به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از گرگان، علیرضا الهیاری، مدیرکل توسعه و کارآفرینی دانشگاه های کشور پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی ملی «دانشگاه کارآفرین در کشاورزی و منابع طبیعی» که در تالار خلیج فارس دانشگاه تخصصی علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حال برگزاری است، گفت: حدود ۱۵ سال است که بحث دانشگاه کارآفرین را در نظام آموزش عالی آغاز کردهایم و به نسبت این بازه زمانی پیشرفتهای خوبی نیز داشتهایم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدهایم.
وی با بیان اینکه فرهنگ کارآفرینی باید بیشتر در بدنه دانشجویی جاری و ساری شود، تصریح کرد: بسیاری از ناکامیهای ما در زمینهی عدم تحقق دانشگاه کارآفرین به «مدیریت» برمیگردد، مدیریت در مملکت ما قائل به شخص است و متأسفانه با تغییر مدیر، نظام یک مجموعه تغییر میکند و مادامی که اینگونه باشد فرهنگ جامع کارآفرینی محقق نمیشود.
الهیاری همچنین با بیان این مطلب که ما «کارآفرینی را با اشتغالزایی اشتباه گرفتهایم»، متذکر شد: کارآفرینی با ارزش آفرینی معنا پیدا میکند؛ در واقع موضوع اصلی در کارآفرینی «کسب و کار» نیست؛ بلکه موضوع «دانش بنیان بودن کسب و کار» است.
مدیرکل توسعه و کارآفرینی دانشگاههای کشور اضافه کرد: یک کسب و کار دانش بنیان باید به ارزش افزوده منتهی شود تا بتوان گفت کسب و کار موجود قابل توجه و مفید است؛ در بسیاری از کشورهای اروپایی همین ارزش افزودهی ناشی از کسب و کارهایِ دانش بنیان توانست اقتصاد آنان را تکان بدهد.
وی تاکید کرد: البته ما با کسب و کارهای یَدی مخالف نیستیم اما برخی به اشتباه فکر میکنند دانش بنیان شدن یک کسب و کار موجب میشود که بسیاری از کارکنان یک مجموعه بیکار شوند؛ بله! گاهی کارآفرینی اتفاقا ضد اشتغال یَدی است؛ اما ارزش افزوده جبران این موضوع را خواهد کرد.
الهیاری خاطرنشان کرد: فقط یکی از جنبه های کارآفرینی ایجاد اشتغال مولد است، منظور اصلی و اساسی از کارآفرینی دانش بنیان شدن فعالیتهاست؛ اما حدود ۸۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها با این مفهوم آشنا نیستند از این رو تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین کار سختی است.
از تحصیلات کلاسیک هرگز دانشجوی کارآفرین بیرون نمیآید
مدیرکل توسعه و کارآفرینی دانشگاههای کشور گفت: ما به دنبال دو یا سه واحد درس کارآفرینی در دانشگاهها نیستیم، این را دانشگاههای بزرگ جهان تجربه کردهاند که از تحصیلات کلاسیک هرگز دانشجوی کارآفرین بیرون نمیآید گواه این مطلب هم فوق لیسانسهای بیکاری هستند که اتفاقا در دانشگاه، رشته «کارآفرینی» تحصیل کردند.
وی بر کسب و کارهای مبتنی بر دانش تاکید کرد و بیان داشت: هیچ منافاتی ندارد که اگر یک عضو هیات علمی در دانشگاهی شرکت زده است و محصول دانش بنیانی را به فروش و تجاری سازی رسانده است تابلوی آن را در دفتر کارش نصب کند این تبلیغِ کسب و کار هیچ تعارضی با ارزشهای مذهبی و تشیع ندارد و اتفاقا این کسب و کارهای حلال باید برجسته شوند.
الهیاری با بیان اینکه زیاد به دنبال مقالات ISI نباشید، تصریح کرد: چرا باید فروش یک سال یک فیلم آمریکایی از فروش یک سال منابع فسیلی ما بیشتر باشد؟ برای ساخت یک فیلم آمریکایی چند روانشناس و فیلمنامه نویس پایِ کار میآیند تا کار به صورت دانش بنیان اداره شود، رمز موفقیت در همین دانش بنیان بودن است؛ ما در کشورمان مبانی فرهنگی و اعتقادی بسیار غنی داریم اما در زمینه ارزش آفرینی کوتاهی میکنیم.
مدیرکل توسعه و کارآفرینی دانشگاههای کشور در همین راستا خاطرنشان کرد: ارزش آفرینی در کار و یا دانش بنیان بودنِ یک فعالیت، محصور در رشتههای خاص و یا فنی و مهندسی نیست حتی در هنر هم باید دانش بنیان کار کرد.
وی متذکر شد: رژیم غاصب صهیونیستی توانسته با علمی که از سمت اروپا به آنان تزریق می شود-چرا که اروپا میخواهد به هر طریقی این رژیم غاصب را حفظ کند- با یک پنجم کردنِ مصرف آب، ۵۰ برابر محصولات کشاورزی خود را افزایش دهد، ما نیز راهی نداریم تا به سمت همین مبانی علمی برویم.
الهیاری با بیان اینکه در دانشگاه کارآفرین «رهبری قوی مبتنی بر دانش» خیلی مهم است، متذکر شد: باید در هر مجموعه ای کل نظام آن کارآفرین شود، دانشگاه برای اینکه کارآفرین شود چاره ای ندارد جز اینکه تمام معاونت، مدیران و زیرمجموعه ها مفاهیم کارآفرینی را درک کرده باشند، تا این موضوع محقق نشود آرزوی شکل گیری دانشگاه کارآفرین نیز دست نیافتنی است.
در دوران قاجار از اجاره استخر و هتل درآمد کسب میکردند!/ درآمد دانشگاه باید از محل محصولات دانش بنیان باشد
مدیرکل توسعه و کارآفرینی دانشگاههای کشور همچنین گفت: درآمد دانشگاه از محل اجاره استخر و هتل برای دروان قاجار است، دانشگاه باید از محل دانش بنیان بتواند درآمد کسب کند، دانشگاه باید سازمان کارآفرینی داشته باشد، هیچ اشکالی ندارد برای اعضای هیات علمی کارگاه کارآفرینی گذاشته شود، این موضوع اصلا منافاتی با شأنیت یک عضو هیات علمی ندارد، این مورد در دانشگاههای بزرگ جهان اتفاق میافتد.
وی بار دیگر بر نظام مند بودن یک مجموعه تاکید کرد و گفت: نباید براحتی مدیریتها قائل به شخص شود و راحت مدیریتها تغییر کنند، در هر تغییر مدیرتی باید ساز و کاری تعریف شود تا اگر مدیری را خواستند بردارند بتوانند لیستی از دلایل توجیه کننده عدم توانایی وی و یا اگر مدیری را بخواهند معرفی کنند لیستی از دلایل قابل دفاع و توجیه کننده از تواناییهای وی ارائه بدهند، با این کار شاید سر و صدای خیلیها در بیاید؛ اما غیر از این نیز چارهای برای تحقق چیزی که به دنبال آن هستیم، نداریم.