به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، علی رضا زاکانی امروز در همایش «رسالت دانشجوی امروز، مقابله با پروژه نفوذ» در موسسه آموزش عالی خاوران مشهد که توسط بسیج دانشجویی این مرکز آموزش عالی برگزار شد، گفت: این ایام که مصادف با 16 آذر و روز دانشجو است، امکانی را فراهم کرده که ما یک دقت و پیوستگی بین جنبش دانشجویی و نفوذ را داشته باشیم.
وی افزود: جنبش دانشجویی یک موجود زنده است که در هر دورهای تولد و حیات یافته و یا فرسودگی و افول را تجربه کرده است, به طوری که میبینیم با پیروزی انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی یک حیات تازه یافت؛ هر قدر شما به سال 57 نزدیک شوید رنگ و لعاب جنبش دانشجویی را دینی تر پیدا میکنید.
این نماینده مجلس تصریح کرد: جریان دانشجویی یک حرکت پیش رو در جامعه است که در نهضت امام خمینی(ره) نقش اساسی را ایفا میکند و همگام با سایر جریانهای بعد از انقلاب نیز، این جریان فراز و نشیبهای مختلفی داشته و تا امروز در بحرانهایی که عدهای میخواستند از آن به عنوان ابزار استفاده کنند تا به جامعه آسیب برسانند در خدمت انقلاب بوده است.
وی افزود: به جنبش دانشجویی باید از دریچهای نگاه کنیم که مقوله نفوذ به عنوان تهدید کننده این جریان قرار گیرد. این جریان را باید کالبد شکافی کنیم که ببینیم در کدام جریان میتواند نقش آفرین باشد.
زاکانی اولین کار ویژه جنبش دانشجویی برای مواجه با نفوذ، را مقابله با آن برای جلوگیری از نفوذ در خود جنبش دانشجویی دانست و گفت: جنبش دانشجویی اگر میخواهد در زمینه جلوگیری از نفوذ نقشی ایفا کند باید اولویتش، خودش باشد چون عدهای میخواهند در آن نفوذ کنند.
جنبش دانشجویی کارهای بزرگ و اثر بخشی انجام داده است
زاکانی در مقایسه جنبش دانشجویی 16 آذر سال 32 با 13 آبان سال 58، با بیان اینکه این دو جریان ضد نظام سلطه و استکبار بودند، گفت: اعتراض دانشجویان در سال 32 معطوف به اهدای مدال به نیکسون در دانشگاه تهران و جریان سال 58 در خصوص پذیرش شاه توسط آمریکا بود که تحصن 24 ساعته دانشجویان در سفارت را به همراه داشت.
وی در خصوص اختلاف این دو جنبش دانشجویی تصریح کرد: جریان دانشجویی سال 32 حرکتی ضد استکباری علیه حاکمیت وقت داخل کشور بود در حالی که جریان سال 58 علیه استکبار جهانی و در جهت تقویت حاکمیت بود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی کارهای بزرگ و اثر بخشی انجام داده که ما باید از این سرمایه گران قدر استفاده کنیم.
در دهه 70 جنبش دانشجویی دچار خمودگی شد
وی به جریانی مرموز در دهه 70 در کشور اشاره کرد و بیان داشت: از دهه 70 به بعد جریانی مرموز تلاش کرد تا در درون جنبش دانشجویی نفوذ کند که این جریان علیه حاکمیت بود. کسانی که در داخل این جریان بودند اکنون در آمریکا به سر میبرند، این افراد هم خود دچار آفت شدند و هم جریان جنبش دانشجویی را دچار انحراف کردند.
زاکانی بیان داشت: در دهه 70 هزینه سنگینی پرداخت کردیم به این دلیل که شرایط، بخشی از جریان دانشجویی را دچار خمودگی کرد.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید در مقابل نفوذ از خود صیانت کنند، تاکید کرد: دانشجو یک موجود زنده و فعال است و همیشه کسانی هستند که به آنان طمع میورزند.
این نماینده مجلس یکی از وظایف جنبش دانشجویی را توجه به محیط پیرامونی خود دانست و افزود: دانشجو باید از محیط دانشگاهی خود صیانت کند.
وی در خصوص ضرورت تشکیل بسیج دانشجو و طلبه توسط امام راحل، گفت: این امر برای جلوگیری از نفوذ کشورهای شرق و غرب و انحراف دانشجویان به سمت شرق و غرب بود.
این نماینده مجلس خطاب به دانشجویان بیان داشت: باید به جامعه پیرامون و مردم نگاه دقیقی داشته باشید، هنگامی که دانشجو داخل جامعه شد باید بنا بر خواستگاه خودش نگاهی دقیقی به جامعه پیرامون و مردم داشته باشد.
دانشجویان فهم دقیق الویت و شرایط را از کلام مقام معظم رهبری بگیرند
وی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: شما دانشجویان فهم دقیق الویت و شرایط را از کلام مقام معظم رهبری بگیرید و بعد به سراغ جامعه بروید و در آن معرفت بخشی ایجاد کنید.
زاکانی تاکید کرد: اگر جریان دانشجویی در جامعه بیدار باشد و به وظایف خود عمل کند آن گاه در جامعه مصونیت ایجاد خواهد شد.
دانشجویان نباید نسبت به اتفاقاتی که از سوی مسئولین و احزاب میافتد بی تفاوت باشند
دبیر کمیسیون برجام توجه به بازیگران صحنه اجتماعی را یکی دیگر از مسئولیتهای دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: دانشجویان به بازیگران صحنه اجتماعی با شناخت دقیق توجه کنند، اگر بازیگران منفی هستند با خنثی سازی او و اگر مثبت هستند با دقت و هم افزایی با او اثر گذاری کنند.
وی ادامه داد: دانشجویان نباید نسبت به اتفاقاتی که از سوی مسئولین و احزاب میافتد بی تفاوت باشند و باید با تشخیص سره از ناسره اجازه ندهند عدهای به جامعه آسیب بزنند.
مجلس ششم به کارهای سیاسی می پرداخت
این نماینده مجلس با بیان این موضوع که در بین مسئولین سه دسته عنصر نفوذی هستند، خاطرنشان کرد: یک عده با دریافت اطلاعات و دسته بندی غلط دچار اشتباهات محاسباتی میشوند و این در تصمیم سازی تاثیر میگذارد.
دبیر کمیسیون برجام بیان داشت: یک عده دیگر نیز با دریافت تصمیمات غلط از عناصر و کانونها، آنها را اجرایی میکنند و دسته دیگر از مسئولین نفوذی از طریق انتخابات وارد دستگاهها میشوند و در مقام تصمیم گیری، تصمیمات غلط میگیرند و براساس آن الویت جامعه را تغییر میدهند.
زاکانی خاطرنشان کرد: مجلس ششم علی رغم وجود مشکلات متعدد در جامعه به کارهای سیاسی میپرداخت و این یعنی اینکه آنان الویت را تغییر داده بودند.
جنبش دانشجویی براساس الویتهای کشور از مسئولین مطالبه داشته باشد
وی تاکید کرد: جنبش دانشجویی باید با عنایت بر الویتهای کشور از مسئولین مطالبه داشته باشد.
نماینده مجلس با اشاره به نامه مقام معظم رهبری در سال 80 به سران سه قوه در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: متاسفانه این امر تا به امروز روی زمین مانده و ضریب الویت دار به آن داده نشده است.
زاکانی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب در همان سالها نامهای به جنبش دانشجویی در تبریز نوشتند، تاکید کرد: این پیامی به جنبش دانشجویی بود برای برخاستن و مطالبه کردن با هر کج روی؛ ببیند در این نامه رهبر انقلاب چه امیدی نسبت به جنبش دانشجویی بسته که هشت سر فصل دارد.
نماینده مجلس گفت: اگر الویتها در جای خود به کار برده نشد باید مورد اعتراض دانشجویان قرار گیرد؛ اگر این امر اتفاق افتاد جنبش دانشجویی به بلوغ رسیده و آن گاه میتواند از خود، محیط و جامعه پیرامون صیانت کند و موتور فعال جامعه قرار گیرد و آن گاه راهی برای نفوذ باقی نمیماند.
وی بیان داشت: زمانی که من به عنوان یک مسئول بدانم که کوچکترین امر من مورد سوال دانشجویان و زیر ذره بین آنان است آن گاه دچار خطا نمیشوم.
زاکانی تصریح کرد: اگر جنبش دانشجویی دچار رخوت و سستی شود آن گاه هر راهزنی میل دارد هر کاری میخواهد بکند و امام جامعه هر چه بگوید میدان داری وجود ندارد که در عرصه حضور یابد. در چنین وضعی باید الویتها و آرمانها را برای اینکه مطابق با ذائقه جامعه باشد کم کند و نظام را آهستهتر به جلو ببرد.
این نماینده مجلس در خصوص برجام گفت: این سند جدا از موارد 9 گانهای که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتهاند برای ما آسیب زننده است و این نامه میتواند آسیبها را کاهش دهد که متاسفانه دولت علاقه ای ندارد این نامه را اجرایی کند و این را میتوان از پاسخ نامه رئیس جمهور به این نامه رهبری دریافت کرد.
وی در خصوص نفوذ فرهنگی گفت: برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی باید مبانی فرهنگی انقلاب اسلامی را بشناسیم تا مانع از نفوذ شویم به این دلیل که انقلاب ما بر پایه فرهنگ استوار است.
دولت همه تلاش خود را معطوف به سیاست خارجی کرده
زاکانی با بیان اینکه دولت همه تلاش خود را معطوف به سیاست خارجی کرده و بر مبنای چارچوب خاص خود این سیاستها را دنبال میکند، گفت: متاسفانه دولت میخواهد مشکلات اقتصادی را از این طریق حل کند.
نماینده مجلس با یادآوری این مطلب که مقام معظم رهبری در شرایط فشار تحریمها، اقتصاد مقاومتی را بیان کردند، تصریح کرد: دولت هم پا با این انتظارات تا به حال جلو نیامده، حتی مسیری موازی هم آغاز نکرده که اگر در سیاستهای خارجی با مشکلی برخورد کرد حداقل در داخل در خصوص اقتصاد دو قدم جلو باشد.
وی در خصوص حل مشکلات اقتصادی کشور با بیان اینکه دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد گفت: یک دیدگاه نگاه به ظرفیتهای داخل دارد و دیدگاه دوم حل مشکلات اقتصادی را در گره گشایی مشکلات ما با نظام سلطه میداند که این نگاه غلطی است و معتقدیم نفوذ از این زاویه وارد میشود.
زاکانی تصریح کرد: توجه به اقتصاد با توجه به توانمندی و ظرفیتهای داخلی باید جزء الویتها باشد؛ اما در شرایطی که برخی از کارخانهها تعطیل یا به سمت تعطیلی میروند نباید انتظار معجزه اقتصادی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه با نگاه بخشی کردن نمیتوان مشکلات را حل کرد و این درست نیست، گفت: فشار بر جامعه بالاست، دولت و مجلس باید با یکدیگر مشکلات را حل کنند.
این نماینده مجلس در خصوص لغو سخنرانی اش در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه برخی تا زمانی که در دایره مسئولیت نیستند شعار آزادی سر میدهند، گفت: متاسفانه زمانی که این افراد دارای مسئولیت میشوند یک فضای استنباطی به وجود میآورند. تعطیلی برخی جلسات در داشگاه آسیب زاست و توهینی جدی به دانشجویان و دانشگاهیان است.