با وجود آن که حدود ۲ دهه از ابلاغ وزارت علوم برای تشکیل شوراهای صنفی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میگذرد؛ اما هنوز آموزش عالی خراسان شمالی به معنای واقعی نمی داند که شورای صنفی دانشجویی چگونه تشکلی است و در دانشگاهها چه جایگاهی دارد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، طبق ابلاغیه های وزارت علوم شوراهای صنفی دانشجویی با هدف توسعه امور صنفی و رفاهی و کمک به ایجاد شرایط و فضای مناسب تر برای تحصیل و فعالیت دانشجویان، ایجاد همدلی در میان دانشجویان و مسئولان دانشگاه ها و تقویت و توسعه فعالیت های دانشجویان در امور صنفی و رفاهی در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی باید شکل بگیرد.
این دستورالعمل وزارت علوم برای اولین بار در سال 1378 به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شد؛ اما در سال 80 تغییراتی در آیین نامه آن به وجود آمد. با وجود آن که حدود دو دهه از ابلاغ وزارت علوم برای تشکیل شوراهای صنفی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می گذرد؛ اما هنوز آموزش عالی خراسان شمالی به معنای واقعی نمی داند که شورای صنفی دانشجویی چگونه تشکلی است و در دانشگاه ها چه جایگاهی دارد.
هر چند این شورا به تازگی و فقط در تعداد معدودی از دانشگاه ها شکل و قوام یافته است؛ اما به شرط حمایت مسئولان و به نمایندگی از سوی دانشجویان می تواند به خوبی پیگیر مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان باشد و فضای نشاط آوری را در دانشگاه ها به وجود آورد. طبق آیین نامه وزارت علوم اعضای شورای صنفی هر سال و از سوی دانشجویان هر دانشگاه انتخاب می شوند که این شورا باید متشکل از 4 تا 12 عضو اصلی و علی البدل باشد.
شورای صنفی؟
جالب است وقتی در این باره با دانشجویان برخی از دانشگاه ها هم کلام می شوم آن ها با تعجب می پرسند، شورای صنفی؟ شورای صنفی یعنی چه و می خواهند برایشان توضیح دهم که شورای صنفی چگونه تشکلی است. یکی از این دانشجویان که در دانشگاه پیام نور بجنورد تحصیل می کند، می گوید: اکنون که دانشجوی ترم آخر هستم تازه از شما می شنوم که شورای صنفی چیست.
دانشجویی دیگر که در یکی از آموزشکده های فنی و حرفه ای استان تحصیل می کند به بی اطلاعی مسئولان این آموزشکده از وجود چنین دستور العملی اشاره میکند و اظهار می دارد: مقطع کاردانی را در آموزشکده فنی و حرفه ای استان دیگری گذراندم که در آن جا شورای صنفی دانشجویی داشتیم؛ اما زمانی که در مقطع کارشناسی ناپیوسته در خراسان شمالی پذیرفته شدم چنین تشکلی در آموزشکده مان وجود نداشت.
وی می افزاید: وقتی به مسئولان آموزشکده هم درخواست دادم که شورای صنفی دانشجویی تشکیل بدهیم اطلاعی نداشتند، متاسفانه توجه به مسائل فرهنگی و دانشجویی در آموزشکده های فنی و حرفه ای استان جایگاهی ندارد. یک دانشجوی دیگر که در موسسه آموزش عالی غیر دولتی حکیمان بجنورد تحصیل می کند نیز می گوید: چنین تشکلی در موسسه ما وجود ندارد و متاسفانه شورای فرهنگی نداریم چه برسد به شورای صنفی دانشجویی.
وی تاکید می کند: مسئولان این موسسه آموزش عالی غیر بومی هستند و اصلاً توجه به این گونه موارد و رسیدگی به وضعیت صنفی-رفاهی و فرهنگی دانشجویان برایشان مهم نیست.
دل خوشی ندارند
دانشجوی یکی دیگر از دانشگاه های استان بیان می کند: در موضوع اهمیت وجود تشکلی مانند شورای صنفی باید توقعات، شرح وظایف و افراد منتخب مورد بررسی قرار گیرند. وقتی می گوییم شورای صنفی بسیاری از دانشجویان گمان می کنند شورای صنفی با معاونت های فرهنگی در ارتباط است؛ در حالی که این گونه نیست بلکه آن ها پل ارتباطی میان معاونت دانشجویی و دانشجویان دانشگاه ها هستند.
وی ادامه می دهد: در برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه بجنورد و علوم پزشکی استان به شورای صنفی دانشجویی اهمیت داده شده است؛ اما در سال های تحصیلی گذشته اعضای شورای صنفی محکم و پایدار پای کار نیامدند و برای همین دانشجویان از شوراهای صنفی دل خوشی ندارند؛ اما امسال رویکردها تغییر کرده و اعضای شورای صنفی به طور جدی و مداوم پیگیر مشکلات صنفی-رفاهی دانشجویان هستند.
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بالاخره بعد از دو سال و تغییر آیین نامه، انتخابات شورای صنفی را امسال برگزار کرد. برخی از دانشجویان عقیده دارند که اعضای شورای صنفی به خوبی پیگیر برطرف کردن مشکلات هستند؛ اما این مسئولان هستند که به آن ها توجه نمی کنند. یکی از دانشجویان این دانشگاه عقیده دارد که معاونت دانشجویی دانشگاه شورای صنفی را چندان مورد حمایت قرار نمی دهد و اعضای شورا بی انگیزه شده اند.
خودمان دانشجو هستیم
در این میان دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه بجنورد می گوید: اولین نقدی که دانشجویان می کنند، این است که چرا به حرف مسئولان عمل می کنیم در حالی که ما پل ارتباطی میان دانشجویان و مسئولان محسوب می شویم ضمن این که خودمان هم دانشجو هستیم. «فروزان فر» می افزاید: ما به طور جدی پیگیر مشکلات دانشجویان هستیم و در این رابطه نیز از فضای مجازی استفاده کردیم و گروهی تشکیل دادیم تا همه دانشجویان بتوانند به راحتی مشکلات و دغدغه هایشان را به ما انتقال دهند و پیگیر آن ها باشیم. وی اظهار می دارد: برای هر موضوعی از دانشجویان می خواهیم که راهکار و پیشنهادشان را اعلام کنند.
دبیر شورای صنفی موسسه آموزش عالی اشراق هم با اشاره به این که انتخابات شورای صنفی هر سال برگزار می شود، بیان می کند: ما کارمان را تازه آغاز کردیم و در همین روزها برنامه انتخاب کارمند نمونه از نگاه دانشجویان را داریم و هم چنین معاونت دانشجویی نیز از شورای صنفی حمایت می کند.«مسعود راستینه» اظهار میدارد: عمده ترین مشکلات این موسسه سلف سرویس و امور آموزشی آن است که برنامه هایی برای رسیدگی و پی گیری این مسائل داریم.
اختیار تام شورای صنفی
در همین ارتباط معاون دانشجویی- فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان می کند: موضوع حمایت نکردن از شورای صنفی را نمی پذیرم؛ زیرا از ابتدای سال تحصیلی نظارت بر وضعیت سلف سرویس، از طبخ غذا گرفته تا توزیع آن، را بر عهده شورای صنفی دانشجویان قرار دادیم.
فریمان ابراهیم زاده با تاکید بر این که به شورای صنفی دانشجویی اختیار تام داده ایم و هر 45 روز یک بار با این شورا برای رسیدگی به مشکلات دانشجویان جلسه داریم، ادامه می دهد: سه شورای صنفی در دانشکده های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان داریم و به تازگی انتخابات شورای صنفی خوابگاه های دانشجویی برگزار شد.