به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از گرگان، حسین طایی، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعدازظهر امروز در جلسه روسا و کارنان مراکز علمی کاربردی استان گلستان گفت: در گذشته حضور دانشگاهها در بازار کار به ۱۰ تا ۲۰ درصد میرسید؛ اما امروزه حضور دانش اموختگان دانشگاهی در بازار به بالای ۵۰ درصد رسیده است.
وی افزود: اگر فرض کنیم در سال آینده ۸۰۰ هزار نفر دانش آموخته داشته باشیم نیاز داریم به همان اندازه ۸۰۰ هزار شغل تخصصی ایجاد کنیم برای تحقق این مهم خیلی چیزها باید در جامعه اتفاق بیافتد.
طایی با طرح این پرسش که برای تعامل بین بازار کار و دانشگاه چه کارهایی باید انجام دهیم، متذکر شد: سیاست های کلان دولتی در حیطه وظایف ما نیست اما ما در سطح خرد باید سه وظیه مهم و اساسی «توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی» را در تربیت دانشجویان دنبال کنیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دانشگاهی که بخواهد کارآفرین تربیت کند باید خودش در ابتدا کارآفرین باشد یعنی ما مسئول هستیم که ابتدا دانشگاه را به سبک دانشگاه کارآفرین برسانیم و پس از آن دانشجوی کارآفرین تربیت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دانشجو باید آنقدر توانمند بشود که بتواند یک شغل پیدا کرده و در آن مداومت داشته باشد و ضمن آن بتواند آن شغل را ارتقا بخشیده و برای خود و صاحب بنگاه ارزش آفرینی بکند؛ توانمندسازی در واقع به معنی دادن قدرت و اختیار به یک فرد برای انجام عملی است که ما باید این کار را در تربیت دانشجویان انجام دهیم.
طایی در
بخش دیگر سخنانش به آسیبهای موجود بر سر راه کارآفرینی در دانشگاهها اشاره کرد و عنوان داشت: باید ببینیم در دانشگاه چه مشکلاتی وجود دارد، یکی از مباحث بی انگیزگی دانشجویان است، به ندرت میشود با دانشجو سر کلاس صحبت کنید و بخندد!
وی خطاب به اساتید با بیان اینکه سعی کنید در کلاس با ظاهری آراسته و رفتاری شاداب حاضر شوید، متذکر شد: یکی از مباحث مهم در کارآفرینی تنفیذ قدرت به دانشجویان است اما گویا دانشجویان ما حتی قدرت نمیخواهند و بی انگیزه شده اند، این مسئله خیلی جدی است؛ از این افراد اگر بخواهیم کارآفرین بسازیم خیلی سخت است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی از مبحث آسیب شناسی خارج شده و اظهار کرد: کارآفرین فردی است که با تکیه بر نوآوری، تخشیص فرصتها و پذیرش مخاطره کار خود را آغاز کند، در واقع کارآفرین باید هوشیار بوده و در سطوح مختلف از بازار گرفته تا جامعه و حتی بین الملل بتواند خلق ارزش کند.
طایی با بیان اینکه باید اقتصاد خود را از اقتصاد بد مدیریت شده به اقتصاد خوب مدیریت شده سوق دهیم، تاکید کرد: خوب مدیریت شدگی آغازی است برای کارآفرینانه شدن یک ااقتصاد، یعنی اقتصاد کارآفرینانه از اقتصاد مدیریت شده گذر میکند.
دانشجویان ما دچار رخوت هستند و هیچ کاری را حاضر نیستند انجام بدهند
وی با قیاس اقتصاد ایران با کشور آلمان، خاطرنشان کرد: چرا اقتصاد ما در قیاس با آلمان این قدر تولید ناخالص داخلی کمتری دارد؟ رمز شکوفایی در چپیست؟ ما در سرزمین و منابع کم نداریم هر چه هست در نیروی انسانی ماست، تحرک و پویایی نیست، دانشجویان ما دچار رخوت هستند و هیچ کاری را حاضر نیستند انجام بدهند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: ابزار ما برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین، «مراکز کارآفرینان شغلی و مرکز خدمات شغلی دانشگاهی» است، مرکز خدمات شغلی دانشگاهی و یا همان «کوریر سرویس» آیکونی است که رزومه اساتید، مدیران، دانشجویان، دانش آموختگان و چهرههای برتر دانشگاهی هر دانشگاهی را در خود دارد و به کارفرما اجازه میدهد بر اساس آن بهترینها را برای بنگاه خود انتخاب کند.
طایی با اشاره به ۷۰ دانشگاه و ۹۰ هزار دانشجوی استان گلستان، گفت: باید در سایت هر دانشگاهی آیکون «مرکز خدمات شغلی دانشگاهی» با محتوای خلاصه مشخصات فردی هر فرد وجود داشته باشد تا کاریابیهای استان آن را بشناسند این امری ضروری و از ابتداییترین کارها برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین است.
وی در ادامه به تشریح روشهای ایجاد کسب و کار پرداخت و اعلام کرد: الگوی بیزینس یکی از ضروریات است که دانشجویان با آن آشنا شوند، این روشها را باید دانشجویان یاد بگیرند، دانشجویان باید بدانند چگونه برای کسب و کار پلان (PLAN) بنویسند، دومین مرحله بازاریابی است، در واقع بازاریابی اولین رمز موفقیت ورود به بازار کار است دانشجویان باید مهارتهای نوشتاری، گفتاری و شنیداری در تعاملات بازاری را یاد بگیرند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: دانشجویان در کنار این مهارتها باید روش های تامین مالی کسب و کار را نیز بلافاصله بیاموزند آنان باید بدانند بانک کجاست و بدانند سراغ بانک که میروند باید گزارش توضیح فنی و اقتصادی داشته باشند باید نهادهای تأمین مالی مانند بانکها و صندوقهای قرض الحسنه را بشناسند، صندوقهای اعتباری را بشناشند؛ در جامعه ما صندوق تامین مالی کوچک زیادی وجود دارد که صندوق کارآفرینی امید، بسیج سازندگی، بانک قرض الحسنه رسالت، کمیته امداد و پست بانک از آن جمله هستند.
وی خطاب به روسای مراکز علمی کاربردی استان متذکر شد: در استان ۴۵۰۰۰ کارگاه داریم برخی دو نفره برخی بالای ۱۰۰ نفره است شما میتوانید از هر مرکزی ۱۰ تا ۲۰ دانشجوی مستعد را به این کارگاه ها معرفی کنید تا همیار کارآفرین شوند و در تعامل با آنان با شیوههای کسب و کار آشنا شوند.
طایی تصریح کرد: در معرفی دانشجویان به بنگاهها و شهرکهای صنعتی هیچ رابطه استخدامی تعریف نکنید، به محض شروع این تعریف کارها مشکل میشود این تماس فقط باید برای تعامل باشد تا دانشجو با رفتار و سکنات یک کارآفرین آشنا شود.
وی با اشاره به برخی باورهای غلطی که در جامعه نسبت به سرمایه داران وجود دارد به قرائت یک شعر با این مضمون «هر کس افزوده گشت سیم و زرش زر نباریدست از آسمان به سرش بلکه یا که خود دزد بود یا پدرش» پرداخت و گفت: این شعر تهدید مهلکی به اندیشههای کارآفرینی است، واقعا اینگونه نیست که هر که ثروتمند شد دزد است در واقع پشت هر ثروتی کار زیاد و تلاش مضاعف وجود دارد.
همه سرمایه داران مملکت رانت خوار نیستند/ «تلاش» لازمه اصلی «ثروت» است
طایی تأکید کرد: پشت سر این کارخانهها و لباسهای شیک و مسافرتهای خارجی «کار زیاد» خوابیده است، رانت خوارها همه جامعه ما نیستند، همه صاحبان بنگاههای ما رانت جو نیستند، این باورهای اشتباه را از ذهن دانشجویان کنار بیاورید، آقای کارخانه دار ۶۰ سالهای که اکنون در رفاه است قطعا ۴۵ سال زحمت کشیده و تلاش کرده است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی بار دیگر بر همیاری دانشجویان و کارآفرینان تأکید کرد و گفت: اگر دانشجو همیار کارآفرینی را قبول نکرد برود در نقش کارآموز و کارورز فعالیت کند، ولی رابطه استخدامی تعریف نکنید تا کارآفرینان به شما اعتماد کنند و بدانند فقط دارند آدم پرورش میدهند.
کارآفرین واقعی از تکثیر افراد شبیه به خود واهمه ندارد
وی افزود: کارآفرین از جنس خود این مردم است و خواهان این است که شبیه خود را تکثیر و تولید کند در واقع کارآفرین واقعی از اینکه شبیه خود را تکثیر و تولید کند واهمه ندارد چرا که میداند هر چه کسب و کار رونق بیشتری پیدا کند تقاضا برای کالای وی نیز افزایش خواهد یافت.
اصلا شرم آور نیست که یک دانشجو محیط دانشگاه را تی بکشد
طایی همچنین به کسب و کارهای دانشجویی اشاره کرد و ابراز کرد: کسب و کارهای دانشجویی را باید به گونهای تعریف کنیم که عار نباشد، کارهایی که در سلف سرویس انجام میشود و یا کار زیراکس عار نیستند، در کشورهای پیشرفته تمام امور دانشگاهی بوسیطه دانشجویان انجام میشود این امر موجب خواهد شد دانشجو خود را برای شرایط بیرونی آماده کند، کار دانشجویی اصلا چیز بدی نیست و اصلا شرم آور نیست در کشورهای پیشرفته که تحصیل کردیم این قبیل موارد زیاد بود و اصلا شرم آور نبود که یک دانشجو محیط دانشگاه را تی بکشد.
وی به انتهاب فرآیند تولید کار اشاره کرد و بیان داشت: تجاری سازی ایدهها آخرالامر باید برگردد به بازار، تجاری سازی در واقع یعنی چگونگی تبدیل یک ایده به محصولی که در بازار فروش برود پس این آخر کار مهم است و برای اینکه بتوانیم محصول خود را بفروشیم لازم است مهارت بازاریابی و تعامل را کشب کنیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: وقتی راجع به تجاری سازی ایدهها صحبت میکنیم در واقع راجع به سبد مهارت دانشجویان صحبت میکنیم، آشنایی با موارد جدید برای دانشجویان ما مهم است دانشجو باید بداند هر بنگاه یک دوره خردسالی، یک دوره بلوغ و یک دوره بزرگسالی دارد که دوره خردسالی آن همان دوره مرکز رشدی است، دوره شتاب دهنده آن دوران بلوغ است و دوران ورود به بازار و جهش اساسی نیز دوران بزرگسالی است.
وی با بیان اینکه کارآفرین ما باید بداند در مرحله نوزایی و خردسالی چه رفتاری باید از خود بروز دهد هر کدام از این دورهها ملاحظات خاص خودش را دارد، متذکر شد: عمر بنگاههای ما در برخی موارد به پنج سال هم نمیرسد؛ چرا که کارآفرینان ما رفتارهای مربوط به هر دوره از بنگاه کارآفرینی را نمیداند و میخواهد در همان مراحل خردسالی رفتار و حرکات مربوط به بزرگسالی را از خود بروز دهد و بلافاصله بعد از شکست به عمر کار خود پایان میدهد.
زنده باد ورشکستگی!
طایی با بیان اینکه باید برای دانشجویان مفهوم شکست و دوباره برخیزیدن تعریف کرد، ابراز داشت: اصلا ورشکستگی چیز بدی نیست، زنده باد ورشکستگی، ناکارآمدان ورشکسته میشوند، وقتی ورشکسته شدید یعنی در این حرفه و صنعت نمیتوانید موفق باشید و تنها کاری که باید بکنید این است که بروید و حرفه خود را عوض کنید، انحلال بنگاه چیز بدی نیست.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: مدرک دانشگاهی یکی از آیتمهای سبد مهارتی دانشجو محسوب میشود آیتمهای مهم دیگر آشنایی با مفهوم رشد بنگاه و ایجاد کسب و کار، شکوفایی و ظهور و حتی سقوط بنگاه، بازاریابی و شیوه تعامل با بازاریان و آشنایی با آیین نگارش زبان فارسی، آشنایی نسبی با زبان انگلیسی و آشنایی با آی.سی.دی.ال است.