به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پيشهمايش دين و نظريه فرهنگي با محوريت نظريه فرهنگي صدرايي با حضور حجت الاسلام پارسا نيا، عضو شورای عالي انقلاب فرهنگي و جمعي از اساتيد دانشگاه اصفهان در تالار صائب دانشكده ادبيات و علوم انساني برگزار شد.
در اين برنامه حجت الاسلام پارسانيا ضمن اشاره به نظرات جامعه شناسان و فيلسوفان غربي، نگاهي تخصصي و تطبيقي نسبت به نظريه فرهنگي صدرا ارائه کرد.
در پيش همايش دين و نظريه فرهنگي، دكتر مهدي امامي جمعه، عضو هيات علمي گروه فلسفه دانشگاه اصفهان نيز ضمن اشاره به كم توجهي به جنبههاي فرهنگي حكمت صداريي اظهار داشت: ملاصدرا در كتابهاي مختلف به فرهنگ، اجزا ساختاري فرهنگي و آسيبشناسي جوامع ديني پرداخته است.
وي با اشاره به متخصصين حكمت متعاليه ملاصدرا افزود: ممكن است كسي متخصص حكمت متعاليه باشد، ولي يك بار هم كتاب سه اصل ملاصدرا را نخوانده باشد، در صورتي كه نظريه فرهنگي ملاصدرا در اين كتاب بيان شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان با اشاره به كتاب كسر الاصنام الجاهليه ملاصدرا توضيح داد: ملاصدرا در اين كتاب از وضعيت اجتماعي دوران خود گزارش اجتماعي ارايه مي دهد و به تحليل و آسيب شناسي زمان خود مي پردازد.
امامی جمعه با بيان اينكه فرهنگ كلاف پيچيده اي از نگرش ها، ارزش ها، هنر و آثار هنري، آداب و رسوم، مذاهب و تفسيرهاي متفاوت از آن است كه تغيير در اين مولفه ها منجر به تغيير رفتار و وضعيت اجتماعي ميشود، خاطر نشان كرد: صدرا در آثار فلسفي خود فرهنگ را با تعريف فوق، عامل موثر در تغيير رفتار جامعه مي داند.
وی با اشاره به اينكه حكمت از نظر صدرا نظريه ها و استدلال ها نيست، بلكه پويايي و نوعي زيستن و از جنس زندگي است، تصريح كرد: كسي كه به فلسفه ميپردازد بايد از فلسفه خواني عبور كند و به تفلسف برسد. زماني كه او در مرحله تفلسف است به نگاه متفاوتي نسبت عالم و آدم دست مي يابد.
عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان اضافه كرد: حكمت براي خدا عين توليد و ايجاد است و اين براي انسان هم صدق ميكند. حكمت براي انسان در تمام شئونات زندگي انسان تاثير ميگذارد بنابراين ملاصدرا به حكمت يك نگاه فرهنگي دارد.
امامی جمعه در خصوص رابطه نهاد قدرت و مردم در زمان خودش در عرصه جامعه افزود: اجتماع انساني بدون استمرار قدرت نمي تواند شكل بگيرد .در اين راستا دين و صاحبان دين در جوامع اسلامي از قدرت و نفوذ اجتماعي برخوردارند، بنابراين تفسير از دين كاركرد مدني دارد.
وی با اشاره به تفسير درست و نادرست صاحبان دين از دين در نظر صدرا تصريح كرد: كساني كه تفسير ظاهر گرايانه از دين دارند در نظام قدرت به مردم به عنوان صيد نگاه ميكنند. اين نوع نگاه در جامعه به رياكاري مي انجامد. ملاصدرا از كساني كه تفسير نادرست از دين ارايه مي دهند تعبير شبه علما مي دهد، زيرا آن ها نمي گذارند مردم نگاهي به واقعيت داشته باشند و بفهمند چه چيزي دارند. صدرا شبه علما را كه در جامعه استبداد ايجاد مي كنند به افيون تشبيه مي كند.
عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان با بيان اينكه علماي واقعي كه تفسير درستي از دين ارايه ميدهند، در شكلگيري فرهنگ درست در جامعه نقش مهمي دارند، افزود: علما واقعي در برابر مردم از خود انعطاف نشان ميدهند و طرفدار مردم هستند، اما در برابر استبداد مقتدرانه عمل ميكنند. صدرا معتقد است علماي واقعي با استبداد برخورد مي كنند و سكوت نمي كنند.
امامی جمعه با اشاره به ارتباط بين حكمت، فرهنگ وزيبايي شناسي در حكمت صدرايي تاكيد كرد: صدرا براي ارايه طرح خود در مواجهه با وضعيت نابسامان دوران خود از حكمت كمك مي گيرد و در اين راستا بيان ميكند انسان در سير شناخت خدا به زيبايي شناسي خدا ميرسد. كسي كه زيباييهاي خدا را بشناسد عاشق خدا ميشود و عاشق خدا خلايق خدا كه مردم هستند را دوست خواهد داشت بنابراين عاشق خدا ظلم و استبداد بر مردم را بر نميتابد.