به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حجت الاسلام علمی شب گذشته در جمع دانشجویان در مراسم شب عاشورای هیات دانشجویی سید الشهدای دانشگاه فردوسی مشهد در مسجد امام رضای این دانشگاه گفت: هنگامی که میان دو قبیله، قوم، گروه و ملت معاهدهای بسته میشود، هر دو گروه موظف به رعایت آن هستند، در این میان اگر گروهی عهد و پیمان خود را نقض کند به او میگویند کوفی؛ این امر نشان میدهد یک واقعه تاریخی آنقدر تکرار میشود که جریان کوفی و عهدشکنش به رخ کشیده شده و به جریان کوفی معروف میشود.
وی جریان کوفه را دارای دو هدف عمده دانست و افزود: جریان کوفی در اولین هدف خود تلاش دارد تا مانع از پیروزیهای جبهه حق شود و هدف دومی که دنبال میکنند ایجاد جنگهای بیهوده است.
این استاد حوزه ادامه داد: این جریان در هنگامه پیروزی حق، جنگی بیهوده راه میاندازد که درجه اهمیتش به اندازه جنگ اصلی نیست. همانند جریان حکمیت امیرالمومنین (ع) که جریان کوفی را وادار، به حاشیه بردن جنگ صفین کرد.
حجت الاسلام علمی به فرمایش امام علی (ع) در صبح روز جنگ صفین که موجب ایجاد ماجرای حکمیت میشود اشاره داشت و تاکید کرد: در کتاب «وقعه الصفین» که در سه جلد به فارسی ترجمه شده است به خوبی جنگ صفین و جریانی که در آن انواع سازهای شیطان خودنمایی میکنند را میتوان دید.
وی تصریح کرد: امام علی (ع) در صبح روزی که ظهر همان روز در هنگامه پیروزی لشکر حق، جریان حکمیت به راه انداخته میشود، میفرمایند «باقی نمانده است برای معاویه ابن ابی سفیان نفس آخری» و به واقع همین اتفاق نیز رخ میدهد.
این استاد حوزه بیان داشت: اما در این میان عمروعاص که نفسهایش به نفس معاویه وابسته است به جریان کوفی دلخوش میکند و سراغ اشعث فردی که به گفته ابن ابالحدیده در هر کجای حکومت امام علی(ع) که فتنه شکل میگیرد اشعث حضور تاثیرگذار دارد، میرود.
حجت الاسلام علمی خاطرنشان کرد: عمروعاص به اشعث میگوید اگر بنا باشد ما یکدیگر را کشته و از میان برداریم پس از ما نصاری و یهود به زنان و فرزندانمان حمله میکنند و چه بر سر ما میآید؟ اشعث میگوید این چه حرفی است؛ چرا می ترسی و اینگونه حرف می زنی؟.
وی افزود: عمروعاص فرد ترسویی نیست در حقیقت میخواهد ترس را در دل سپاه امام علی(ع) ایجاد کند، آن چنان که نتیجه حرفهای وی تاثیر گذاری بر اشعث را به دنبال دارد و او با بیان سخنان عمروعاص در میان لشکر مولا علی(ع) موجبات شکل گیری ماجرای حکمیت را چینش میکند.
این استاد حوزه تبدیل شدن قتال اصلی در هنگامه پیروزی حق به قتالی بیهوده و فتنه انگیز را تلاش جریان کوفی دانست و با بیان این سوال که چرا کوفیان در طول جریانات مهم تاریخ اسلام عهدشکنی میکنند؟ گفت: باید این سوال را از خود پرسید که چرا کوفیان تا آخرین نفس با امیرالمومنین علی(ع) میمانند؛ اما در لحظه نهایی علی و فاطمه(س) را تنها میگذارند؟.
حجت الاسلام علمی ادامه داد: چرا نامههای بسیار به امام حسین(ع) مینویسند و مقدمات امامت فرزند فاطمه (س) را فراهم می کنند؛ اما در لحظه آخر نه تنها وی را تنها میگذارند؛ بلکه در برابرش به جنگ میایستند؟.
وی با بیان این سوال که چرا با حرکت قطع به یقین جریان حق، جریان باطل به عقب نشینی میپردازد؟ گفت: عین این اتفاق در فاجعه منا رخ نمایی کرد، آنجا که آل سعود از برگرداندن جنازههای حاجیان ایرانی خودداری میکرد و تنها در برابر دو فرمایش قطع به یقین رهبر معظم انقلاب که فرمودند «برخورد سخت و خشنی خواهیم کرد» عقب نشینی میکنند.
جریان کوفی اهل پرداخت هزینههای سنگین نیست
این استاد حوزه با بیان این نکته که درست در لحظه نابودی جریان باطل، این جریان به کمک جریان کوفی خود را نجات میدهد، تصریح کرد: پاسخ این سوال که چرا جریان کوفی ملعبه جریان باطل است تنها در این پاسخ نهفته است که این جریان اهل پرداخت هزینههای سنگین در راه حق نیست.
حجت الاسلام علمی تاکید کرد: این جریان اعتقاد دارد باید مبارزه و در مسیر عدالت طلبی حرکت کرد؛ اما بی سرو صدا و بدون هزینه.
وی با بیان این موضوع که کسی که معاد را باور داشته باشد حاضر به شهادت و شهادت طلبی است، خاطرنشان کرد: جریان کوفی معاد را باور ندارد و بر این اساس نمیتواند تا انتهای کار پای حق ایستادگی کند زیرا راه حق راه معاد باوران است.
این استاد حوزه با بیان این نکته که دو راه وجود دارد که انسان به جریان کوفی مبتلا نشود، گفت: نکته اول که از حدود ما خارج است و باید تلاش فراوان شود تا بتوان به آن دست پیدا کرد این موضوع است که از حالت عبادت التجار بیرون آمده و مانند امام حسین(ع) به عبادت الاحرار دست پیدا کنیم.
بصیرت مانع از گرفتاری در جریان کوفی میشود
حجت الاسلام علمی افزود: نکته دوم اتکای به بصیرت است یعنی از بصر گذر کردن و به بصیرت دست یافتن، زیرا بصیرت در همه وجود دارد؛ اما باید بتوانیم بر اساس بصیرت حقجوی خود رفتار کنیم.
وی قلب جریان کوفی را تا آن جا همراه امام حسین(ع) دانست که بتوانند مزد تلاش خود را ببینند و تصریح کرد: آن جا که دیگر نمیتوان با چشم سر مزد در راه حق ایستادن را دید و بر اساس فرمایش امام حسین(ع) که در فردای کربلا مرگ در انتظار یاران ایشان است عدم معاد باوری موجب ترک میدان میشود.
این استاد دانشگاه متذکر شد: امام حسین (ع) پس از رفتن کسانی که تاریکی را فرصت مناسبی جهت رها شدن خود از چنگال مرگ میدانستند، جایگاه یاران باقی مانده پس از شهادتشان را نشان داد و حبیب بن مظاهر، حر، زهیر و دیگر یاران فرزند رسول خدا(ص) جایگاهی را که تنها افراد بصیر و مقاوم میتوانند درک کنند، دیدند.
حجت الاسلام علمی به فرموده امام سجاد(ع) در بیان حال یاران امام حسین(ع) در وارد شدن به میدان نبرد با لشکر شام، گفت: امام سجاد (ع) میفرمایند: حال یاران امام حسین(ع) جهت تاختن به لشکر دشمن مانند حال نودامادانی بود که میخواستند به دیدن نو عروس خود بروند و با این حال خدای خود را ملاقات میکردند.
در فتنه 88 برخی مانند جریان کوفی مقابل امام حسین(ع) قدرت تشخیص نداشتند
وی تلاش دشمن در ایجاد جریان کوفی را بر اساس نشانه گرفتن آگاهی و بصیرت مردم دانست و تاکید کرد: در حادثه کربلا دشمن ابتدا گرد و خاک تئوریک و ایدئولوژیک کرد و سپس قدرت انتخاب و تصمیم گیری را از مردم گرفت، اتفاقی که دقیقا در فتنه سال ۸۸ رخ داد و جریان پیروز را با جریان کوفی تبدیل به جنگی داخلی کرد و در نهایت قدرت انتخاب را از برخی مردم گرفت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در هنگام پرسیدن این سئوال از برخی افرادی که چرا وارد میدان اغتشاشات فتنه سال ۸۸شده بودند این موضوع پررنگ بود که این افراد ناتوان از تشخیص راه صحیح از غلط را عامل اصلی ورود خود در این فتنه بزرگ میدانستند.
حجت الاسلام علمی فضای قالب بر کوفه در هنگام حرکت امام حسین(ع) از مکه به کوفه را بسیار سنگین دانست و تصریح کرد: چه اتفاقی میافتد که حضرت ابالفضل العباس(ع) در غبار سنگین جهل و جریان یک سویه مردم کوفه گم نمیشوند و در آن آشفته بازار راه حقیقی را پیدا میکنند.
در جامعه جاهل کوفه کشتن امام حسین(ع) برای خدا بود
وی گفت: در جامعهای که حسین کشتن در آن مُد شده بود، انجام حرکتی در مسیر مقابل جریان حاکم و قالب بر جامعه بسیار سخت بود تا جایی که مردان کوفی برای جنگ با حسین فاطمه(س) از زنان خود میخواستند که دعا کنند خداوند این جنگ را از آنان قبول کند.
این استاد دانشگاه حضرت عباس(ع) را نافذالبصیره دانست و بیان داشت: علت پیروزی حضرت عباس(ع) در برابر جامعه وهم زده کوفه نافذالبصیره بودن ایشان بود، به نحوی که امروز نیز رهبر معظم انقلاب بر اهمیت وجود دانشجوی بصیر تاکید بسیار دارند.
حجت الاسلام علمی بصر را چشم و بصیرت را چشم دل دانست و گفت: بصیرت میتواند لباس ظاهر دشمن را که نمایش دهنده حق است پاره کند و باطن باطل آن را به نمایش بگذارد.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص واژه نفوذ در ماههای اخیر اشاره کرد و متذکر شد: فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص نفوذ دشمن در کشور نشان از این مهم دارد که افراد بیبصیرت در کشور در حقیقت نفوذگاه دشمن و رخنه آنان به داخل انقلاب اسلامی هستند.
نفوذگاههای انقلاب افراد بیبصیرت در داخل کشور هستند
این استاد دانشگاه بیان داشت: نفوذگاههای انقلاب افراد بیبصیرتی در داخل کشور هستند که نمیتوانند آرایش دشمن را ببینند و کار را به جایی میرسانند که رهبر معظم انقلاب بگویند «من صف آرایی دشمن را میبینم چه کنم که شما نمیبینید؟».
حجت الاسلام علمی در شرح این موضوع که چرا بصیرت در وجود ما فعال نیست و درک راه حق را مشکل میکند، بیان داشت: در ادبیات معرفتی آن چه که مشهود نیست و چشم سر قادر به دیدن آن نمیباشد غیب است.
وی ادامه داد: بر این اساس خدا، امام زمان(عج)، معاد، بهشت و جهنم، باطل، گناه و شیطنتهای بسیار خبیثانه دشمن همه و همه غیب هستند و این شما و بصیرت شما است که میتواند راه شناخت و تشخیص این موارد را بیابد.
این کارشناس مسائل مذهبی گفت: چرا گاهی بر اساس حرف مرجع تقلیدی که دچار اشتباه شده راه خود را انتخاب میکنید؟ شما باید بتوانید بر اساس حق راه درست را از اشتباه برگزینید.
حجت الاسلام علمی به فرمایش امام باقر(ع) در پاسخ به سوال فردی از خوارج اشاره داشت و گفت: فردی از خوارج از امام باقر(ع) پرسید، که را بپرستیم؟ امام فرمودند خداوند را، پرسید او را دیدهاید؟ پاسخ دادند با چشم سر خیر؛ اما با حقایق ایمان و چشم دل بله دیدهام.
کثرت گناه موجب نداشتن بصیرت است
این استاد حوزه ادامه داد: امام حسین(ع) در فراز عرفه میفرمایند «کور باد چشمی که نتواند تو را ببیند» و حال اگر من نمیتوانم خدا را ببینم این من هستم که خلاف قاعده حرکت میکنم.
حجت الاسلام علمی به فرموده امام رضا(ع) اشاره داشت و افزود: خدا دیدن اصل زندگی ما است و اگر نمیتوانیم خدا را ببینم به این دلیل است که امام علی بن موسی الرضا(ع) بیان می کنند که «کثرت ذنوبهم» موجب ندیدن خداوند در دل شما است.
وی در پایان با بیان این نکته که اگر نتوانید خدا را ببینید از نگاه امام حسین(ع) شامل فراز دعای عرفه ایشان خواهید بود، یادآور شد: برای درک خداوند باید بصیرت خود را بالا برده و برای بالا بردن بصیرت نیاز به دوری از گناه است.