به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، سیده مریم ابوالقاسمی امروز در نشست «عاشورا تاریخ یا اسطوره»در دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: یکی از مشکلات مورخان ما این است که نگاه تخصصی به تاریخ ندارند و این خود یک آسیب است.
وی بیان داشت: برای برخی افراد حرکت امام حسین(ع) و چرایی آن قابل حل نبوده است، قطعا کسی که به عقبه و رسالت پس از شهادت امام حسین(ع) به دلیل عدم شناخت از حرکت ایشان کاری ندارد نمیداند چرا این واقعه این قدر وحشیانه بود؛ چرا که چرایی این موضوع برای این افراد قابل حل نیست.
این استاد دانشگاه افزود: عماد الدین طبری تاریخ نویس قرن هفتم به این چرا جواب قانع کننده داده و اگر شما دلیل قیام امام حسین(ع) را زا جوانان جویا شوید، پاسخ قانع کنندهای ندارند که بدهند و براساس الگوهای مذهبی دفاع میکنند.
ابوالقاسمی با اشاره به مراسم پرشور عزاداری در عاشورای حسینی، گفت: بعضی ها میگفتند چرا شما نسبت به حضور جوانان معترض هستید این خیلی خوب است که این همه جوان پای منبر میآیند؛ اما باید این سوال را مطرح کرد که جوان دستاوردش پس از این همه گریه چیست؟
وی خاطرنشان کرد: جوان ما در 10 روز محرم وجهه خیلی خوبی پیدا میکند؛ اما آیا بعد از آن تبدیل به فرد دیگری میشود؟ خیر، چرا که این جوان آگاهی دیگری ندارد و این آگاهی و بینشش به راحتی لطمه خواهد خورد.
این استاد دانشگاه با طرح این سوال که آیا ما یک الگوی قابل تحقیق از امام حسین(ع) ارائه کردیم؟ با بیان اینکه من با اشک و عزاداری برای امام حسین(ع) مشکلی ندارم، گفت: نگاه ما به امام حسین(ع) و پیوند ما با ایشان این است که تمام شاخصههای عاشورا را بشناسیم و منتقل کنیم که اگر در این زمینه شناخت نباشد ایشان اسطورهای میشود یعنی همان امامی که در عالم انسانی دسترسی به آن نداریم.
ابوالقاسمی با بیان اینکه تصویرسازیهای نادرستی از مسیر مکه تا کربلا در تاریخ ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) مکرر در این سفر صحبت و روی معرفیهای مکرر خودشان تاکید میکند، بهتر است که مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) خود واقعه عاشورا که منقلب کننده است و نیازی نیست که برای منتقلب کردن مردم تصویر ساز نادرست انجام دهند را بیان کنند.
وی با انتقاد از مداحانی که تصویرسازی نادرستی از عاشورا میکنند، گفت: برخی از این افراد میگویند، شب عاشورا امام بهشت را در کف دستانشان به یارانشان نشان دادهاند؛ اما آیا کسانی که تا آن زمان ماندند به شعور نرسیده بودند و نیازی داشتند که بهشت را در کف دست امام ببینید؟ این نشان دادن چهره نادرست از امام حسین(ع) است.
این استادیار دانشگاه با طرح این سوال که ما با هویت تاریخی خودمان چه میکنیم؟ گفت: یعنی چه ما بنده عباس هستیم؟ ما بنده خداییم؛ این گونه سخنان دستاوردش برای ما چیست؟
ابوالقاسمی با ابراز تاسف از برخی مراسم عزاداری بیان داشت: زمانی که فردی با ریتم تند سینه میزند وقتی از مجلس خارج میشود به غیر از سوز، دستاوردی دیگر ندارد و همه تصورش از حضرت عباس این است که او ۱۲۰ نفر را کشته است!
وی افزود: با اسطوره پردازی، شخصیتهای بزرگ لوث میشوند و نشان میدهد که افرادی که با امام حسین(ع) آمدند تحول در وجودشان یک شبه بوده و این در حالی است که زمینههای تحول برایشان فراهم شده بود.
این استادیار دانشگاه با بیان اینکه اگر نگاه ما به تاریخ تقدیری باشد بدین معنا که من انسان هیچ ارزشی ندارم چرا که خدا خواسته، گفت: این مهم خطر است ما باید بدانیم وقتی میگویند شهادت امام حسین(ع) براساس تقدیرش بوده چه چیزی را به عنوان عاشورا به جامعه القاء میکنیم.
ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) براساس شان امامت خودشان طبق مقتضیات زمان در برههای خاص، تصمیمی گرفتند و براساس مستندات تاریخی ایشان تلاش کردند تا جلوی جنگ را بگیرند نه اینکه امام ترسو باشند بلکه منطق امام حسین(ع) منطق جنگ نبود.
وی افزود: این گونه نیست که امام حسین(ع) از مدینه به سمت کربلا به قصد جنگ آمده باشند، ایشان خطاب به مردم کوفه فرمودند اگر شما مرا نمیخواهید و از فرستادن نامههای خود پشیمان شدید من برمیگردم و آنها گفتند باید بیعت کنید و ایشان بیعت را نپذیرفتند.
این استادیار دانشگاه با اشاره به نگاه تقدیری به عاشورا، متذکر شد: براساس این نگاه امام حسین(ع) مثل یک موجود بی اراده و براساس تقدیر به این سمت آمده پس به شهادت میرسد، اگر جامعه ای با این موضوع خو بگیرد هویت تاریخی خودش را نابود میکند. در بحث علمی به نگاه سیاسی کاری نداریم و فارغ از پیش داوریهای خودمان یک کار علمی انجام میدهیم. ما باید ببینیم تاریخ به ما چه میگوید، در عین اینکه در تاریخ دروغ زیاد گفته شده یا مسائلی گفته نشده.
وی با تاکید بر این مهم که باید انحراف تاریخ را جدی بگیرید، خطاب به دانشجویان گفت:به خاطر هویت و اعتقادات و به خاطر دفاع از تشیع سعی کنید امام حسین(ع) را بیشتر بشناسید. خطر تحریف زمانی زیاد میشود که اطلاعات و آگاهی های تاریخی خوبی نداشته باشیم و با تمام واکنشها اگر این بحث درست شود خیلی از نگاههای ما تصحیح میشود.
ابوالقاسمی ادامه داد: دین ما دین منطق است اگر احساس دارد منطق هم دارد نگذاریم دین ما یک دین قدسی باشد که جایی برای بحث و جدل ندارد. ما میتوانیم پیرامون دین سوال مطرح کنیم.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه باید اهل بیت(ع) را شناخت، گفت: اگر قرار است آنها الگو باشند باید برای من در قرن بیست و یکم هم الگو باشند و این در صورتی است که من بتوانم در مورد این الگو سوال کنم.