۱ مطمئن نبودم.
در مورد گروه ریاضی هم فکر میکردم رتبهام زیر ده شوم، اما رتبه ۱۷ کشور و ۸ منطقه را کسب کردم.
در زمان کنکور فعالیت غیر درسی هم داشتید؟
نه، سال کنکور سالی است که باید سایر فعالیتها را کنار گذاشت و درس خواند، وقت انجام فعالیتهای غیر درسی وجود ندارد.
در دوره دبیرستان چه طور؟ فعالیت غیر درسی داشتید؟
در دوره دبیرستان فعالیتهای غیر درسی از قبیل کار با کامپیوتر، تلویزیون و غیره داشتم، اما میزان این فعالیتها زیاد نبود و جذب این فعالیتها نمیشدم.
شبکههای اجتماعی را چگونه ارزیابی می کنید؟
در زمانی که برای کنکور درس میخواندم که استفاده نمیکردم. قبل از آن هم زیاد فعالیت نداشتم و هنوز هم به طور کلی وارد نشدم و عضو این شبکهها نیستم.
چه توصیهای به کنکوریهای امسال دارید؟
امسال فقط درس بخوانند، همه چیز را کنار بگذارند، که بعدا حسرت نخورند و پشیمان نشوند؛ و من از تلاشی که کردم، راضی هستم حتی اگر به رتبهای که میخواستم، نمیرسیدم.
جایگاهتان از نظر وضعیت تحصیلی در دبیرستان چگونه بود؟
در مدرسه به جز سال پیش دانشگاهی، همیشه جزو دانشآموزان خوب کلاس بودم.
رتبه همکلاسیها در کنکور چگونه بود؟
امسال سال خوبی برای مدرسه بود و به جز خودم رتبههای خیلی خوب دیگری هم داشتیم، رتبه ۳منطقه، ۵۸ کشوری، ۱۰۵ کشوری، که امسال به طور کلی نتایج دانش آموزان مدرسه در کنکور خوب بود.
با توجه به اینکه بعد از ۱۲ سال تحصیل در مدرسه، قرار است وارد یک فضای جدیدی به نام دانشگاه شوید، چه تصویری از دانشگاه دارید؟
دانشگاه خیلی وسیع است و تفاسیر متعددی میتوان از آن داشت، اما چیزی که به نظرم مهمتر است، این است که دانشگاه محلی است که میتوانیم ایدههایمان را عملی کنیم و مهمترین مسئله دانشگاه همین است.
آیا صرفا باید برای درس خواندن به دانشگاه رفت یا دانشجویی میتواند در مسائلی از قبیل فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و ... نیز وارد شود؟
هیچ لزومی ندارد که فرد در دانشگاه فقط درس بخواند یا فعالیت غیر درسی داشته باشد، به روحیه فرد بستگی دارد و نمیتوان یک حکم کلی برای افراد مختلف صادر کرد.
شما به عنوان یک فرد موفق چه برنامهای برای حضور در دانشگاه دارید؟
هنوز دقیق نیست و میخواهم هر دو مسئله درس و فعالیت غیر درسی را به طور متعادل دنبال کنم.
مسئلهای که برای اکثر دانشجویان که از شهرستان به دانشگاه میروند وجود دارد، مسئله خوابگاه است، تاثیر و نقش خوابگاه دانشجویی را چگونه توصیف میکنید؟
خوابگاه تاثیر خودش را دارد، ولی اینکه بخواهیم بگوییم خوابگاه یک محیط بد است و جدید است، و آن را در یک پوشش قرار دهیم، خوب نیست و شاید خوابگاه یک فرصت مناسب باشد برای تعامل با جامعه و فردی که تمام عمرش را در خانه زندگی کرده است و فراتر از آن جایی نرفته، پخته نمیشود و خوابگاه نیاز است و افراد میتوانند در آنجا تعامل را یاد بگیرند.
به یاد ماندنیترین خاطره دوران دبیرستانتان چیست؟
خاطره که زیاد است و واقعا نمیدانم...
صحبت و حرف پایانی یا توصیه ای به داوطلبان دارید؟
خیلی از کنکوریها فکر میکنند موفقیت در کنکور وابسته به شرکت در موسسات و کلاسهای عالی است، در حالی که اکثر رتبههای برتر کنکور در کلاسهای خارج از مدرسه شرکت نمیکنند و فکر کردن به کلاسهای آموزشی و کلاس بیرون از مدرسه اصلا درست نیست، دانشآموزان خودشان را با این کلاسها گول نزنند و موفقیت در کنکور اصلا ربطی به این کلاسها ندارد.
در واقع هیچ عاملی به اندازه خود شخص نمیتواند در موفقیت کنکور نقشی داشته باشد؛ چراکه خیلی از افراد در کلاسهای کمک آموزشی شرکت میکنند، کتاب غیر درسی میخوانند و آزمون میدهند، اما آن چیزی که متفاوت است و منجر به موفقیت یا عدم موفقیت میشود، خود فرد است.