به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ در طرح ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو که در ماه جاری در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی با اعتبار دهی بانک مرکزی به اجرا در آمد پنج بانک مسئولیت عاملیت را بر عهده داشتند.
گرچه بانک مرکزی هیچ گاه از جزئیاتی مانند منابع اختصاص داده برای اجرای این سیاست و همچنین بانکهای درگیر این تسهیلات اخباری مخابره نکرد، ولی پیگیری موضوع از یک مقام بانکی نشان میدهد که در وام 25 میلیون تومانی خودرو تمامی بانکها درگیر موضوع نبودند و فقط پنج بانک ملی، سپه، صادرات و یکی دیگر از بانکهای دولتی و همچنین بانک پارسیان عامل پرداخت این تسهیلات تعیین شدند.
این در حالی است که از سقف 110 هزارفقره اعتبارات در نظر گرفته شد بانک های ملی، سپه و صادرات هر کدام 25 هزار خودرو و بانک پارسیان 10 هزار خودرو را پوشش دادند.
بانکهای عامل هر یک به طور مستقیم درگیر پرداخت تسهیلات نیستند بلکه بعد از انعقاد قرارداد خودروساز با خریدار و دریافت اسناد ناشی از فروش، خودرو ساز چک های دریافتی را به بانک عامل طرف قرار داد ارائه و با سود 16 درصد تنزیل می شود. در ادامه بانکها اسناد دریافتی را به بانک مرکزی ارائه می کنند و به میزان آن خط اعتباری با سود 14 درصد دریافت خواهند کرد.
آنطور که فولادگر -رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44- اعلام کرده طبق برآورد انجام شده برای بسته خروج از رکود در بخش تحریک تقاضا در سه بخش خودرو، کالای مصرفی با دوام و خرید دین کالای واسطهای تسهیلات بانکی مورد نیاز 9 هزار و 500 میلیارد تومان است که از این میزان 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای خرید 110 هزار خودرو داده شده به مردم از محل خط اعتباری بانک مرکزی اختصاص یافته است.