گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دشمنان در طول سالهای گذشته به دنبال این بودند تا چهرهای زشت از اسلام به مردم دنیا نمایش دهند و در این راستا نیز کشورهای اسلامی سعی بر نشان دادن چهره واقعی پیامبر اکرم (ص) به جهانیان و معرفی اسلام واقعی هستند.
در کشور ما نیز اخیرا اثرات فاخری در بخشهای مختلف هنری به جامعه معرفی شده است که یکی از این اثرات فاخر فیلم «محمد رسول الله(ص)» است که توانسته است با نشان دادن چهره واقعی پیامبر اکرم (ص) و اسلام واقعی مخاطبین خود را در کشور جذب کند.
این فیلم با توجه به جنبه اسلامی بودن خود در کشورهای اسلامی نیز پخش میشود که در این کشورها نیز با استقبال پرشوری همراه شده است.
در این راستا با توجه به اهمیت این فیلم به سراغ یکی از کارشناسان ارشد مدیریت رسانه رفتهایم و در مصاحبهای تفضیلی در خصوص این فیلم نظر علمی وی را جویا شدیم.
شما را به خواندن گفتگوی تفصیلی «خبرگزاری دانشجو» با سید جواد امامی میبدی، کارشناس ارشد مدیریت رسانه دعوت میکنیم.
خودتون رامعرفی کنید و بگویید در چه سمتی مشغول به کار هستید؟
سید جواد امامی میبدی، کارشناس ارشد مدیریت رسانه که در دانشکده خبر میبد تدریس دارم و هم اکنون مدیریت مرکز هنرهای رقومی (دیجیتال) بسیج استان یزد را بر عهده دارم.
فیلم محمد رسول الله چه اثرات داخلی و بین المللی داشته است؟
درباره فیلم فاخر محمد رسول الله (ص) باید عرض کنم همانطور که مجید مجیدی عنوان کرده، ایده ساخت این اثر فاخر پس از توهینهای مکرر رسانههای غربی به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) شکل گرفته و سعی شده بر خلاف تصوری که تکفیریهای تند رو از پیامبر رحمت عرضه کردهاند، ایشان را بر اساس اسناد معتبر تاریخی به دنیا بشناسانند.
تا آنجا که اطلاع دارم برای اولین بار در تاریخ سینمای ماست که یک فیلم ایرانی هم زمان با اکران داخل، در خارج از کشور هم اکران دارد.
قرار بود فیلم ملک سلیمان بحرانی چنین شرایطی را رقم بزند که با کارشکنی صهیونیستها قرار دادهای اکران بین المللی در لحظات آخر لغو شد.
همان طور که شنیدهاید علیرضا شجاع نوری که در نقش عبدالمطلب ایفای نقش کردهاند، درباره اکران مونترال کانادا گفتهاند: بعد از نمایش فیلم به میان تماشاگران غیر مسلمان رفتم و با آنها درباره فیلم گپ زدم و متوجه شدم که ارتباط خوبی با فیلم برقرار کردهاند و شخصا خیالم راحت شد که فیلم را دوست داشتهاند.
در عرصه داخلی هم استقبال کم سابقهای که از فیلم صورت گرفته و فروش حدود شش میلیارد تومانی که تا کنون داشته نشان دهنده موفقیت و جلب توجه مردم دارد.
در حالی که هنوز چندماه هم از شروع اکران نگذشته است به گمانم پیش از این تنها فیلمی که با موضوع تاریخ مقدس (تاریخ انبیاء) به باشگاه میلیاردیهای سینمای ایران راه یافته بود ملک سلیمان نبی بود.
نکات مثبت و منفی فیلم محمدرسول الله(ص) را برشمارید؟
از نکات مثبت فیلم میتوان توجه به دوران کودکی رسول الله و معصومیت و مهربانی ناخودآگاهی که در آن نهفته است برشمرد.
همچنین استفاده از عوامل سازنده برجسته و شناخته شده که صاحب تعداد زیادی جایزه بین المللی هستند نیز به استقبال جهانی از فیلم کمک شایانی کرده است.
مثل فیلمبردار مشهور سینمای جهان ویتوریو استرارو که برنده اسکار هستند و اسکات اندرسون که به عنوان مدیر جلوههای ویژه با فیلم همکاری داشتهاند و کارنامه درخشانی دارند.
در جزئیات کار هم استفاده از منابع معتبر مذاهب اسلامی و عدم ورود به بخشهای اختلافی کمک بزرگی به نفوذ بیشتر این اثر در جهان اسلام دارد.
برخی از منتقدان داخلی متاسفانه این فیلم را با سریالهای موفقی مانند امام علی (ع)، مختارنامه مقایسه کردهاند که قیاس درستی نیست و از نظر رسانهشناسی، قالب سریال به دلیل فرصت پرداخت به قصههای جانبی، تداوم زمانی بیشتر و درگیر کردن مستمر ذهن مخاطب اثرگذاری بیشتری میتواند داشته باشد و این مسئله، باعث نفی ارزشهای یک فیلم سینمایی نمیشود. یکی از اهداف سازندگان فیلم محمد رسول الله(ص) نشان دادن اسلام اصیل و مهربانی رسول اکرم (ص) بوده است.
آیا در این فیلم سازندگان به اهداف خود رسیدهاند؟
هدف سازندگان این اثر نمایش چهره واقعی پیامبر اعظم (ص) بوده و بازخوردهایی که تا کنون مشاهده شده نشان از موفقیت نسبی فیلم در القای چنین مطلبی دارد.
البته برای جمع بندی هنوز خیلی زود است و پیش بینی این است که مخاطب غیر مسلمان بیش از مسلمانان دچار تغییر دیدگاه درباره وجود مبارک رسول الله (ص)شود؛ چرا که یک جانبه گرایی و سم پاشیهای مستمر و افراطی رسانههای مسلط جهانی، باعث میشود اطلاعات فیلم بسیار ناب جلوه کند و دیوار موهوم بین مخاطب و پیامبر رحمت شکسته شود.
دلایل ترس و هراس وهابیت از ساخت این فیلم چیست؟
از هشت سال پیش که زمزمههای ساخت این اثر به گوش میرسید عکس العملهای جریان وهابیت و آل سعود نیز شروع شد.
آنها از بهانه نشان دادن چهره پیامبر ایراد گرفتند که با پاسخ کارگردان مواجه شد و بعد به سراغ جملات و اصطلاحات دیالوگهای نقش پیامبر اکرم (ص) رفتند که مجیدی بر استناد دیالوگها به منابع تاریخی تاکید کردند.
متاسفانه در این جریان برخی از علمای الازهر مصر هم که از تکفیریها معتدلتر هستند با این شبهات همراهی کردند.
پس از اکران هم دارند سعی میکنند با تحریم فیلم و نیز کارشکنی در اکرانهای منطقهای و جهانی از برد رسانه این فیلم فاخر بکاهند.
بالاخره وهابیها و داعش نام رسول الله (ص) را روی پرچمهایشان دارند و نمیخواهند رفتارهایی که سالها زیر این پرچم و با پنهان شدن زیر این اسم مقدس انجام دادهاند، افشا شود.
آنها نقش اصلی را در اسلام هراسی غیر موجه غرب داشتهاند و با اعمال خشونت آمیزشان همواره بهانه توهین به اسلام را جفت و جور کردهاند.
ظاهرا اعلام کردهاند میخواهند با قرائت خودشان از رسول خاتم در جواب این فیلم، اثری تولید کنند.
چقدر ساخت این فیلم باعث همبستگی بین شیعه و سنی شده است؟ و آیا پشتیبانان داعش عکس العملی نسبت به ساخت فیلم نشان دادهاند؟
درون مایه اصلی فیلم درخواست وحدت بر حول محور شخصیتی است که همه مذاهب اسلامی درباره ایشان اتفاق نظر دارند و قطعا با اکران گسترده فیلم، امید میرود دلهای مومنان به ایشان به هم نزدیک شود و کدورتهای بیمبنایی که با دستهای خارجی بین امت رسول الله(ص) رواج دارد کم رنگتر شود.
البته فیلمها در بستر شرایط زمانی و مکانی اکران معنای اجتماعی خود را مییابند و بنابراین با توجه به افراطیگری بیسابقه داعش در منطقه آسیا، شکستهای پیوسته قرائت وهابیت از اسلام در اختلافات داخلی جهان اسلام، ضعف حاکمیت عربستان، موج مطالعه آثار اسلامی در جهان غرب و موارد دیگر امیدواریم فیلم محمد رسول الله (ص) آغازگر فصل جدیدی از مناسبت بیداری اسلامی و انسانی باشد و نور پیامبر (ص)در دنیای ظلمت زده امروز عده زیادی را به خود جلب کند.