به گزارش گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»،برنامه تلویزیونی «هفت» تنها برنامه تخصصی حوزهی سینمای تلویزیون ایران، اولین بار با پیشنهاد فریدون جیرانی به شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و با اجرای همین کارگردان قدیمی سینما تولید و پخش شد. پس از مدتی جیرانی که با انتقاداتی از سوی اهالی سینما روبه رو شد از اجرای این برنامه کنار رفت و گروه تولید جدیدی برنامه هفت را با اجرای محمود گبرلو به روی آنتن فرستادند. هفت در دوره دوم موضوع پایان نامه مهرداد عشوندی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناس روابط عمومی سازمان سینمایی است که در آن به نتایج جالبی درباره تفاوت دیدگاه مدیران سینمایی و سینماگران درباره این برنامه دست یافته است؛ در چکیده این پایان نامه آمده:
«پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دیدگاه صاحبنظران و کارگزاران سینمایی درباره تأثیر برنامه تلویزیونی «هفت» بر توسعۀ سینماي ایران، شناسایی میزان هم راستایی و تشابه دیدگاه مدیران و تهیه کنندگان سیما ا با هنرمندان و کارگزاران سینماي ایران در هدف گذاري ساخت برنامه تلویزیونی «هفت» و بررسی تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینماي ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در اقتصاد سینما، تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینماي ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در انتقال محتواي ارزشی، تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینماي ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در ارتقاء سطح آگاهی و بینش بینندگان تلویزیون، تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینماي ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در شفاف سازي مسایل و مشکلات سینماي ایران انجام شده است. بنابراین با بررسی جامع ادبیات نظري، چهار بعد عمده اثرگذار برنامۀ «هفت» بر توسعۀ سـینما یعنـی ابعـاد اقتصاد سینما، انتقال محتواي ارزشی، ارتقاء سطح آگاهی و بینش بینندگان تلویزیون و شفاف سازي مسایل و مشکلات سینماي ایران شناسایی شده و بر مبناي ادبیات موضوع متغیرهاي مربوط به هریک از آنها نیـز تهیه و تدوین شد»
در این پژوهش بیش از 200 نفر از دست اندر کاران عرصه سینما به پرسشنامه پاسخ داده اند، دستۀ هنرمندان شامل هنرپیشگان سینمایی، کارگردانان، مدیران تولید، تهیـه کننـدگان سـینمایی و سـایر کارگزاران سینمایی هستند و از این تعداد حدود 70 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. دستۀ منتقدان شامل خبرنگاران سینمایی، محققان و منتقدان سینما است که از این تعداد حدود 76 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. نام هایی چون فاطمه معتمد آریا ، تهمینه میلانی ،رضا رویگری، علی قوی تن،محمد نیک بین ،دبیران سه دوره جشنواره فیلم فجر (علیرضا رضاداد، محمد رضا عباسیان ،محمد خزایی)، دکتر ایوبی رییس سازمان سینمایی و بخشی از مدیران فعلی و گذشته سازمان سینمایی و چهره های سرشناس دیگری از اهالی سینما در میان پاسخ دهندگان بوده اند .
نتایج به دست آمده در این پژوهش به این نکته اشاره دارد که مدیران از میزان شفاف سازي در برنامۀ هفت و هنرمندان و کارگزاران هنري درباره محتـوا و سطح آگاهی در این برنامه رضایت بیشتری دارند.
همچنین اغلب پاسخ دهندگان به پرسشنامه معتقدند که ویژگی بیان صریح مسائل مربوط به سینما، بـه شکل متوسـط رو به پایین در برنامۀ هفت وجود دارد و عواملی که در ساخت این برنامه فعالیت می کنند به طور متوسط از تخصص لازم، برای ساخت این برنامه سینمایی برخوردارند. همچنین از نظر افرادی که در این پژوهش شرکت کرده اند، پرهیز از پرداخت کلیشه ای به موضوعات به طور متوسط در این برنامه وجود دارد و بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که تسلط مجري به موضوع برنامه، متوسط و یا کم است. همچنین بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که ساعت پخش برنامه تلويزيوني هفت، نامناسب است.و نیز بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که حضور ميهمان با سليقه هاي متفاوت در برنامه تلويزيوني هفت ، متوسط و یا کم است. از دیدگاه بیش از نیمی از پاسخگویان، پخش زنده برنامه به عنوان يك ويژگي مثبت ، محسوب می شود.
در پاسخ به این پرسش که « افزایش مخاطبان این برنامه سبب استقبال مردم از فیلم های در حال اکران می شود؟»، بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که افزایش مخاطبان این برنامه سبب استقبال مردم از فیلم های در حال اکران می شود. و اغلب پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که نقد و بررسی فیلم های سینمای ایران در برنامه هفت می تواند سبب جذب سرمایه برای ساخت فیلم های جدید شود.
«حضور پیشکسوتان سینما در این برنامه سبب رفتار مناسب با هنرمندان از سوی مردم می شود؟» پرسش دیگر این پرسشنامه است، بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که حضور پیشکسوتان سینما در این برنامه سبب رفتار مناسب با هنرمندان از سوی مردم میشود و بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که دعوت از پیشکسوتان، بازیگران و گفتگو پیرامون فیلمهای در حال اکران برای مشاهده فیلم در سینما اشتیاق ایجاد کرده است.
یکی دیگر از نتایج این تحقیق نشان می دهد که پاسخگویان هنرمند، میزان توجه برنامۀ هفت به شکل گیري سینماي ایران به عنوان سینماي دولتی و پاسخگویان مدیر میزان توجه این برنامه به ترویج سینماي مستقل با حاکمیت بخش خصوصی و میزان قائل شدن سهم بینابینی براي بخش هـاي دولتـی و خصوصی را بالاتر از سایرین ارزیابی کرده اند. اغلب پاسخگویان، میزان توجه برنامة هفت به گویة شکل گیری سینمای ایران به عنوان سینمای دولتی را زیاد، حدود چهل درصد پاسخگویان میزان توجه برنامة هفت به گویة مروج سینمای مستقل با حاکمیت بخش خصوصی را متوسط و بیش از پنجاه درصد پاسخگویان میزان توجه برنامة هفت به گویة قائل شدن سهم بینابینی برای بخش های دولتی و خصوصی را متوسط ارزیابی کردهاند و بنابراین توجه برنامة «هفت» به شکلگیری سینمای ایران بهعنوان سینمای دولتی، یکی از معایب این برنامه بهشمار میرود.
حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور در تحلیلی درباره این برنامه در پرسشنامه اش می نویسد: «از آنجا که برنامه هفت مانند هر برنامه دیگری در صدد جذب مخاطب است، ناخودآگاه گرایش به سوی مدل برنامه نود وجود دارد که هم برای سینما و هم برای خود برنامه بسیار خطرناک است. خوب است دست اندرکاران به مدل های دیگر روی آورند یا این که مخاطب انبوه مدنظرشان نباشد و برنامه ای تخصصی برای سینماگران و سینما بسازند.»